Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
DanielMalmgren

Ta med flytvästarna hem

Rekommendera Poster

Det känns som att det var en tråd om detta för ett par år sedan, men jag hittar den inte nu, så jag påbörjar en ny...

 

Jag har problem flytvästar som blåser upp sig av sig själva. Det har hänt någon enstaka gång tidigare, men i år har det hänt tre gånger, det börjar bli lite väl dyrt nu. När vi inte använder våra flytvästar så förvarar vi dem i båten där det är torrt och fint, men dock ganska varmt sommartid. Jag hade fått uppfattningen att så länge det är torrt så ska det vara ok. Mailade nu till Baltic och frågade, fick följande svar:

Citat

Tack för ditt mejl.

Vi rekommenderar att man alltid tar med sig sina västar efter varje båttur och förvarar i torrt utrymme inomhus. Förvarar man västarna i sin båt så finns risken att de aktiveras på grund av stora temperaturskillnader och varierande väder som påverkar luftfuktigheten.

Hoppas du fått svar på dina frågor, tveka annars inte att höra av dig igen.

Min fråga är: Är det onormalt att förvara flytvästar på båten? Släpar alla andra människor hem sina flytvästar när de inte använder dem? Och då förmodar jag att de ska förvaras inomhus, i vårt förråd är det också ganska stora temperaturväxlingar. Är det verkligen rimligt att släpa dem fram och tillbaka och behöva upplåta plats i typ en garderob för dem?

 

(och innan någon frågar: Ja, vi är väldigt noga med datumen, byter alltid patronerna innan bäst-före-datum. Händer dock sällan att de blir så gamla.)

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dem i båten under säsongen och tar ur under vintern och har så gjort under snart sju års tid. Inga har löst ut...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Har dem i båten under säsongen och tar ur under vintern och har så gjort under snart sju års tid. Inga har löst ut...

 

Mmm, jag har dem där året runt. På vintern har det aldrig löst ut någon och då är det ju definitivt temperaturväxlingar. Då har jag dock en avfuktare i båten, det har jag av naturliga skäl inte på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är nog inte temperaturvariationerna i sig som är boven i dramat utan det är att (den relativa) luftfuktigheten ökar vid sjunkande temperatur. Förvaring av blöta kläder och andra fuktiga saker som torkar när det är varmt inomhus är ju bra kanske, men när temperaturen sedan sjunker så ökar luftfuktigheten inne i båten och patronerna kan ta åt sig av fukten och expandera något. Och i något läge har det gått så långt att patronerna expanderat tillräckligt för att göra hål i gaspatronen.

 

Det är väl därför man stämplar ett sista datum på patronerna så att man kan byta dom i tid innan dom expanderat för mycket och riskerar att lösa ut. Men då räknar man nog med "normal" fuktighet i båten, vad nu normal anses vara.

 

 

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...