Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
DanielMalmgren

Ta med flytvästarna hem

Rekommendera Poster

Det känns som att det var en tråd om detta för ett par år sedan, men jag hittar den inte nu, så jag påbörjar en ny...

Jag har problem flytvästar som blåser upp sig av sig själva. Det har hänt någon enstaka gång tidigare, men i år har det hänt tre gånger, det börjar bli lite väl dyrt nu. När vi inte använder våra flytvästar så förvarar vi dem i båten där det är torrt och fint, men dock ganska varmt sommartid. Jag hade fått uppfattningen att så länge det är torrt så ska det vara ok. Mailade nu till Baltic och frågade, fick följande svar:

Citat

Tack för ditt mejl.

Vi rekommenderar att man alltid tar med sig sina västar efter varje båttur och förvarar i torrt utrymme inomhus. Förvarar man västarna i sin båt så finns risken att de aktiveras på grund av stora temperaturskillnader och varierande väder som påverkar luftfuktigheten.

Hoppas du fått svar på dina frågor, tveka annars inte att höra av dig igen.

Min fråga är: Är det onormalt att förvara flytvästar på båten? Släpar alla andra människor hem sina flytvästar när de inte använder dem? Och då förmodar jag att de ska förvaras inomhus, i vårt förråd är det också ganska stora temperaturväxlingar. Är det verkligen rimligt att släpa dem fram och tillbaka och behöva upplåta plats i typ en garderob för dem?

(och innan någon frågar: Ja, vi är väldigt noga med datumen, byter alltid patronerna innan bäst-före-datum. Händer dock sällan att de blir så gamla.)

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dem i båten under säsongen och tar ur under vintern och har så gjort under snart sju års tid. Inga har löst ut...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev raol:

Har dem i båten under säsongen och tar ur under vintern och har så gjort under snart sju års tid. Inga har löst ut...

Mmm, jag har dem där året runt. På vintern har det aldrig löst ut någon och då är det ju definitivt temperaturväxlingar. Då har jag dock en avfuktare i båten, det har jag av naturliga skäl inte på sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är nog inte temperaturvariationerna i sig som är boven i dramat utan det är att (den relativa) luftfuktigheten ökar vid sjunkande temperatur. Förvaring av blöta kläder och andra fuktiga saker som torkar när det är varmt inomhus är ju bra kanske, men när temperaturen sedan sjunker så ökar luftfuktigheten inne i båten och patronerna kan ta åt sig av fukten och expandera något. Och i något läge har det gått så långt att patronerna expanderat tillräckligt för att göra hål i gaspatronen.

Det är väl därför man stämplar ett sista datum på patronerna så att man kan byta dom i tid innan dom expanderat för mycket och riskerar att lösa ut. Men då räknar man nog med "normal" fuktighet i båten, vad nu normal anses vara.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har 8 uppblåsbara (baltic) i segelbåten och ett par i motorbåten i många år. Har dem alltid i båtarna Men på vinden (kall) på vintern. Enda gången en blåst upp sig var när den blev liggande i bilen en varm dag efter att jag haft den på en annan båt. Den blev liggande många dagar i bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har 6-8 västar ombord, har haft så i minst 20 år, ligger i båten hela säsongen, tar hem dem på vintern. En har löst ut i båten för många år sedan, bobinen i den hade utgånget datum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våra västar ligger alltid i båten och de äldsta gjort så sedan 80-talet.  Enda gången de har löst ut är när utgångsdatumet närmar sig, för då brukar vi bada i dem, innan bobin och patron byts ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft våra Baltica-västar i båten i mer än 10 år i sträck utan att de blåst upp sig och även utan att byta bobin. Om de råkar blåsa upp sig vid fel tillfälle har liten betydelse enligt vårt sätt att se det. Gaspatronerna väger vi ibland för att kontrollera att de inte läckt.

De som långseglar och/eller längeseglar har ofrast inget annat hem än båten. Om det var ett vanligt problem att västar blåser upp sig borde långseglare känna till problemet med självuppblåsande västar, men det är inget jag hört/läst något om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dom blåst upp sig under användning eller när dom ligger i båten orörda?

Ibland hänger den manuella utlösaren så den kan fastna och blåser upp västen. Det ska vara en intressant upplevelse har jag hört 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Du gamla västar med salttabletter istället för trycksensor i utlösningsmekanismen? Den varianten var ju inte ovanligt att de löste ut när salttabletten blev mjuk av luftfuktigheten eller om man bara fick en ordentlig dusch från havet under kappsegling..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev Kalle_Kula:

Har Du gamla västar med salttabletter istället för trycksensor i utlösningsmekanismen? Den varianten var ju inte ovanligt att de löste ut när salttabletten blev mjuk av luftfuktigheten eller om man bara fick en ordentlig dusch från havet under kappsegling..

Det vanliga i dag är en variant med hårt pressat "papper" som håller kvar nålen. När pappret blir vått tappar det stadgan och släpper nålen. Ingen salttablett. Säkrare än tryckutlöst eftersom det inte kräver nåt djup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Jag får väl helt enkelt dra slutsatsen att detta inte är något vanligt förekommande problem. Antar att kontentan är att det måste vara fuktigare än jag tror i båten, man är ju förstås sällan där de regniga dagarna. Känns ju orimligt att släpa hem flytvästarna varje gång man har varit i båten, men vi kanske får fundera på att ta hem dem när vi vet att vi inte kommer att vara i båten på någon vecka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Tack för alla svar! Jag får väl helt enkelt dra slutsatsen att detta inte är något vanligt förekommande problem. Antar att kontentan är att det måste vara fuktigare än jag tror i båten, man är ju förstås sällan där de regniga dagarna. Känns ju orimligt att släpa hem flytvästarna varje gång man har varit i båten, men vi kanske får fundera på att ta hem dem när vi vet att vi inte kommer att vara i båten på någon vecka...

Köp en termometer och fuktmätare som sparar max/min värde så har du facit på klimatet i din båt.

Mina flytvästar har aldrig puffat och dom förvaras i båten hela säsongen från mars till november.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Wildeside:

Köp en termometer och fuktmätare som sparar max/min värde så har du facit på klimatet i din båt.

Just det, det har du rätt i... När jag har båten hemma på uppfarten på vintern så har jag en sensor som skickar data till min hemserver så jag får grafer på sånt där och det kan jag inte ha när båten ligger i plurret flera kilometer bort, men det är klart, det räcker egentligen med min och max här. Tack för idén!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Just det, det har du rätt i... När jag har båten hemma på uppfarten på vintern så har jag en sensor som skickar data till min hemserver så jag får grafer på sånt där och det kan jag inte ha när båten ligger i plurret flera kilometer bort, men det är klart, det räcker egentligen med min och max här. Tack för idén!

Köpte ett 5 pack under hundralappen från Kina har fungerat i 4 eller 5 år nu. Dom är med BT så jag kan se värdena i telefon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...