auxvoice 8 Postad 29 September Hej! Hoppas ni haft en härlig sommar. Jag vet att det finns flera extremt duktiga här inne som har koll på båtar så tänkte därför göra ett försök att ställa min fråga här. + Jag söker en öppen båt mellan ca 5.5 till MAX 5.99M. Den får alltså inte vara 6M. + Pris ca 50-200k, kan gå upp i pris viss del. Det gör inget hur gammal den är bara det inte är väldigt gammalt typ 70-80-tal. + Letar efter någon som är minst godkänd för 6 personer, egentligen är jag i behov av 7st men det verkar svårt att hitta? I varje fall av nyare modeller. + Det måste finnas körkapell som finns över aktern och där plats för minst 5 personer där om det regnar. Helst 6-7 om man tränger ihop... Bella med U-soffa hade vart perfekt tyvärr är denna någon cm över 6m... Sitter ni på några tips? 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 973 Postad 29 September Vad är haken med 6,00 meter plus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 29 September (redigerade) 16 minuter sedan skrev Kane: Vad är haken med 6,00 meter plus? Tanken är att jag ska ta betalt för vissa få transporter jag har tid med ibland och på såvis få in en del av bensinkostnaden för mitt egna sommarnöje med båten. Är den 6m måste du ha utbildning som kostar runt 17k plus ytterligare ca 17k om båten går i 35 knop. Redigerad 29 September av auxvoice Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 29 September (redigerade) Kanske Ryds 600 GTS, den är 5.95 lång. https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/434/media/157411_600GTS.pdf?1503235279 Redigerad 29 September av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 29 September Ryds 568 GTI med akterkapell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 29 September Yamarin 5910. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 29 September Kul med så många förslag, tack för alla! För att sammanfatta 1. Bella 550Br. Går bokstavligen att sitta 7st under kapell vid regn pga L-soffan drömbåt hade vart samma L-soffa/U-soffa likt bella 620dc fast i 5.99cm-format. - över budget, något för liten nära 6m optimalt. 2. Silver Shark, Ryds 568 gti, Yamarin 5820/5910 Efterlyser fler båtar med L-soffor/ u-soffor om någon sitter på fler tips. Alt vet båttillverkares hemsidor där de listar gamla modeller likt Yamarin. Att hitta 8 passagerare blir troligtvis svårt i denna klass. Av någon ledig anledning ska de mest perfekta båtarna jag letar efter vara 6.03-6.15cm typ 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 29 September AMT 185 BR typad för 7 pers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 412 Postad 30 September Om man skall transportera folk är det ju fullt möjligt att de kommer att ta mig sig grejor som skall snabbt lastas av och på båten. Då kan ju en daycruiser var lite krångligare att packa även det är en snyggare båt. Är då inte en liten hyttbåt en lämpligt val? Alla sitter torrt om det regnar och den är gott om plats på fördäcket att lägga prylar. Den här till exempel, https://www.blocket.se/annons/gavleborg/sea_star_sportfisher_600_93_med_evinrude_60_hk_19/1001703216 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 30 September Jag tänker även att det kan bli problem få upp dessa båtar i planing om man sitter 6-7 personer i aktern, båtarna ju trots allt bara motor i storlek kring 100hk som max. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yopphedi 28 Postad 30 September Jag har en AMT 185 BR med 115 HK. Åker ofta 4 vuxna och 4 barn (10-12 års ålder) + åkring och picknickprylar. Inga som helst problem att komma upp i plan. Vi har också lyckats sitta under akterkapellet vid regn. Det går, men var ju helt klart en smula trångt. Lika många vuxna skulle nog inte gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 30 September (redigerade) 9 timmar sedan skrev anuba: Om man skall transportera folk är det ju fullt möjligt att de kommer att ta mig sig grejor som skall snabbt lastas av och på båten. Då kan ju en daycruiser var lite krångligare att packa även det är en snyggare båt. Är då inte en liten hyttbåt en lämpligt val? Alla sitter torrt om det regnar och den är gott om plats på fördäcket att lägga prylar. Den här till exempel, https://www.blocket.se/annons/gavleborg/sea_star_sportfisher_600_93_med_evinrude_60_hk_19/1001703216 Det är absolut ett val, dock prioriterar jag att sitta ute på sommaren och nödlösning under kapell. Den är något för trång fram bara.. (många krav jag vet) men försöker trolla med vad man kan på längdkravet... Denna hyttbåten har perfekta sittplatser fram, inne och ute. Jag hade köpt direkt om den inte var 10 cm för lång, nästan så man vill kapa av en bit där fram 😅 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Örnvik 610 MC -01 HÖSTPRIS https://www.blocket.se/annons/stockholm/ornvik_610_mc_01_hostpris/1401260336 Amt tas med för övrigt som alternativ, tack. Kommer installera elektriska trimplan. Redigerad 30 September av auxvoice Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 1 Oktober 12 timmar sedan skrev auxvoice: Det är absolut ett val, dock prioriterar jag att sitta ute på sommaren och nödlösning under kapell. Den är något för trång fram bara.. (många krav jag vet) men försöker trolla med vad man kan på längdkravet... Denna hyttbåten har perfekta sittplatser fram, inne och ute. Jag hade köpt direkt om den inte var 10 cm för lång, nästan så man vill kapa av en bit där fram 😅 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Örnvik 610 MC -01 HÖSTPRIS https://www.blocket.se/annons/stockholm/ornvik_610_mc_01_hostpris/1401260336 Amt tas med för övrigt som alternativ, tack. Kommer installera elektriska trimplan. Om du gillar Örnvik 610 MC, men att den är för lång, så kan ju småsyskonen 575 eller 566 MC vara alternativ som kan passa, dom är ganska lika 610 MC invändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 6 Oktober Har en Silver Hawk som mäter 5.70 , dvs senaste modellen. Älskar verkligen den båten. De går normalt för ca 300’ -350’ på våren men har sett annonser ner till 250’ här under hösten. För det priset skulle jag säga att man gör en bra affär även om det ligger över din budget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 6 Oktober 2024-10-01 vid 08:14 skrev No_jah: Om du gillar Örnvik 610 MC, men att den är för lång, så kan ju småsyskonen 575 eller 566 MC vara alternativ som kan passa, dom är ganska lika 610 MC invändigt. Tack jag såg denna, den verkar endast vara godkänd för 6st så den faller bort. 3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: Har en Silver Hawk som mäter 5.70 , dvs senaste modellen. Älskar verkligen den båten. De går normalt för ca 300’ -350’ på våren men har sett annonser ner till 250’ här under hösten. För det priset skulle jag säga att man gör en bra affär även om det ligger över din budget. Tack för tips men det blir nog den gamla Shark istället i så fall. Har skrivit till silver och frågat om förändringarna i skrovet men de orkar inte svara. Så vet du vad skillnaden är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 11 Oktober 2024-10-06 vid 14:39 skrev auxvoice: Tack jag såg denna, den verkar endast vara godkänd för 6st så den faller bort. Tack för tips men det blir nog den gamla Shark istället i så fall. Har skrivit till silver och frågat om förändringarna i skrovet men de orkar inte svara. Så vet du vad skillnaden är? Inte 100 på det men den Hawk jag har saknar steglitser vilket jag verkligen tycker gör att den går mjukt i vattnet. Sen är den ganska lång i vattenlinjen också . Så det är skillnader jag skulle tippa är förändringar från det äldre skrovet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser