GTI 38 Postad 3 Oktober Har en Monsun med en Vetus 27 hk från 2011. De senaste gångerna jag startat motorn har det varit segare (kanske sämre batteri med) än vanligt samt att det kommer vit rök och blir lite "glansigt" på vattenytan där kylvattnet kommer ut. Röken försvinner efter någon sekund (tio kanske) och sedan går motorn som vanligt utan problem. En vän föreslog att det beror på att det blir kallare och att det är för fet bränsleblandning vid start. Inte haft problemet tidigare. Ägt båten under fem säsonger. Finns det anledning att bli orolig, åtgärda, båten ska upp snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 Oktober När bytte du oljan i motorn senast? Och var då oljans viskositet enligt manualen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 3 Oktober 37 minuter sedan skrev Hybro: När bytte du oljan i motorn senast? Och var då oljans viskositet enligt manualen? Bytte förra hösten inför upptagningen. Olja 15 w 40 enligt manualen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 4 Oktober Vit rök beror på att bränslet inte brinner. Det kokar. Det kan bero på dålig kompression. För lite bränsle, eller att ett glödstift inte fungerar. Eftersom röken försvinner efter en stund, skulle jag tippa på glödstift. De är ganska enkla att kolla. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 4 Oktober Vit rök! Är du katolik? I så fall kanske du kan vänta dig ett jobberbjudande från Vatikanen i Rom inom kort🤣 Trögstartad? Har du bytt avgaskröken? Det borde alla göra på en motor som närmar sig 15 år. 27 hk, då kanske det är 3 cylindrar. En sönderrostad avgaskrök då kan det komma in vatten i sista cylindern med lite otur. Ett ganska vanligt fel på många mindre diesel båtmotorer. Då går det trögt att starta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 4 Oktober Vetus har avgaskrök i brons. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 5 Oktober (redigerade) Ingen fara alls med min Yanmar YSM från 1979. Kröken ny 2002. Vid vit kraftig rök berodde det troligen på min båt vid belastning denna sensommar p g a att jag kört på olja med för låg viskositet. ( Till slut motorolja utspädd med diesel). Motoroljan var märkbart blaskig. Oförbränd diesel har s a s skrapats ned av kolvringarna ned i vevhuset och spätt ut oljan. Mer utspädd olja har hamnat på cylindervägg, blandats med lite mera diesel o s v. Olja o diesel blev kvar delvis på cylindervägg ovan kolvringarna. Gav vit rök vid högre varvtal. Diesel på cylindervägg kan inte antändas p g a kompression då den kyls ned av väggen. Oförbränd diesel i utspädda oljan följer med avgaserna ut som vit rök. I utrymmet ovan kolv blir dock så hett vid kompression att dieseln antänds och motorn funkar. Bytte till ny mineralolja 15 - 40 Agrol. Ingen mer vitlök under höstens sista turer. Motorn har f ö alltid gått bra de sista 18 åren. Redigerad 5 Oktober av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 7 Oktober 2024-10-05 vid 10:50 skrev Hybro: Ingen fara alls med min Yanmar YSM från 1979. Kröken ny 2002. Vid vit kraftig rök berodde det troligen på min båt vid belastning denna sensommar p g a att jag kört på olja med för låg viskositet. ( Till slut motorolja utspädd med diesel). Motoroljan var märkbart blaskig. Oförbränd diesel har s a s skrapats ned av kolvringarna ned i vevhuset och spätt ut oljan. Mer utspädd olja har hamnat på cylindervägg, blandats med lite mera diesel o s v. Olja o diesel blev kvar delvis på cylindervägg ovan kolvringarna. Gav vit rök vid högre varvtal. Diesel på cylindervägg kan inte antändas p g a kompression då den kyls ned av väggen. Oförbränd diesel i utspädda oljan följer med avgaserna ut som vit rök. I utrymmet ovan kolv blir dock så hett vid kompression att dieseln antänds och motorn funkar. Bytte till ny mineralolja 15 - 40 Agrol. Ingen