AndersAnkan 7 Postad 30 September Jag har en motorbåt med inombordare. 135 hästar, volvo penta, rak 4a, en gm motor, ca 25 år gammal. kylningen består av 2system. Ett slutet som kyler motorn. O ett som ta in vatten och kyler det slutna system o kör ut vattnet i avgassystemet Inför vintern brukar jag körs på en muff drevet och koppla till en kran. Sen byter jag o låter motorn suga i glykol. Det ör alltid kladdigt o jobbbigt… i år drog båten i sig ca 4 liter. Sen slutade den att suga i. Jag ör osäker om det var blått vatten som kom ut eller ej. Det var blått i hinken under, men det kan ha droppat från läckage vid muffen tror ni att det räcker med glykol? Eller ör det risk att det fryser sönder? eller tror ni att det mesta rinner ut ändå o att det inte ör så mkt vatten kvar i motorn? man är ju lite nervig att ngt ska frysa sönder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 30 September (redigerade) Tro vill jag inte, för en motor är väl rätt dyr att byta ut? Och kanske en förstörd kommande säsong. Bäst är väl att kontakta nån på plats som kan detta, även om det kostar nån krona. Bara en fråga. Vattnet som kommer ut ur avgassystemet, är det blått av kylvätskan du hade i säcken och vilken frystemp har det? Kollas med en glykolmätare. Att tro något är högst osäkert och kan kosta. Redigerad 30 September av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 30 September 2 timmar sedan skrev AndersAnkan: i år drog båten i sig ca 4 liter. Sen slutade den att suga i. Varför slutade den suga? Är det inte bara att göra om och göra rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 September Fyra liter räcker inte för att spola igenom så att det säkert blir frostfritt. Gör om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 870 Postad 1 Oktober 14 timmar sedan skrev AndersAnkan: Jag har en motorbåt med inombordare. 135 hästar, volvo penta, rak 4a, en gm motor, ca 25 år gammal. kylningen består av 2system. Ett slutet som kyler motorn. O ett som ta in vatten och kyler det slutna system o kör ut vattnet i avgassystemet Inför vintern brukar jag körs på en muff drevet och koppla till en kran. Sen byter jag o låter motorn suga i glykol. Det ör alltid kladdigt o jobbbigt… i år drog båten i sig ca 4 liter. Sen slutade den att suga i. Jag ör osäker om det var blått vatten som kom ut eller ej. Det var blått i hinken under, men det kan ha droppat från läckage vid muffen tror ni att det räcker med glykol? Eller ör det risk att det fryser sönder? eller tror ni att det mesta rinner ut ändå o att det inte ör så mkt vatten kvar i motorn? man är ju lite nervig att ngt ska frysa sönder Som en liten jämförelse: Min 30hk dieselinombordare med värmeväxlare varmkörs med färskvatten i sjövattendelen. Sen flyttas "sugslangen" till en dunk med glykolblandning. Min betydligt mindre motor suger då i sig ca 4 liter glykolblandning innan det börjar spotta blått ur avgasutsläppet. (Färskvattenslingan genom värmevx o motorblock är konstant frysskyddad med glykolblanding.) Dina 4 liter glykolblandning i en 135hk-motor är definitivt inte korrekt frysskyddat. Det blev nog något fel med luft i sjövattenpumpen eller liknande som gjorde att det slutade suga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 1 Oktober Jag har en Mercruiser 140 och brukar suga igenom 20 liter glykolblandning. Kanske onödigt mycket men jag skulle nog inte nöja mig med mindre än 10 liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersAnkan 7 Postad 4 Oktober Stort tack. Ni har rätt. Svårt att sova gott efter att ha läst era inlägg Nu var jag nere och drog igenom 7 liter glykolblanding (3 liter koncentrat, 4 liter vatten). Nu är jag helt säker på att det kom blått vatten ur båten. Nu sover jag gott! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser