Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Glantittare

Yanmardiesel tappar varvtal när den blir varm

Rekommendera Poster

Hej alla dieselkunniga!

 

Jag är sedan förra sommaren ägare till en Sandström 565 Classic Diesel med en Yanmar 3YM30 på 29 hk. När jag köpte den hade den gått ca 50 tim och nu ca 100 tim. Angivet max varvtal är 3200 rpm vilket den når vid start men efter 10-15 min tappar den ca 300 rpm och vid långa turer kan den tappa ytterligare ca 200 rpm. Problemet verkar vara mindre vid kall väderlek och kallt vatten. Efter en stunds stopp för exempelvis tankning går den bättre en stund igen. Problemet verkar alltså vara temperaturberoende. Inga varningar på panelen. 

Tyvärr fanns inte möjlighet att genomföra en längre provkörning på toppvarv vid köpet men problemet fanns sedan redan på första turen. Säljaren förnekar dock kännedom om problemet vilket jag ställer mig tveksam till men inte orkat bråka om.

 

Felsökning och försök till åtgärdande har gjorts på auktoriserad yanmarverkstad som även konsulterat experter på en dieselverktstad. Problemet kvarstår dock efter att följande gjorts: 

- Kontroll av kylvattentillförsel

- Kontroll av luftning av bränsletanken

- Rensugning av bränsletanken

- Byte av såväl externt som inbyggt bränslefilter

- Rengöring av bränsleledningar

- Körning med lös bränsledunk

- Körning utan motorhuv

- Kontroll av matartrycket till insprutningspumpen, u a

- Körning med elektrisk extern matarpump som ger konstant tryck

- Byte av injektorer

 

Nästa steg som föreslagits är kontroll av ventilspel och av eventuellt förhöjt mottryck i avgassystemet och sedan kontroll av och ev byte av insprutningspumpen. 
Det sistnämnda är en dyr affär som jag helst vill undvika, speciellt om det inte hjälper. 
Jag undrar därför om det finns någon kunnig därute som har något annat förslag på vad felet kan bero på innan jag tar det steget? 
 

Undrar Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ventilspel kan du väl kolla själv?

 

Vrid svänghjulet åt det håll som den gör när du startar motorn, annars kan t ex impellern till kylningen skadas 

 

 

IMG_20240924_195938.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Men tack för tipset. 
Nån idé om vad problemet kan bero på eller vad som mer bör kollas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...