mer vitlök under höstens sista turer. Motorn har f ö alltid gått bra de sista 18 åren. varför hamnar dieseln i oljan?? Trasig spridare??sen kan man ju även undra varför du får in olja i förbränningsrummet?? som fastnar på väggarna? tanken är ju att få en jämn dusch med diesel av spridaren jämt fördelat i förbrännings rummet och lite ned på cylinderväggen. Då antänds allt på en gång . När inte detta sker utan det bildas tex droppar då blir det ju som att hälla lacknafta på grillen,,, Kraftig vit rök men om man har problem med ventiltätningar eller kolvringar kan ju det givetvis hända saker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillankan 1 Postad 24 Oktober 2024-10-03 vid 17:44 skrev GTI: Har en Monsun med en Vetus 27 hk från 2011. De senaste gångerna jag startat motorn har det varit segare (kanske sämre batteri med) än vanligt samt att det kommer vit rök och blir lite "glansigt" på vattenytan där kylvattnet kommer ut. Röken försvinner efter någon sekund (tio kanske) och sedan går motorn som vanligt utan problem. En vän föreslog att det beror på att det blir kallare och att det är för fet bränsleblandning vid start. Inte haft problemet tidigare. Ägt båten under fem säsonger. Finns det anledning att bli orolig, åtgärda, båten ska upp snart. Har haft ett liknande problem med motorn på min Comfort 30, som har en Solé Diesel 17hk i sig. Kan vara startbatteriet som är knasigt, men vi har teorin att motorn helt enkelt är svårstartad när den är kall (det är ju trots allt en spansk motor😛). Kall motor -> diesel antänds inte -> diesel hamnar i avgasröret -> diesel rinner ut i vattnet Om någon i tråden har någon mer tanke lyssnar jag gärna på den jag med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 25 Oktober 13 timmar sedan skrev lillankan: Har haft ett liknande problem med motorn på min Comfort 30, som har en Solé Diesel 17hk i sig. Kan vara startbatteriet som är knasigt, men vi har teorin att motorn helt enkelt är svårstartad när den är kall (det är ju trots allt en spansk motor😛). Kall motor -> diesel antänds inte -> diesel hamnar i avgasröret -> diesel rinner ut i vattnet Om någon i tråden har någon mer tanke lyssnar jag gärna på den jag med. Gissar att det är så också, tack för input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 25 Oktober Motorn har väl glödstift? Används dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 25 Oktober (redigerade) 2024-10-07 vid 12:47 skrev Comfort4: varför hamnar dieseln i oljan?? Trasig spridare??sen kan man ju även undra varför du får in olja i förbränningsrummet?? som fastnar på väggarna? tanken är ju att få en jämn dusch med diesel av spridaren jämt fördelat i förbrännings rummet och lite ned på cylinderväggen. Då antänds allt på en gång . När inte detta sker utan det bildas tex droppar då blir det ju som att hälla lacknafta på grillen,,, Kraftig vit rök men om man har problem med ventiltätningar eller kolvringar kan ju det givetvis hända saker Klart cylinder ochväggar, kolv och kolvringar måste smörjas, annars skär det ihop omgående. Det med olja från vevhuset på en fyrtaktare. För tunn olja vid varm motor, blandas lättare med diesel, som då trycks förbi kolvringarna och ned i vevhuset. Späder ut oljan ... Och så upprepas det. Tunn olja blir kvar i större mängd än tjock på cylinderväggen, späds även ut med dieseldimma som inte blir helt förbränd invid "kall" kylande cylindervägg. En del följer med ut när avgasporten står öppen... Ger vit rök och diesel på vattnet. Tjockare olja skraps lättare av med bl a oljeskrapringen (nedersta kolvringen). Mindre utspädning med oförbränd diesel ned i vevhuset o s v, osv. Detta är min tro... Och efter bytet till ny något tjockare olja, så upphörde besvären för mig. Redigerad 26 Oktober av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser