Tippis 0 Postad 17 Augusti , 2005 Hej alla. Har bestämt mig för att köpa ny motor till min båt. Båten är typad för 60 HK på 60 talet. Har hört ryckten om att dagens hästar är starkare än dåtiden hästar. Stämmer det? Har kollat runt lite på motorer. Det jag vet är att jag ska ha en 4 taktsmotor. Men står och väger mellan en honda 50 hk eller Selva 50-60 hk. Vad jag har förståt är selva 4takt yamaha inaför skalet. Fördelen med selvan var att det var 3års garanti hondan var bara 2år. Villken av dessa 2 motorer skulle ni välja. MVH: Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fisken Postad 17 Augusti , 2005 Hej ta HONDAN inget annat lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 Augusti , 2005 Skillnaden på gamla o nya hästar kan va att för mättes hk på vevaxeln, numera mäts det på proppen. Jag skulle välja Hondan på motorns goda rykten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst t-doja Postad 18 Augusti , 2005 Tänk på att 60 hk tvåtakt är starkare på de varvtal som du har när du ska plana, motsvarande fyrtakt är klart segare i accet, kanske ska du rent av gå upp något i mototstyrka på fyrtakt för å få samma accleration. snoppet om båten inte orkar plana med samma belastning som innan.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tippis 0 Postad 18 Augusti , 2005 Hej igen tack för alla svaren. Då va det en nackdel till med hondan. Dom fanns inte som 60 hk. Närmaste var 50hk sen hoppa dom över 55-60-65 hk och börja på 70 hk på dom sidor jag har kollat på hondor. Selvan fanns med 60hk. Men jag har också hört mer gott om hondorna. MVH: Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 18 Augusti , 2005 Hej! Har en kontakt som jobbat som båtmotormek hela livet. Han säljer bla. e-tec motorer. En del har haft jättestrul med nya motorer och de hittar inga fel på motorerna. När de går går dom som f-n och är bränslesnåla, lätta och allt. Men man ska inte behöva lämna in en ny motor gång på gång på reparation. Yamaha fyrtaktarna har en del krånglat med lustiga fel. Jag skulle utan tveka välja Honda BF 90. Ok den har förgasare men den håller och går riktigt bra. Det är för övrigt en bilmotor. Honda som har tillverkat fyrtaktsmotorer längst av alla i över 50 år vet vad de gör de släpper inte ut några motorer på marknaden förän de fungerar. Hade det varit så viktigt med insprutning hade honda också haft det på sina motorer men de går billigt och inte ojämt heller. Köp Hondan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 18 Augusti , 2005 Hej igen Jag menar givetvis Honda BF50 Sorry. Lycka till. Mvh. Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 18 Augusti , 2005 Ta HONDA :-) Har själv en HONDA BF40 som i princip är samma motor som 50-hästaren. ALDRIG några problem med den inte ... som sagt har HONDA hållt på några år med 4tkt! Men SELVA är nog en bra motor också :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trillium 4 Postad 19 Augusti , 2005 Hej Micke!! Jag har precis köpt en SELVA 60hk.. Jag är oerhört nöjd och precis som du nämnde så är det Yamaha rakt igenom, Till och med reglage och instrument står det yamaha på... jag har en Örnvik 510HT och den går upp på halvgas.. startar direct drar lite bensin och går tyst.. Priset är ju inte nån nackdel heller ca:14000kr mindre än Yama.. Stefan Ps:någon pratade om insprutning..på SELVA kan du välja,jag tog förgasarmotorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raxz 0 Postad 19 Augusti , 2005 Jag skulle nog också ha tagit Hondan. En av dom bra motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart Eriksson Postad 22 Augusti , 2005 Jag har kört min styrpulpetare med nya Selva 4-takt 60 hk i snart en säsong och är helnöjd. Den är supermodern i konstruktionen och lätt att serva själv som väl är eftersom det tyvärr inte är helt lätt att hitta marinor som tagit på sig auktoriserad service. mvh lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser