slatbaken 0 Postad 27 September På en äldre Evinrude 50 hk sitter en vågrät stång som avgör motorns lutning. Vi tänkte byta den för den var ordentligt rostig och motorn hade tendenser att haka fast i den vid nerfällning. Det visade sig att stången var så fastrostad av det var nästan omöjlig att rubba den. Vi fick tillverka en slags avdragare (se bilden för att få loss den). Det lyckades efter två dagar. Ett proffs hade väl gjort det på en kvart. Nu är frågan, vad skall det vara för material i den nya stången? Krävs det något extra starkt material. Den skall ju stå emot kraften från motorn så vitt jag förstår. En 12mm rostfri gängad stång har nästan exakt rätt diameter men frågan är om den är tillräckligt styv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
condmaster 15 Postad 27 September Hej! Det funkar nog med en gängstång, orgonal ser dom ut så här: https://www.ebay.com/itm/403956578512 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 27 September 2 timmar sedan skrev slatbaken: Vi tänkte byta den för den var ordentligt rostig och motorn hade tendenser att haka fast i den vid nerfällning. Motorn ska väl haka fast i stången för att inte åka upp vid backning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slatbaken 0 Postad 27 September Jo det skall den, men vid körning framåt kommer ju kraften från propellern att tas upp av stången och då krävs det ju att den inte böjs. Vi märkte också tendenser, i alla fall på land, att motorn ibland fastnade halvägs vid nerfällning, Kanske beroende på den skrovliga stången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 27 September 1 timme sedan skrev slatbaken: Vi märkte också tendenser, i alla fall på land, att motorn ibland fastnade halvägs vid nerfällning, Kanske beroende på den skrovliga stången. Kolla och se till att allting som har med upp/nedfällning att göra är välsmort med ett bra vattenfast marinfett. Även axeln som motorn vrider sig runt skall smörjas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 16 Postad 28 September (redigerade) Originalstången är i syrafast rostfritt stål. Gängad stång bör i princip undvikas eftersom gängorna kan äta sig in i aluminiumgodset. I stället för att mecka, skaffa en originaldel till låg kostnad från en utombordarverkstad. De brukar ha utrangerade motorer som de plockar delar av. Eller en båtskrot. Det finns också säljare av beg motordelar på nätet. Med rätt del kan du ju också rättså enkelt trimma ut och in för bästa gångläge. Att motorn är trög vid nedfällning är nog för att bulten som motorn fälls ned kring är rostig. Den är i stål, inte rostfritt, och rostar friskt på en gammal motor. Såklart bäst att byta men försök i stället smörja med inträngande olja, om det inte finns smörjnipplar, och motionera. Det finns en nippel, och en styrbromsskruv, för att svänga motorn också, ifall det skulle vara ett besvär. Redigerad 28 September av pannkaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 29 September Det brukar finnas smörjnipplar till röret som fungerar både som gångjärn och genomgång för strykabelns rör. Ta en fettspruta och tryck in vattenfast fett så börjar motorn nog röra sig som den skall. Finns nipplar på den led som motorn vrider sig kring också, pressa fett där också, det hör till normala höstservicen. Om du inte använt de här nipplarna på några år så har fettet troligen torkat och då blir det svårt att få in fräscht fett, då är det bara att byta dem. Stången som fastnat finns att köpas som reservdel. Den kan man också lossa på och smörja när man servar motorn. Glöm gängstångslösningen, den funkar dåligt mot hakarna som skall låsa motorn och den käkar också upp hålen i gjutgodset med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser