Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
JamesRVS

electronisch fördelare till Penta B20a

Rekommendera Poster

hej

 

Finns det någon som har bytt ut tändningsfördelare på sin  penta B20a?

Fungerar det bättre än den vanliga? 

Funderar att byta ut min,eller räcker det med en electronisk kit bara?

Byter man tändspole samtidigt?

 

alla tips välkommen

 

ha de!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigast är ju att bara ersätta brytarna/konding med Ignitor och en ny spole. Nackdelen är om fördelaren i grunden är sleten,
Dyrast är en helt ny fördelare typ Ignition 123, fördel med ny spole här också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en 123Ignition finns för 4k kr . Lite dyrare hos KG Trimning .

Lägg till en riktig märkes tändspole ifrån t ex Bosch(Blå) eller NGK .

Byt tändkablar och stift samtidigt.

Med 123 fördelaren följer flera möjligheter bl a olika tändkurvor beroende på trimgrad (förgasarbetyckning och kamaxel), inbyggd knacksensor, noll dwell. 

 

Har monterat 123 på en AQ165(B30) och en på AQ145(B23) med resultat att motorerna gick fantastiskt smidigt och inga överraskningar eller svåra startförsök.

AQ145:an fick Weber förgasare med chokespjäll , anpassat KG-insug, bearbetad 405 topp bättre än original, ny spole, nya tändkablar och tomgång på 600 varv utan att hoppa av motorkuddarna. Blev byte av propeller då motorn började övervarva. Mycket positiv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade till nyligen en gammal veteranbil (A-ford 1930) i vilken jag ersatt den sönderfrusna originalmotorn med just en B20. Tror jag köpte tre olika begagnade och påstått "bra" fördelare utan att få riktigt bra ordning på tändningen, då ett väldigt vanligt fel (som @Gelis nämner) är att den är allmänt sliten och framförallt glapp i lagringen. Alla begagnade var helt enkelt mer eller mindre utslitna.

 

Blev så småningom en komplett fördelare från 123ignition istället, och det var värt varenda krona. I princip "plug and play". Fungerade f.ö. utmärkt med Biltemas standardspole. Motorn var alltid pålitlig som ett schweiziskt urverk efter bytet under alla de följande 15 år jag körde den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev NW355:

Välj en 123Ignition finns för 4k kr . Lite dyrare hos KG Trimning .

Lägg till en riktig märkes tändspole ifrån t ex Bosch(Blå) eller NGK .

Byt tändkablar och stift samtidigt.

Med 123 fördelaren följer flera möjligheter bl a olika tändkurvor beroende på trimgrad (förgasarbetyckning och kamaxel), inbyggd knacksensor, noll dwell. 

 

Har monterat 123 på en AQ165(B30) och en på AQ145(B23) med resultat att motorerna gick fantastiskt smidigt och inga överraskningar eller svåra startförsök.

AQ145:an fick Weber förgasare med chokespjäll , anpassat KG-insug, bearbetad 405 topp bättre än original, ny spole, nya tändkablar och tomgång på 600 varv utan att hoppa av motorkuddarna. Blev byte av propeller då motorn började övervarva. Mycket positiv.

hej 

vilka tändkablar rekommendera du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man monterar brytarlöst tändsysten så spelar det ingen större roll om fördelaren är lite glapp i lagringen. Med brytarspetsar har det stor betydelse eftersom glappet får brytarvinkeln och därmed även  förtändningen att hoppa fram och tillbaka. Med en hallgivare försvinner det problemet så då kan man fortsätta använda en glapp fördelare utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eld-:

Om man monterar brytarlöst tändsysten så spelar det ingen större roll om fördelaren är lite glapp i lagringen. Med brytarspetsar har det stor betydelse eftersom glappet får brytarvinkeln och därmed även  förtändningen att hoppa fram och tillbaka. Med en hallgivare försvinner det problemet så då kan man fortsätta använda en glapp fördelare utan problem.

Jo så är det, men vad värre är om tändförställningen med dess fjädrar, pga olika orsaker, inte funkar som den ska så hjälper inte det med brytarlöst. 
Det problemet slipper man ju med ny elektronisk fördelare.
Men som sagt är ju en prisfråga mellan Ignitor eller Ignition 123.
Jag har kört med Ignitor + spole under många år, visserligen V6, men  funkar klockrent. Har inte petat på innehållet i fördelaren under alla dessa år.
Nu börjar motorn få andra problem, men tändningen är fortfarande helt ok.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

Jo så är det, men vad värre är om tändförställningen med dess fjädrar, pga olika orsaker, inte funkar som den ska så hjälper inte det med brytarlöst. 
Det problemet slipper man ju med ny elektronisk fördelare.
Men som sagt är ju en prisfråga mellan Ignitor eller Ignition 123.
Jag har kört med Ignitor + spole under många år, visserligen V6, men  funkar klockrent. Har inte petat på innehållet i fördelaren under alla dessa år.
Nu börjar motorn få andra problem, men tändningen är fortfarande helt ok.
 

Om centrifugalregleringen fungerar som den ska eller inte kan man enkelt kontrollera med ett stroboskop. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-10-03 vid 09:19 skrev JamesRVS:

hej 

vilka tändkablar rekommendera du?

Jag körde med röda siliconkablar , okänd tillverkare, inköpt för 10 år sen på KG Trimning.

Väljer du 123ignition fördelare så tror jag att de flesta siliconkablar löser uppgiften bra.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...