Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024

Rekommendera Poster

Hej Alla!

Jag har haft en tråkig båtsommar då min motor (Mercrusier 3.0, årsmodell 2001) tog in en massa vatten vid sjösättningen i Juni. Problemet verkar ha uppstått under vintern (då jag inte hade dessa problem vid upptagning inför vintern 2023/2024). En mekaniker har nu tagit isär avgaslimpa och värmeväxlare och man kan där konstatera att avgaslimpan är väldigt rostig invändigt och behöver bytas men det som är lite konstigt är att värmeväxlaren har fått en skada som gjort så att ändlocket uppvisar stora glipor som orsakade så att stora mängder vattnet forsade in i motorutrymmet. Vattnet som kom in var i en sån mängd att länspump hade fullt upp med att pumpa ut allt vatten som kom in. Min fundering är hur denna skada har kunnat uppkomma på egen hand, eller har den råkat ut för frostsprängning eller liknande? Nästa steg är att vi skall provtrycka värmeväxlare för funktionstest.

 

Skickar 2 bilder på värmeväxlaren och en blid på rostig avgaslimpa. 

 

Vore toppen om någon har lite kommentarer/synpunkter och kan delge sina erfarenheter av detta..

 

/JP

1000016018.jpg

1000016017.jpg

1000016019.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn blev väl inte konserverad i höstas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju absolut vara så men det är en tjänst jag har betalt för så frågan är om jag kan peka på att detta är ett ett typiskt resultat av dålig konservering eller om det kan vara något annat som orsakat problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...