Glantittare 2 Postad 24 September (redigerade) Hej alla dieselkunniga! Jag är sedan förra sommaren ägare till en Sandström 565 Classic Diesel med en Yanmar 3YM30 på 29 hk. När jag köpte den hade den gått ca 50 tim och nu ca 100 tim. Angivet max varvtal är 3200 rpm vilket den når vid start men efter 10-15 min tappar den ca 300 rpm och vid långa turer kan den tappa ytterligare ca 200 rpm. Problemet verkar vara mindre vid kall väderlek och kallt vatten. Efter en stunds stopp för exempelvis tankning går den bättre en stund igen. Problemet verkar alltså vara temperaturberoende. Inga varningar på panelen. Tyvärr fanns inte möjlighet att genomföra en längre provkörning på toppvarv vid köpet men problemet fanns sedan redan på första turen. Säljaren förnekar dock kännedom om problemet vilket jag ställer mig tveksam till men inte orkat bråka om. Felsökning och försök till åtgärdande har gjorts på auktoriserad yanmarverkstad som även konsulterat experter på en dieselverktstad. Problemet kvarstår dock efter att följande gjorts: - Kontroll av kylvattentillförsel - Kontroll av luftning av bränsletanken - Rensugning av bränsletanken - Byte av såväl externt som inbyggt bränslefilter - Rengöring av bränsleledningar - Körning med lös bränsledunk - Körning utan motorhuv - Kontroll av matartrycket till insprutningspumpen, u a - Körning med elektrisk extern matarpump som ger konstant tryck - Byte av injektorer Nästa steg som föreslagits är kontroll av ventilspel och av eventuellt förhöjt mottryck i avgassystemet och sedan kontroll av och ev byte av insprutningspumpen. Det sistnämnda är en dyr affär som jag helst vill undvika, speciellt om det inte hjälper. Jag undrar därför om det finns någon kunnig därute som har något annat förslag på vad felet kan bero på innan jag tar det steget? Undrar Håkan Redigerad 24 September av Glantittare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 24 September 54 minuter sedan skrev Glantittare: Hej alla dieselkunniga! Jag är sedan förra sommaren ägare till en Sandström 565 Classic Diesel med en Yanmar 3YM30 på 29 hk. När jag köpte den hade den gått ca 50 tim och nu ca 100 tim. Angivet max varvtal är 3200 rpm vilket den når vid start men efter 10-15 min tappar den ca 300 rpm och vid långa turer kan den tappa ytterligare ca 200 rpm. Problemet verkar vara mindre vid kall väderlek och kallt vatten. Efter en stunds stopp för exempelvis tankning går den bättre en stund igen. Problemet verkar alltså vara temperaturberoende. Inga varningar på panelen. Tyvärr fanns inte möjlighet att genomföra en längre provkörning på toppvarv vid köpet men problemet fanns sedan redan på första turen. Säljaren förnekar dock kännedom om problemet vilket jag ställer mig tveksam till men inte orkat bråka om. Felsökning och försök till åtgärdande har gjorts på auktoriserad yanmarverkstad som även konsulterat experter på en dieselverktstad. Problemet kvarstår dock efter att följande gjorts: - Kontroll av kylvattentillförsel - Kontroll av luftning av bränsletanken - Rensugning av bränsletanken - Byte av såväl externt som inbyggt bränslefilter - Rengöring av bränsleledningar - Körning med lös bränsledunk - Körning utan motorhuv - Kontroll av matartrycket till insprutningspumpen, u a - Körning med elektrisk extern matarpump som ger konstant tryck - Byte av injektorer Nästa steg som föreslagits är kontroll av ventilspel och av eventuellt förhöjt mottryck i avgassystemet och sedan kontroll av och ev byte av insprutningspumpen. Det sistnämnda är en dyr affär som jag helst vill undvika, speciellt om det inte hjälper. Jag undrar därför om det finns någon kunnig därute som har något annat förslag på vad felet kan bero på innan jag tar det steget? Undrar Håkan Samma fråga 2 gånger ger inte bättre svar, blir bara förvirrat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 24 September Kolla den andra frågan / tråden. Ids inte skriva i båda🥴 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glantittare 2 Postad 24 September 4 minuter sedan skrev Hybro: Kolla den andra frågan / tråden. Ids inte skriva i båda🥴 Nej, det behövs förstås inte. Jag skrev i båda forumen eftersom jag tänkte att de har olika följare. Visste inte att man inte får göra så. Men jag ser inte att du skrivit något nytt i det andra forumet, bara det förra som jag redan svarat på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 104 Postad 25 September 23 timmar sedan skrev Glantittare: Hej alla dieselkunniga! Jag är sedan förra sommaren ägare till en Sandström 565 Classic Diesel med en Yanmar 3YM30 på 29 hk. När jag köpte den hade den gått ca 50 tim och nu ca 100 tim. Angivet max varvtal är 3200 rpm vilket den når vid start men efter 10-15 min tappar den ca 300 rpm och vid långa turer kan den tappa ytterligare ca 200 rpm. Problemet verkar vara mindre vid kall väderlek och kallt vatten. Efter en stunds stopp för exempelvis tankning går den bättre en stund igen. Problemet verkar alltså vara temperaturberoende. Inga varningar på panelen. Tyvärr fanns inte möjlighet att genomföra en längre provkörning på toppvarv vid köpet men problemet fanns sedan redan på första turen. Säljaren förnekar dock kännedom om problemet vilket jag ställer mig tveksam till men inte orkat bråka om. Felsökning och försök till åtgärdande har gjorts på auktoriserad yanmarverkstad som även konsulterat experter på en dieselverktstad. Problemet kvarstår dock efter att följande gjorts: - Kontroll av kylvattentillförsel - Kontroll av luftning av bränsletanken - Rensugning av bränsletanken - Byte av såväl externt som inbyggt bränslefilter - Rengöring av bränsleledningar - Körning med lös bränsledunk - Körning utan motorhuv - Kontroll av matartrycket till insprutningspumpen, u a - Körning med elektrisk extern matarpump som ger konstant tryck - Byte av injektorer Nästa steg som föreslagits är kontroll av ventilspel och av eventuellt förhöjt mottryck i avgassystemet och sedan kontroll av och ev byte av insprutningspumpen. Det sistnämnda är en dyr affär som jag helst vill undvika, speciellt om det inte hjälper. Jag undrar därför om det finns någon kunnig därute som har något annat förslag på vad felet kan bero på innan jag tar det steget? Undrar Håkan Jag funderar om det är motorfel. har du känt på propelleraxeln när det börjar gå tungt.Verkar som det är något som kärvar när det blir varmt,backslag/ axellager. Vet inte men det skulle jag titta på först,innan jag misstänker en motor med så lite gångtimmar.Lycka till Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glantittare 2 Postad 25 September 16 minuter sedan skrev Ronnienr10: Jag funderar om det är motorfel. har du känt på propelleraxeln när det börjar gå tungt.Verkar som det är något som kärvar när det blir varmt,backslag/ axellager. Vet inte men det skulle jag titta på först,innan jag misstänker en motor med så lite gångtimmar.Lycka till Ronnie Tack för förslaget! Jag ska vidarebefordra det till verkstaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser