Gå till innehåll
fredag 04 oktober 2024
Sunseeker47

Oljetrycksmätaren lägger sig i maxläge när tändningen slås på

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Sunseeker 47 med dubbla CAT 3208 motorer och på min SB maskin lägger sig oljetrycksmätaren i maxläge/bottenläge när man slår på tändningen samt  ligger kvar i samma läge när motorn startas (se bild) Detta har kommit helt plötsligt, förra gången motorn gick visade den helt korrekt oljetryck på mätaren och vid nästa tillfälle lade sig visaren i maxläge/bottenläge när tändningen slås på och ligger kvar i samma läge när motorn startas. Sedan en tid tillbaka sitter en ny givare på själva motorn som mäter oljetrycket så rimligen borde inte felet vara där. 

 

Alla kunniga i detta forum, vore mycket tacksam att få era råd hur jag felsöker för att hitta samt avhjälpa felet, så mätaren visar korrekt oljetryck igen. 

 

Vänliga hälsningar

Jonas
 

Bild1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Sunseeker47:

Hej!

 

Jag har en Sunseeker 47 med dubbla CAT 3208 motorer och på min SB maskin lägger sig oljetrycksmätaren i maxläge/bottenläge när man slår på tändningen samt  ligger kvar i samma läge när motorn startas (se bild) Detta har kommit helt plötsligt, förra gången motorn gick visade den helt korrekt oljetryck på mätaren och vid nästa tillfälle lade sig visaren i maxläge/bottenläge när tändningen slås på och ligger kvar i samma läge när motorn startas. Sedan en tid tillbaka sitter en ny givare på själva motorn som mäter oljetrycket så rimligen borde inte felet vara där. 

 

Alla kunniga i detta forum, vore mycket tacksam att få era råd hur jag felsöker för att hitta samt avhjälpa felet, så mätaren visar korrekt oljetryck igen. 

 

Vänliga hälsningar

Jonas
 

Bild1.jpg

Om du har dubbla motorer är det väl bara att skifta givarna och se om felet flyttar sig till den andra motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rascal:

Om du har dubbla motorer är det väl bara att skifta givarna och se om felet flyttar sig till den andra motorn.

Hej Rascal, 

Tack för detta och om felet flyttar sig till den andra motorn när givarna skiftas (vilket troligtvis sker) har du några förslag på vidare felsökning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren ger jordsignal till mätaren, plus får den när tändningen slås på.

Om mätaren går i botten är den konstant jordad.

Om inte givaren är trasig är det en avskavd kabel som ligger mot jord, tex motorblocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sunseeker47:

Hej Rascal, 

Tack för detta och om felet flyttar sig till den andra motorn när givarna skiftas (vilket troligtvis sker) har du några förslag på vidare felsökning?

Kontroll/byte av givaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...