AndersAnkan 5 Postad 4 timmar sedan Jag har en motorbåt med inombordare. 135 hästar, volvo penta, rak 4a, en gm motor, ca 25 år gammal. kylningen består av 2system. Ett slutet som kyler motorn. O ett som ta in vatten och kyler det slutna system o kör ut vattnet i avgassystemet Inför vintern brukar jag körs på en muff drevet och koppla till en kran. Sen byter jag o låter motorn suga i glykol. Det ör alltid kladdigt o jobbbigt… i år drog båten i sig ca 4 liter. Sen slutade den att suga i. Jag ör osäker om det var blått vatten som kom ut eller ej. Det var blått i hinken under, men det kan ha droppat från läckage vid muffen tror ni att det räcker med glykol? Eller ör det risk att det fryser sönder? eller tror ni att det mesta rinner ut ändå o att det inte ör så mkt vatten kvar i motorn? man är ju lite nervig att ngt ska frysa sönder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 124 Postad 2 timmar sedan (redigerade) Tro vill jag inte, för en motor är väl rätt dyr att byta ut? Och kanske en förstörd kommande säsong. Bäst är väl att kontakta nån på plats som kan detta, även om det kostar nån krona. Bara en fråga. Vattnet som kommer ut ur avgassystemet, är det blått av kylvätskan du hade i säcken och vilken frystemp har det? Kollas med en glykolmätare. Att tro något är högst osäkert och kan kosta. Redigerad 2 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 957 Postad 2 timmar sedan 2 timmar sedan skrev AndersAnkan: i år drog båten i sig ca 4 liter. Sen slutade den att suga i. Varför slutade den suga? Är det inte bara att göra om och göra rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 541 Postad 37 minuter sedan Fyra liter räcker inte för att spola igenom så att det säkert blir frostfritt. Gör om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser