Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har 2st Volvo Penta D3 200 installerade i min båt. Har ägt den i ca 1år. Gjorde service i helgen o kom på att jag skulle byta filtren till vevhusventilationen. Till min förvåning så satt det inga filter i "koppen" där de normalt skall sitta. Tydligen har tidigare ägare tagit bort dom. 

Min fråga- varför? 

Eftersom jag hade 2st nya filter så monterade jag dit dessa men jag funderar på varför de var borttagna, kan det va som så att tidigare ägare har tagit bort dom för att inte riskera att de skall "sota" igen och att man får undermålig vevhusventilation??!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inte så mycket skit i luften ute på sjön.

 

De funkar kanske som nåt skydd så att inte nåt större ska sugas in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Är väl inte så mycket skit i luften ute på sjön.

 

De funkar kanske som nåt skydd så att inte nåt större ska sugas in.

 

?? Vevhusventilationens filter....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Smeraldo:

Hej.

Jag har 2st Volvo Penta D3 200 installerade i min båt. Har ägt den i ca 1år. Gjorde service i helgen o kom på att jag skulle byta filtren till vevhusventilationen. Till min förvåning så satt det inga filter i "koppen" där de normalt skall sitta. Tydligen har tidigare ägare tagit bort dom. 

Min fråga- varför? 

Eftersom jag hade 2st nya filter så monterade jag dit dessa men jag funderar på varför de var borttagna, kan det va som så att tidigare ägare har tagit bort dom för att inte riskera att de skall "sota" igen och att man får undermålig vevhusventilation??!

Filtren är till för att hindra olja från vevhusventilationen att tränga in i luftfiltret. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filterinsatsen plockas väl bort på marin D3 precis som bilsidans D5:or då det vid igensättning skapar övertryck i vevhuset och filtret insatsen är lite dyrare. 

Annars som Rollen skriver en garanti för att inte få olja i insuget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som det bästa är att jag plockar bort dom. Har kört utan dom 1 sommar nu och det var minimalt med olja i luftfiltret när jag bytte det. Hellre lite olja där än övertryck i vevhuset känns det som..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget filter, det är en oljefälla som ska avskilja olja från vevhusventilationen så att oljan inte hamnar i oljefiltret, som @Rollen helt riktigt påpekar. Lite oljedimma får man ändå till luftfiltret, även med fungerande oljefälla och frisk motor, vilket @Smeraldo har blivit varse.

 

Att denna oljefälla, på en i övrigt frisk motor i normal användning, skulle bli så igensatt att den skulle resultera i övertryck i vevhuset låter intressant. Däremot är insatsen prissatt på sant Penta-manér, dvs. ohemult dyr: 1.538:75!

 

Tråden påminner mig om en f.d. båtägare som satt på en brygga och resonerade sin motors varmgång med några andra gubbar. De tyckte att varmgången var oförklarlig. De kom fram till att motoroljan hade ju faktiskt även en kylande funktion och oljans genomströmningshastighet borde ju påverka oljans kyleffekt, motorn hade ju oljekylare. Så hur kunde man då öka oljans genomströmningshastighet? Jo, båtägaren bytte ju faktiskt oljan varje säsong varför oljan ansågs vara i mycket bra skick och då borde man ju inte behöva oljefiltret. Oljefiltret torde ju, logiskt sett, ha en hämmande effekt på genomströmningen. Sagt och gjort, det separatmonterade oljefiltret demonterades och ledningarna till filterhållaren lossades och pluggades. Vad blev resultatet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Volvo_Penta Spännande historia. Jag väntar på en fortsättning. 😉
 

För mycket olja i motorn brukar väl vara en annan bra orsak till att filtret i vevhusventilationen fylls med olja och eventuellt sätter igen.

Sedan jag har börjat serva min D4 har jag nog aldrig lyckat sätta rätt oljenivå vid första påfyllningen efter oljetömningen. Man får pumpa in eller ut lite olja efter att motorn har kallnat. 
Kan de vara så att tidigare ägare av dessa D3.or också hade problem med att fylla på oljan som sedan sätter igen filterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljefälla, demistor eller filter. Köp pirat, om det finns vet  jag i skrivande stund inte. Om det är samma som på D5 personbilar till D3 marin så är det inte så dyrt.

Olja tillförd insugningsluften är aldrig bra för energibalansen i en diesel. Förhoppningsvis är luftfiltret en bra demistor om så sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev anuba:

Jag väntar på en fortsättning. 😉

Fortsättningen blev inte så spännande, tycker jag.

 

En kväll, någon månad senare, bogserades båten in till sin plats i hamnen av SSRS. Båten såldes innan den höstens upptagning som ett reparationsobjekt och båtägaren försvann från båtklubben. Några år senare dök den aktuella båtägaren upp i båtklubben med en båt i 6-meters klassen försedd med utombordare. Han hamnade då på en annan brygga i hamnen och min familj tappade därför "uppsikten" över honom. Den här gången blev han kvar i några år men är sedan en tid borta igen. Anledning till detta vet vi inte, kanske det helt enkelt beror på ålder. Han var nämligen ingen tonåring när han utförde sitt filterexperiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...