Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Janken

Pruttlukt i båten!

Rekommendera Poster

Hej!

de senaste säsongerna har jag kunnat skönja en svag doft av prutt i båten.

För fem år sedan var det fullständigt luktfri.

jag har bytt samtliga slangar till gastäta, bytt alla slangklämmor, tagit bort sjötömningspumpen som jag aldrig använt och ersatt den med ett rostfritt rör, bytt avluftningsventil och avluftningsslang. Tanken är solitt svetsad rostfri tank. I våras köpte jag en ny Jabscotoalett. Twist and lock. Det finns inte en tillstymmelse till grumsigt vatten i botten på toaskålen. Det doftar fortfarande lite prutt!!!

Framförallt när jag lyfter på durken vid toaletten.

vad återstår?

ska jag lossa alla slangar och försöka försegla dem bättre? De är dragna med dyra, högkvalitativa rotfria slangklämmor!

Ska jag slita ut tanken och kolla om den läcker. Men en fast monterad rostfri plåttank ska väl inte kunna springa läck?

alla tips mottages.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

anslutningar och kranar kanske läcker lite?

jovisst kan väl rostfria tankar börja läcka. min ena vattentank hade en dåligt svets som pytsade ut vid krängning..är tanken monterad så lukten kan komma därifrån?

 

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske söker på fel plats. Har du gasol ombord? Pruttlukt brukar nämligen normalt vara förknippat med gasol, så kanske ett litet gasolläckage och inte ett kloakläckage? Bara flaskan i sig själv brukar skapa pruttlukt i små stängda utrymmen.

Toa brukar lukta mer bajs/urin än prutt är min erfarenhet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...