Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
Flippo

Ta reda på vilken glykol

Rekommendera Poster

Hej!

 

Försöker reda ut om jag har etylen eller propulenglykol i mitt slutna system. 
 

Enkel fråga är om jag tar ur lite glykol och häller ner det i i en skål med den glykolen jag tror det är och se om det klumpar sig, går det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Flippo:

Hej!

 

Försöker reda ut om jag har etylen eller propulenglykol i mitt slutna system. 
 

Enkel fråga är om jag tar ur lite glykol och häller ner det i i en skål med den glykolen jag tror det är och se om det klumpar sig, går det?

Det funkar inte för det kommer inte att klumpa sig. Jag vet inte hur man kan säkerställa vilken sort man har. Enklast är nog att tömma systemet och skölja för att sedan kunna använda det man vill.

 

Nu har jag hittat hur man kan räkna ut vilken glykolsort man har, för den som gillar att greja. Är nog enklare att byta.

 

"Nu till hur man kan veta vilken sort man har. Dom båda sorterna har olika kokpunkter. Först måste man koka bort vattnet. Sedan höjer man temperaturen försiktigt och ser när det börjar koka igen. Jag vill minnas att det var så här: Etylenglykol, kokpunkt 150°C. Propylenglykol, kokpunkt 175°C. Eftersom jag kan minnas fel, så kolla detta. Uppgifterna finns på Wikipedia. Om och när man skall göra detta experiment så måste man nog ha en laboratorietermometer av något slag. Många minns säkert detta från skolan och fysik och kemitimmarna? Ni minns nog att man hade en så kallad Bunsenbrännare också? En gasbrännare med en vridratt. Vitsen med en sådan är att det är lätt att reglera temperaturen och det kan vara viktigt när man i första skedet skall koka bort vattnet. Sedan får man höja värmen lite så att man kommer upp i dom sökta temperaturerna. Och hela tiden läsa av termometern så man har koll på när det händer något."

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det för lite glykolblandat vatten i systemet?

 

Mät frystemperaturen.

Om den är tillräckligt låg, så kanske du rent av kan späda ut med vatten?

 

Du måste dock se till att allt blandas i systemet och du ska mäta igen.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Det går att komma fram till vad man har för glykol på flera olika mer eller mindre  komplicerade sätt, men inte på något enkelt sätt hemma vid diskbänken.

 

Bäst och enklast är nog att byta ut all glykol. Glöm inte att skriva upp vilken sort du fyller på med.

Om du använder koncentrerad glykol är det bra att späda med avjoniserat vatten från tex. en avfuktare eller en kondenstorktumlare. Då sliper du få med salter, ev. kalk, mm.

 

Sämst är att dricka några klunkar, om du överlever kan du fortsätta använda propylenglykol och om du inte överlever har det ju ingen betydelse vilken gjykol du har. 😉

 

23 timmar sedan skrev Hybro:

Är det för lite glykolblandat vatten i systemet?

 

Mät frystemperaturen.

Om den är tillräckligt låg, så kanske du rent av kan späda ut med vatten?

 

Du måste dock se till att allt blandas i systemet och du ska mäta igen.

Det räcker om man har en fryspunkt på minus 15 - 20°C. Om det blir kallare så fryser inget sönder eftersom kylvätskan blir mera som sorbė. Testa att frysa en skvätt kylvätska i frysen eftersom det inte gpr att mäta den nör man inte vet vilken glykol nan har.

Den lösningen fungar inte om du tänker använda båten under vintern.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-30 vid 15:16 skrev Mackey:

Sämst är att dricka några klunkar, om du överlever kan du fortsätta använda propylenglykol och om du inte överlever har det ju ingen betydelse vilken gjykol du har. 😉

😂 Bra svar!

 

Ja det blir att tömma systemet och fylla på med etylenglykol, har hittat dräneringspluggen under limpan så blir helgens arbete. 
 

Tack för all hjälp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att skilja mellan etylen och propylen är ganska enkelt. Gör som gamla tiders kemister, smaka på den. Etylen smakar starkt söt, vilket gör den extra farlig för t.ex. hundar och andra djur. Lite på på toppen av ett finger räcker!

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev guestsson:

Att skilja mellan etylen och propylen är ganska enkelt. Gör som gamla tiders kemister, smaka på den. Etylen smakar starkt söt, vilket gör den extra farlig för t.ex. hundar och andra djur. Lite på på toppen av ett finger räcker!

Propylenglykol smakar också sött, men inte riktigt lika sött som etylenglykol.

Ofta tillsätts något bittert ämne (tex. denatoniumbensoat) för att det inte ska vara gott att dricka glykol.

