Skibum73 0 Postad 6 Oktober Hej, Har skaffat mig ett vinterprojekt. Köpt en Evinrude 50hk 2takt årsmodell 1975, modell 50503B i befintligt skick. Har förmodligen tagit mig vatten över huvudet, men gillar utmaningar och kostade bara 1000kr. Värt en chansning… Motorn kom utan reglagebox. Tidigare ägaren har gjort en provisorisk tändning genom att koppla in ett tändningslås. Känner mig inte säker att alla ledningar sitter rätt men kopplar jag in batteri och vrider om går startmotorn, så helt fel är den inte. Så långt allt gott men tyvärr kommer det ingen gnista från tändstiften. Har testat med en tändningsindikator på bägge tändkablarna och får ingen indikation. Testade även inkommande kabel före tändspolarna utan indikation. Testade därefter att koppla bort svart/gul kabel från CDI boxen vilket skulle koppla bort stoppknappen. Fortfarande ingen gnista. Tar tacksamt emot tips hur jag effektivast kan felsöka innan jag köper ev reservdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 247 Postad 10 Oktober Har en gång haft en Johnson 55hp sent 70-tal där först tändningslåsets stoppfunktion låg sluten p g a skadat tändningslås. Fick ingen gnista o dylikt. Monterade då en separat stoppknapp vilket jag tror att du också har. Efter ett par år fick vi problem med att den bara gick på en cylinder vilket visade sig att kabeln in i tändspolen var av precis där den går in i själva tändspolen. Gick att skarva men tror inte att du har det problemet. Är det brytare eller CDI-tändning med powerpack? Har du CDI o powerpack så får du mäta pickupen under svänghjulet/startkransen för att se om den funkar, går att indikera med mätinstrument vid rotation på svänghjulet. Elschema är bra att ha tillgång till. Vi hade en Haynes bok på vår Johnson som även täckte Evinrude motorerna . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skibum73 0 Postad 10 Oktober 1 timme sedan skrev NW355: Har en gång haft en Johnson 55hp sent 70-tal där först tändningslåsets stoppfunktion låg sluten p g a skadat tändningslås. Fick ingen gnista o dylikt. Monterade då en separat stoppknapp vilket jag tror att du också har. Efter ett par år fick vi problem med att den bara gick på en cylinder vilket visade sig att kabeln in i tändspolen var av precis där den går in i själva tändspolen. Gick att skarva men tror inte att du har det problemet. Är det brytare eller CDI-tändning med powerpack? Har du CDI o powerpack så får du mäta pickupen under svänghjulet/startkransen för att se om den funkar, går att indikera med mätinstrument vid rotation på svänghjulet. Elschema är bra att ha tillgång till. Vi hade en Haynes bok på vår Johnson som även täckte Evinrude motorerna . Tack för svar NW355! Jag tänker att jag uteslutit problem med stoppfunktion genom att koppla bort svart/gul kabel. Tänker jag fel där? Inga brytare så ska testa mäta pickup och försöka jaga tag på ett elschema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser