Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
slatbaken

Evinrude 50 hk rostig stång

Rekommendera Poster

På en äldre Evinrude 50 hk sitter en vågrät stång som avgör
motorns lutning. Vi tänkte byta den för den var ordentligt rostig och motorn hade tendenser att haka fast i den vid nerfällning.
Det visade sig att stången var så fastrostad av det var nästan omöjlig att rubba den.
Vi fick tillverka en slags avdragare (se bilden för att få loss den). Det lyckades efter två dagar. Ett proffs hade väl gjort det på en kvart.
Nu är frågan, vad skall det vara för material i den nya stången?
Krävs det något extra starkt material. Den skall ju stå emot kraften från motorn så vitt jag förstår. En 12mm rostfri gängad stång har nästan exakt rätt diameter men frågan är om den är tillräckligt styv?
 

avdragare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev slatbaken:

Vi tänkte byta den för den var ordentligt rostig och motorn hade tendenser att haka fast i den vid nerfällning.

Motorn ska väl haka fast i stången för att inte åka upp vid backning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det skall den, men vid körning framåt kommer ju kraften från propellern att tas upp av stången   och
då krävs det ju att den inte böjs.
Vi märkte också tendenser, i alla fall på land, att motorn ibland fastnade halvägs vid nerfällning,
Kanske beroende på den skrovliga stången.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev slatbaken:

Vi märkte också tendenser, i alla fall på land, att motorn ibland fastnade halvägs vid nerfällning,
Kanske beroende på den skrovliga stången.

Kolla och se till att allting som har med upp/nedfällning att göra är välsmort med ett bra vattenfast marinfett. Även axeln som motorn vrider sig runt skall smörjas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Originalstången är i syrafast rostfritt stål. Gängad stång bör i princip undvikas eftersom gängorna kan äta sig in i aluminiumgodset.  I stället för att mecka, skaffa en originaldel till låg kostnad från en utombordarverkstad. De brukar ha utrangerade motorer som de plockar delar av. Eller en båtskrot.  Det finns också säljare av beg motordelar på nätet. Med rätt del kan du ju också rättså enkelt trimma ut och in för bästa gångläge.

 

Att motorn är trög vid nedfällning är nog för att bulten som motorn fälls ned kring är rostig. Den är i stål, inte rostfritt, och rostar friskt på en gammal motor. Såklart bäst att byta men försök i stället smörja med inträngande olja, om det inte finns smörjnipplar, och motionera. Det finns en nippel, och en styrbromsskruv, för att svänga motorn också, ifall det skulle vara ett besvär.

Redigerad av pannkaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas smörjnipplar till röret som fungerar både som gångjärn och genomgång för strykabelns rör. Ta en fettspruta och tryck in vattenfast fett så börjar motorn nog röra sig som den skall. Finns nipplar på den led som motorn vrider sig kring också, pressa fett där också, det hör till normala höstservicen. Om du inte använt de här nipplarna på några år så har fettet troligen torkat och då blir det svårt att få in fräscht fett, då är det bara att byta dem.  Stången som fastnat finns att köpas som reservdel. Den kan man också lossa på och smörja när man servar motorn. Glöm gängstångslösningen, den funkar dåligt mot hakarna som skall låsa motorn och den käkar också upp hålen i gjutgodset med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...