Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Glantittare

Yanmardiesel tappar i varvtal när den blir varm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla dieselkunniga!

 

Jag är sedan förra sommaren ägare till en Sandström 565 Classic Diesel med en Yanmar 3YM30 på 29 hk. När jag köpte den hade den gått ca 50 tim och nu ca 100 tim. Angivet max varvtal är 3200 rpm vilket den når vid start men efter 10-15 min tappar den ca 300 rpm och vid långa turer kan den tappa ytterligare ca 200 rpm. Problemet verkar vara mindre vid kall väderlek och kallt vatten. Efter en stunds stopp för exempelvis tankning går den bättre en stund igen. Problemet verkar alltså vara temperaturberoende. Inga varningar på panelen. 

Tyvärr fanns inte möjlighet att genomföra en längre provkörning på toppvarv vid köpet men problemet fanns sedan redan på första turen. Säljaren förnekar dock kännedom om problemet vilket jag ställer mig tveksam till men inte orkat bråka om.

 

Felsökning och försök till åtgärdande har gjorts på auktoriserad yanmarverkstad som även konsulterat experter på en dieselverktstad. Problemet kvarstår dock efter att följande gjorts: 

- Kontroll av kylvattentillförsel

- Kontroll av luftning av bränsletanken

- Rensugning av bränsletanken

- Byte av såväl externt som inbyggt bränslefilter

- Rengöring av bränsleledningar

- Körning med lös bränsledunk

- Körning utan motorhuv

- Kontroll av matartrycket till insprutningspumpen, u a

- Körning med elektrisk extern matarpump som ger konstant tryck

- Byte av injektorer

 

Nästa steg som föreslagits är kontroll av ventilspel och av eventuellt förhöjt mottryck i avgassystemet och sedan kontroll av och ev byte av insprutningspumpen. 
Det sistnämnda är en dyr affär som jag helst vill undvika, speciellt om det inte hjälper. 
Jag undrar därför om det finns någon kunnig därute som har något annat förslag på vad felet kan bero på innan jag tar det steget? 
 

Undrar Håkan
 

 

 

 

 

Redigerad av Glantittare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Glantittare:

Hej alla dieselkunniga!

 

Jag är sedan förra sommaren ägare till en Sandström 565 Classic Diesel med en Yanmar 3YM30 på 29 hk. När jag köpte den hade den gått ca 50 tim och nu ca 100 tim. Angivet max varvtal är 3200 rpm vilket den når vid start men efter 10-15 min tappar den ca 300 rpm och vid långa turer kan den tappa ytterligare ca 200 rpm. Problemet verkar vara mindre vid kall väderlek och kallt vatten. Efter en stunds stopp för exempelvis tankning går den bättre en stund igen. Problemet verkar alltså vara temperaturberoende. Inga varningar på panelen. 

Tyvärr fanns inte möjlighet att genomföra en längre provkörning på toppvarv vid köpet men problemet fanns sedan redan på första turen. Säljaren förnekar dock kännedom om problemet vilket jag ställer mig tveksam till men inte orkat bråka om.

 

Felsökning och försök till åtgärdande har gjorts på auktoriserad yanmarverkstad som även konsulterat experter på en dieselverktstad. Problemet kvarstår dock efter att följande gjorts: 

- Kontroll av kylvattentillförsel

- Kontroll av luftning av bränsletanken

- Rensugning av bränsletanken

- Byte av såväl externt som inbyggt bränslefilter

- Rengöring av bränsleledningar

- Körning med lös bränsledunk

- Körning utan motorhuv

- Kontroll av matartrycket till insprutningspumpen, u a

- Körning med elektrisk extern matarpump som ger konstant tryck

- Byte av injektorer

 

Nästa steg som föreslagits är kontroll av ventilspel och av eventuellt förhöjt mottryck i avgassystemet och sedan kontroll av och ev byte av insprutningspumpen. 
Det sistnämnda är en dyr affär som jag helst vill undvika, speciellt om det inte hjälper. 
Jag undrar därför om det finns någon kunnig därute som har något annat förslag på vad felet kan bero på innan jag tar det steget? 
 

Undrar Håkan
 

 

 

 

 

Samma fråga 2 gånger ger inte bättre svar, blir bara förvirrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla den andra frågan / tråden.

 

Ids inte skriva i båda🥴

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Kolla den andra frågan / tråden.

 

Ids inte skriva i båda🥴

Nej, det behövs förstås inte. Jag skrev i båda forumen eftersom jag tänkte att de har olika följare. Visste inte att man inte får göra så.

Men jag ser inte att du skrivit något nytt i det andra forumet, bara det förra som jag redan svarat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Glantittare:

Hej alla dieselkunniga!

 

Jag är sedan förra sommaren ägare till en Sandström 565 Classic Diesel med en Yanmar 3YM30 på 29 hk. När jag köpte den hade den gått ca 50 tim och nu ca 100 tim. Angivet max varvtal är 3200 rpm vilket den når vid start men efter 10-15 min tappar den ca 300 rpm och vid långa turer kan den tappa ytterligare ca 200 rpm. Problemet verkar vara mindre vid kall väderlek och kallt vatten. Efter en stunds stopp för exempelvis tankning går den bättre en stund igen. Problemet verkar alltså vara temperaturberoende. Inga varningar på panelen. 

Tyvärr fanns inte möjlighet att genomföra en längre provkörning på toppvarv vid köpet men problemet fanns sedan redan på första turen. Säljaren förnekar dock kännedom om problemet vilket jag ställer mig tveksam till men inte orkat bråka om.

 

Felsökning och försök till åtgärdande har gjorts på auktoriserad yanmarverkstad som även konsulterat experter på en dieselverktstad. Problemet kvarstår dock efter att följande gjorts: 

- Kontroll av kylvattentillförsel

- Kontroll av luftning av bränsletanken

- Rensugning av bränsletanken

- Byte av såväl externt som inbyggt bränslefilter

- Rengöring av bränsleledningar

- Körning med lös bränsledunk

- Körning utan motorhuv

- Kontroll av matartrycket till insprutningspumpen, u a

- Körning med elektrisk extern matarpump som ger konstant tryck

- Byte av injektorer

 

Nästa steg som föreslagits är kontroll av ventilspel och av eventuellt förhöjt mottryck i avgassystemet och sedan kontroll av och ev byte av insprutningspumpen. 
Det sistnämnda är en dyr affär som jag helst vill undvika, speciellt om det inte hjälper. 
Jag undrar därför om det finns någon kunnig därute som har något annat förslag på vad felet kan bero på innan jag tar det steget? 
 

Undrar Håkan
 

 

 

 

 

Jag funderar om det är motorfel. har du känt på propelleraxeln när det börjar gå tungt.Verkar som det är något som kärvar när det blir varmt,backslag/ axellager. Vet inte men det skulle jag titta på först,innan jag misstänker en motor med så lite gångtimmar.Lycka till Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Jag funderar om det är motorfel. har du känt på propelleraxeln när det börjar gå tungt.Verkar som det är något som kärvar när det blir varmt,backslag/ axellager. Vet inte men det skulle jag titta på först,innan jag misstänker en motor med så lite gångtimmar.Lycka till Ronnie

Tack för förslaget! Jag ska vidarebefordra det till verkstaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...