Det går säkert jättebra att gissa hur myckey sött det smakar, särskilt som man inte vet vilken koncentration av glykol man har i kylvätskan.

 

Vad kan gå fel?

Friskt vågat hälften brunnet! som elektrikern brukar säga.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 hours ago, guestsson said:

Att skilja mellan etylen och propylen är ganska enkelt. Gör som gamla tiders kemister, smaka på den. Etylen smakar starkt söt, vilket gör den extra farlig för t.ex. hundar och andra djur. Lite på på toppen av ett finger räcker!

Den metoden fungerar nog om du har två vätskor bredvid varandra och skall avgöra vilken som är vilken. Men för en ovan person med bara en okänd vätska skulle jag inte lita på den metoden.

 

Edit: Såg att @Mackey svarat ungefär samma sak för en timme sedan. Av någon konstig anledning såg jag inte hans svar när jag skrev mitt ...

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte mer än några graders skillnad i fryspunkt mellan etylenglykol och propylenglykol. Dessutom går de att blanda utan att det händer något annat än att man inte kan mäta exakt fryspunkt. Så det har ingen praktisk betydelse för motorn vilket man har eller om det är blandat. 

 

Skillnaden ligger i miljövänlighet och pris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Eld-:

Det är inte mer än några graders skillnad i fryspunkt mellan etylenglykol och propylenglykol. Dessutom går de att blanda utan att det händer något annat än att man inte kan mäta exakt fryspunkt. Så det har ingen praktisk betydelse för motorn vilket man har eller om det är blandat. 

 

Skillnaden ligger i miljövänlighet och pris. 

Tycker jag läser att blandar man dom så klumpar det sig?

Därför vill jag veta vilket jag har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Flippo:

Tycker jag läser att blandar man dom så klumpar det sig?

Därför vill jag veta vilket jag har. 

Det gör de inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Eld-:

Det gör de inte.

Nä, men vissa kombinationer av tillsatser kan klumpa sig och täppa trånga passager i blocket. Och eftersom det inte går att veta vad för vätska som är i kylsystemet, om man inte själv hällt i den eller en tidigare ägare dokumenterat det, så måste man tömma och noggrant skölja hela systemet innan man häller på nytt för att vara trygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Nä, men vissa kombinationer av tillsatser kan klumpa sig och täppa trånga passager i blocket. Och eftersom det inte går att veta vad för vätska som är i kylsystemet, om man inte själv hällt i den eller en tidigare ägare dokumenterat det, så måste man tömma och noggrant skölja hela systemet innan man häller på nytt för att vara trygg.

Ja det påstås det men jag har inte råkat ut för det, jag känner ingen som tråkat ut för det och jag gar inte ens sett några förstahands vittnesmål om det på nätet.

 

Jag tror det är en myt eller möjligen sprungen ur en historia om någon som hällt så kallat kylartätmedel i motorn. Det klumpar sig verkligen och ska aldrig någonsin användas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eld-:

Ja det påstås det men jag har inte råkat ut för det, jag känner ingen som tråkat ut för det och jag gar inte ens sett några förstahands vittnesmål om det på nätet.

 

Jag tror det är en myt eller möjligen sprungen ur en historia om någon som hällt så kallat kylartätmedel i motorn. Det klumpar sig verkligen och ska aldrig någonsin användas.

Nej, det är ingen myt. Jag har sett tillräckligt med bilder och läst vittnesmål om det för att inte chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det är inte mer än några graders skillnad i fryspunkt mellan etylenglykol och propylenglykol."

 

Hur mäts detta? Och vid vilken koncentration gällande båda bruksblandningar gäller detta?

 

Låter helt taget ur luften.

Eller åsyftas rena oblandade glykoler?

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

"Det är inte mer än några graders skillnad i fryspunkt mellan etylenglykol och propylenglykol."

 

Hur mäts detta? Och vid vilken koncentration gällande båda bruksblandningar gäller detta?

 

Låter helt taget ur luften.

Eller åsyftas rena oblandade glykoler?

 

Det mäts med en refraktometer. Om man jämför skalorna för propylenglykol respektive etylenglykol så skiljer det ungefär 0-3 graders vid olika nivåer på frysskyddet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slitet uttryck "Det var bättre förr"

Men...då kollade man om glykolen var grön eller blå, och problemet var löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter på KAD44 från VP:s gröna till VP:s gröna för att slippa tveksamheter och sköljningar. Då räcker 15 liter färdigblandad som dock kostar 950 kr för 3x5 liter. 18 liter får man inte i om man vet att nivån ska vara låg i expkärlet....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...