Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Maxmaxi

Underhållsladdning extra batteri

Rekommendera Poster

Installerade ett ankarspel i somras och undrar nu om någon vet om extra batteriet i fören blir underhållsladdat av solcellerna om man har en DC/DC laddare mellan dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mät spänningen på batteriet i fråga och lägg upp.

 

Rita ett kopplingsschema.

 

Då lär du få ett vettigt svar.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Maxmaxi:

Installerade ett ankarspel i somras och undrar nu om någon vet om extra batteriet i fören blir underhållsladdat av solcellerna om man har en DC/DC laddare mellan dessa?

Håller med @Hybro.

 

Lite svårt att förstå vad du menar; dels vilka solceller och vart de (normalt) är kopplade, dels vad det är för DC/DC-laddare du menar. Det finns DC/DC-omvandlare, regulatorer och laddare, vilka alla beter sig olika och har olika användningsområden. I värsta fall drar de tomgångsström och kanske laddar ur mer än vad som kommer i batteriet.

 

Ofta är det i praktiken enklare och billigare att dra de där dyra grova kablarna istället för att ha ett extra batteriet placerat i fören. Där det dessutom i värsta fall kan gasa in i sovutrymmet om det blir fel på det eller laddningen.

 

Men som sagt - visa elschema på hur du tänkt och fabrikat/modell på prylarna som avses - så finns en bättre chans att ge ett bra svar.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag har just börjat försöka förstå båtelen så det kan säkert ha varit för lite information för att ge ett vettigt svar. Tyvärr ligger båten inte i närheten för att mäta. DC/DC laddaren för det extra batteriet till ankarspelet och solcellsgeneratorn sitter på kopplingsplintarna. Det jag funderar över är om DC/DC laddaren släpper igenom strömmen från solcellerna eller om den bara laddar när generatorn ger ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg först efter att jag skickade att du svarade Ingmar.

 

DC/DC laddaren är en Victron Orion-Tr Smart, och allt finns redan på plats. Solcellsregulatorn är en sunwind peak power 2.0. Solcellen ger 160watt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Maxmaxi:

Det jag funderar över är om DC/DC laddaren släpper igenom strömmen från solcellerna eller om den bara laddar när generatorn ger ström?

Det beror på hur det är kopplat, som redan påpekats av två personer. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Maxmaxi:

Installerade ett ankarspel i somras

 

40 minuter sedan skrev Maxmaxi:

Jag har just börjat försöka förstå båtelen så det kan säkert ha varit för lite information för att ge ett vettigt svar.

Men hur kunde du installera ett ankarspel utan att förstå båtens elsystem ?  Eller menar du att du lät installera ett ankarspel, dvs att du lät en firma installera det ?  Men i så fall borde ju informationen ingått i installationen hur den och t ex tillhörande batteri fungerar med laddning. I synnerhet som den DC/DC du har kan konfigureras på många olika sätt, och hur den är inställd i din båt bör ju firman ha delgett dig.

 

Om det är en firma som installerat ankarspelet och batteriet tror jag faktiskt du får bäst svar genom att fråga dem, för vi kan inte ens gissa. Och samtidigt be dem visa en lista på hur den är inställd (alternativt lära dig hur du gör det via Blåtand).

 

Vill inte verka ohjälpsam, men laddningen kan göras på många olika sätt och ett svar du har nytta av är inte lätt att ge.

Ofta är batteriet bara inkopplat med långa klena kablar till ren parallellkoppling, men du har tydligen en DC/DC. Den modellen du har kan styras på många olika sätt, så för att kunna svara behöver du också veta hur den är konfigurerad. T ex om den kräver signal på plinten för att aktiveras och varifrån den signalen kommer.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...