jplo 0 Postad 25 September Hej Alla! Jag har haft en tråkig båtsommar då min motor (Mercrusier 3.0, årsmodell 2001) tog in en massa vatten vid sjösättningen i Juni. Problemet verkar ha uppstått under vintern (då jag inte hade dessa problem vid upptagning inför vintern 2023/2024). En mekaniker har nu tagit isär avgaslimpa och värmeväxlare och man kan där konstatera att avgaslimpan är väldigt rostig invändigt och behöver bytas men det som är lite konstigt är att värmeväxlaren har fått en skada som gjort så att ändlocket uppvisar stora glipor som orsakade så att stora mängder vattnet forsade in i motorutrymmet. Vattnet som kom in var i en sån mängd att länspump hade fullt upp med att pumpa ut allt vatten som kom in. Min fundering är hur denna skada har kunnat uppkomma på egen hand, eller har den råkat ut för frostsprängning eller liknande? Nästa steg är att vi skall provtrycka värmeväxlare för funktionstest. Skickar 2 bilder på värmeväxlaren och en blid på rostig avgaslimpa. Vore toppen om någon har lite kommentarer/synpunkter och kan delge sina erfarenheter av detta.. /JP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 25 September Motorn blev väl inte konserverad i höstas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jplo 0 Postad 25 September Kan ju absolut vara så men det är en tjänst jag har betalt för så frågan är om jag kan peka på att detta är ett ett typiskt resultat av dålig konservering eller om det kan vara något annat som orsakat problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 September (redigerade) Det ser ut som en frysskada. Typiskt för felaktig konservering. Redigerad 25 September av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 September (redigerade) Limpan ser för övrigt inte ut att vara uppseendeväckande rostig. Det finns väldigt mycket järn att rosta bort i dessa och det som brukar ge sig först är packningsytorna/anslutningen mellan limpa och knä. Om det finns packningsyta nog kvar där så brukar limpan vara ok. Men om växlaren frusit sönder så skulle jag kolla limpan noga också. Redigerad 25 September av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 25 September 3 timmar sedan skrev jplo: Hej Alla! Jag har haft en tråkig båtsommar då min motor (Mercrusier 3.0, årsmodell 2001) tog in en massa vatten vid sjösättningen i Juni. Problemet verkar ha uppstått under vintern (då jag inte hade dessa problem vid upptagning inför vintern 2023/2024). En mekaniker har nu tagit isär avgaslimpa och värmeväxlare och man kan där konstatera att avgaslimpan är väldigt rostig invändigt och behöver bytas men det som är lite konstigt är att värmeväxlaren har fått en skada som gjort så att ändlocket uppvisar stora glipor som orsakade så att stora mängder vattnet forsade in i motorutrymmet. Vattnet som kom in var i en sån mängd att länspump hade fullt upp med att pumpa ut allt vatten som kom in. Min fundering är hur denna skada har kunnat uppkomma på egen hand, eller har den råkat ut för frostsprängning eller liknande? Nästa steg är att vi skall provtrycka värmeväxlare för funktionstest. Skickar 2 bilder på värmeväxlaren och en blid på rostig avgaslimpa. Vore toppen om någon har lite kommentarer/synpunkter och kan delge sina erfarenheter av detta.. /JP Utseendet på värmeväxlaren tyder på att motorn inte blivit vinterkonserverad på rätt sätt. Det är en typisk frostutvidgning på värmeväxlargaveln. Det är ett resultat av dålig (ej utförd) service Den rostiga avgaslimpan är dessvärre ålderskrämpa som inte kan skyllas på dålig service. Avgaslimpor är "förbrukningsvara" och behöver bytas ibland. Har du inte reklamerat den bristande vinterkonserveringen av motorn till varvet/firman som skulle göra serviceåtgärden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jplo 0 Postad 25 September Tack för all input - jag har påtalat detta för firman som konserverat att jag har svårt att tro att denna typ av skada uppkommer av sig sjäv pga allmänt slitage (tänker på värmeväxlaren). De hänvisar framförallt till att limpan är gammal och rostig och behöver bytas ut och är en källa till läckage. Jag är dessutom ingen expert på området och det är därför jag la ut dessa bilder för att få lite feedback från folk som har bättre koll än jag. Det var också ganska uppenbart att det var från värmeväxlaren det läckte in stora mängder vatten när vi sjösatte båten i juni. Jag får se efter provtryckning av värmeväxlaren vad som blir nästa steg dvs om det är endast att byta ändlocket och dess packning eller om hela värmeväxlaren är paj=dyrt. Tack för era kommentarer! /JP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 25 September Limpan kanske är dålig men även om den är det så är den inte källa till läckage ut i motorrummet. Det är rent trams. Enda sättet som limpan kan orsaka en nämnvärd läcka ut i motorrummet är om den frusit sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 25 September Limpan har inget att göra med skadan på växlaren. Du har blivit lurad, helt klart. Firman har inte vinterkonserverat motorn på rätt sett eller inte alls. Och vad jag kan läsa i det du skriver är att firman försöker blåsa dig igen då dom skyller på limpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 26 September Tyvärr blir det svårt att juridiskt bevisa att firman har fuskat, motorn är ju trots allt 23 år gammal. Och tyvärr täcker inte försäkringen frostskador..... Det som återstår är att du lär dig att konservera drevet själv (enkelt med en drevsäck) och hänger ut fuskaren på nätet. Dumt att låta dem tjäna ytterligare pengar på att byta limpan och värmeväxlare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 26 September Jag började serva min motor efter att ha upptäckt att den firman som jag skulle göra vinter och vårfixet inte hade byt alla offeranoder i motorn, som var lovat. Det ledda inte till någon akut skada som för sig. För att få rätt kunskap gick jag på Svenska Kryssarklubbens Båtmekanikerkurs. Der får man lära sig grunderna i hur just din båt och motor funkar. Man lägger mycket tid på att gå igenom deltagarnas olika båtproblem. Lite som här fast man får betala för det. 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jplo 0 Postad 26 September Tack för alla tips och det enda beviset jag har är att jag lämnade in en fullt fungerade båt inför vintern 23/24 och då utan läckage i motorutrymme och när vi sjösatte så hade jag fått ett stort läckage. Man kan också tycka att när de gjorde konservering att de borde upptäckt skada på värmeväxlaren då det är svårt att konservera med denna typ av skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser