Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
Mattias242

Hackande startmotor

Rekommendera Poster

Hej,

 

Huvudvärken inför upptagande av båten. 2 takt 75 hp. Startmotorn går hackande fram. Snurrar typ ett halvt varv sedan igen ett halv varv. Det är inget mekaniskt då jag ser att startmotorn driver svänghjulet och jag kan manuellt snurrar på svänghjulet. Batteriet är nyladdat och jag har prövat med ett annat batteri jag vet fungerar.

 

Någon idé?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mattias242:

Hej,

 

Huvudvärken inför upptagande av båten. 2 takt 75 hp. Startmotorn går hackande fram. Snurrar typ ett halvt varv sedan igen ett halv varv. Det är inget mekaniskt då jag ser att startmotorn driver svänghjulet och jag kan manuellt snurrar på svänghjulet. Batteriet är nyladdat och jag har prövat med ett annat batteri jag vet fungerar.

 

Någon idé?

 

Även om batteriet är fulladdat och bra är det inte säkert att strömmen kommer fram till startmotorn. Glappkontakt och/eller oxiderade kontaktpunkter är inte ovanligt. Mät vad du har för spänning vid startmotorn vid startförsök.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och även om batteriet är nyladdat är det inte alls säkert att det är friskt och orkar lämna startström så det räcker i alla fall. Visst har du provat med ett annat batteri, men man kan aldrig vara säker utan att mäta så spänningen håller sig uppe under startförsöket - om du mäter på batteriet.

 

För det du visar är precis som det brukar se ut om strömmen inte räcker till. Så om batterispänningen är ok vid mätning, följ @excel319s råd och mät på starten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...