Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024

Rekommendera Poster

Hej har en Volvo penta som jag inte får i baken eller neotraläge. På bilden den är stum så kan bara föra spaken framåt och inte bakåt. Nån som vet Hur jag fixar det? 

22f1030c-82a5-497d-be8b-bb8b90c5689d.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Går det att vrida armen på växelmekanismen om du kopplar bort stången? Är fjädern till backhaken hel?

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Går det att vrida armen på växelmekanismen om du kopplar bort stången? Är fjädern till backhaken hel?

Nej prova och skruva bort den och den var lika stum då. Ja fjädern är hel.

 

5 timmar sedan skrev Svensson-b20:

Hej har en Volvo penta som jag inte får i baken eller neotraläge. På bilden den är stum så kan bara föra spaken framåt och inte bakåt. Nån som vet Hur jag fixar det? 

22f1030c-82a5-497d-be8b-bb8b90c5689d.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

När 100-dreven var vanliga hände det några gånger att växelkonan vid en längre tids körning fastnade i  framläge. Man fick ta bort växelmekanismen och bryta loss konan med ett bräckjärn. Om problemet fortsätter får man ta isär överdelen för åtgärd.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur hårt vågar man bytta då så det inte går sönder? Så jag ska skruva bort skruvarna som på bilden och sen brytta? Eller ska jag bara ta av haken och sen bytta? Tack för svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ta bort de två skruvarna och ta ut hela mekanismen. Sen kan man komma åt konan. Se upp med att det finns ett antal lösa nålar i lagret på mekanismen så att de inte försvinner.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter konan fast i nedre kugghjulet? Om den gör de så sätt i ett bräckjärn helst av aluminium och något som skyddar kanten i hålet.

Försök att trycka konan uppåt så att den lossar. 

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Du ser spåret i konan för glidskon. Ta tag där.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du ser väl spåret där glidskon av brons ska in i. Där i mitten ska du ta tag. Förstår du inte hur ditt drev fungerar rekommenderar jag att du tar hjälp av någon mera kunnig. Det är stor risk att du förstör drevet om du bryter på fel ställe. Det finns inte mycket reservdelar till 100-drev numera. Var finns drevet?

Ingemar

Redigerad av sanktanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ny med båt. Aldrig gjort det här så därför jag frågar så mycket. Du värkar ju kunna så därför👍 Den finns i hagfors och jag har inte nån som är så bra på båt heller.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okey glidskon den sitter i den jag skröv bort. Där den ska in det är där jag ska brytta? Jocke

Redigerad av Svensson-b20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som vattendroppar på konan. Har du släppt ut oljan ur drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din senaste bild ser det ut som att konan är anlöpt av värme mot nedre kugghjulet. Det är troligen därför som den har fastnat. Jag rekommenderar att överdelen tas bort och isär för undersökning av vad som hänt. Eftersom du tydligen inte förstår vad du kan göra så låt bli att bryta någonstans. 

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte släppt ut nå olja ur drevet. Okey men då får jag nog kolla non som gör det åt mej då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har övre lagret skurit? Det ska inte följa med när locket tas av. Lagret ska vara pressat på kugghjulet.

Är sista bilden upp och ner?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bilden är rätt så har växelkonan släppt från nedre kugghjulet redan. Jag tror ändå att det är läge att du kontaktar någon som vet hur det ska vara och kan avgöra vad som har hänt. Om övre kugghjulet inte sitter fast i lagret så kommer kuggväxeln att haverera.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...