Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
N_Blomqvist

Vilken båt, och vad krävs? Bo permanent på båt.

Rekommendera Poster

Jag och hustrun håller på att planera vår pension, och har insett att vi egentligen inte har så mycket som håller oss kvar i Sverige. 
Tanken är att skaffa oss en bostad utomlands. 
Vi har funderat på lägenhet/hus, husbil eller båt. 

Alla har sina för- och nackdelar, men vi har landat i att en tillräckligt stor båt antagligen är det mest ekonomiska om man som oss kanske vill ut och se sig om ibland eftersom vi inte har några enorma pensioner att se fram emot, kanske sammanlagt 25.000:- i månaden, eftersom en båt inte behöver(?) skattas, besiktas, betalas hyra för, tankas om det är en segelbåt, osv. 

När vi sålt av det vi har i Sverige och betalat våra lån så har vi kanske 1,5 miljoner sek. 
Kan man köpa en tillräckligt stor båt för permanentboende om vi satsar runt miljonen av dom pengarna?
Ska vi satsa på en segelbåt eller motorbåt? Kanske en motorseglare? En motorbåt är väl oändligt mycket dyrare i drift än en segelbåt, så ur den synvinkeln så är väl segelbåt att föredra? En motorseglare är ju en kompromiss av dom båda och är väl egentligen inte superbra på varken att segla eller att gå med motor?
Jag är uppvuxen med segelbåt på runt 30 fot, och är säker på att framföra den, men hustrun har aldrig varit på en båt större än en medelstor fritidsbåt i hela sitt liv. 
Kustskepparintyg är ju också ett måste. Är det fler utbildningar som krävs för att framföra en båt på 40-50 fot internationellt?

Vad bör vi tänka på när vi letar båt?
Vad kan vi räkna med för slitage på en båt i medelhavet som ytterst sällan eller aldrig tas upp ur vattnet? 
Är solens UV-strålning en faktor att ta i beräkningen på en plastbåt?
Vilka båtar är lämpliga för åretruntboende med en godtagbar levnadsstandard?

Vi kommer inte att röra oss några enorma sträckor, och vi kommer till största delen av tiden att ligga stilla och utnyttja båten som boende, men vid enstaka tillfällen vill vi kunna röra oss kortare sträckor inom den grekiska övärlden. Ska vi satsa på en båt där vi prioriterar goda sjöegenskaper eller ska vi leta efter en båt där utrymmen och planlösning är så bra som möjligt?
Jag antar att medelhavet kan erbjuda en hel del stökigt väder, å andra sidan lär vi aldrig vara ute då, men det kan ju vara bra med en sjösäker båt om man överraskas av dåligt väder. 

Och, som sagt, den stora frågan: Segelbåt eller motorbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får mycket mer innerutrymme för samma pengar med en segelbåt jämfört med motorbåt. Jag vet inte riktigt varför skillnaden är så brutal, men en motorbåt för runt miljonen kan ha samma boyta som en segelbåt för en tredjedel av det. Då menar jag förstås begagnade båtar. Nyproducerade är mycket mer jämbördiga.

Visst, man betalar ingen skatt eller hyra för en båt, men service behövs då och då, inte minst att få botten skrapad och med några års mellanrum även ommålad med ny bottenfärg, hamnavgifter kostar, säkerligen betydligt mycket mer i Medelhavet än här uppe. Även om man seglar mycket går det ändå bränsle för transport in till och ut ur hamnar, och när vädret inte samarbetar. Har man dessutom en dieselgenerator och kanske även en dieselvärmare på vintern, går det åt en del där. Segel har inte oändlig livslängd och en ny uppsättning segel till en båt i storleken det förmodligen handlar om går lätt på 130-150 tusen från lågprisleverantörerna.

Båtens plast tar inte strukturell skada av UV-strålning. Över lång tid kan ytan bli ful, men det är bara kosmetiskt. Segel, däremot, skadas av UV över tid. Skydd på när de inte används är absolut krav, skulle jag säga.

Bra köksdel, bra toa med dusch som är rymlig och bekväm. Full ståhöjd med lite marginal överallt där man tillbringar mer än nån minut i taget (salong, kök, badrum och så).


Nästan alla segelbåtar är motorseglare. I den aktuella storleksklassen har alla en rejäl inombordare som får upp båten i "skrovfart" i (nästan) alla väder. En båt som är konstruerad som motorseglare har väl fördelar i form av ett rymligare skrov för sin storlek och mindre djupgående, och kanske lite starkare motor, men det är klena fördelar och inga ni lär ha behov av.

Köper man en typiskt utrustad semesterbåt i Sverige får man nog räkna med att behöva lägga flera hundra tusen på att anpassa den och få dit utrustning man behöver. Massvis med solpaneler, kanske på en stor båge i aktern eller på ett tak över sittbrunnen. Ett fräscht elsystem som har friska kablar och anslutningar, och förmodligen en rejält inverter för att få "vanlig" ström i uttag för diverse vardagsprylar. En stor batteribank med moderna batterier. Kanske en så kallad "water maker", dvs en apparat som tar in havsvatten och filtrerar ut rent dricksvatten med hjälpt av speciella filter och en högtryckspump. Brandvarnare, brandsläckare, kolmonoxidvarnare, ev gasvarnare (om man har gas ombord), och lite annan säkerhetsutrustning som är ny och fräsch. Sen kanske man vill få motor och relaterade delar genomgångna av kvalificerade mekaniker, så pålitligheten ökar. Skaffa ett litet lager av slitdelar och viktiga reservdelar. En uppsättning verktyg anpassade till båtens behov.

Jag vet också att delar av den totala pensionen inte betalas ut om man inte bor i Sverige. Hur man folkbokför sig om man drar till Medelhavet och bor permanent på båt vet jag inte, men att fortsätta vara skriven i Sverige är brottsligt med fängelse i straffskalan sen en tid, så pensionen ni räknar med kanske inte blir den ni tänkt i det läget.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. 
Pensionerna och reduceringen av desamma är vi medvetna om, därav skrev jag att vi inte har några större pensioner att se fram emot. 
Inkomstgrundad pension och inkomstpensionstillägg får man ta med sig om man flyttar inom EU/EES eller Schweiz. 
 

Skrapa botten på båten kan jag göra själv. (Är dykare så jag kan göra det i vattnet). 
ommålning av skrovet är en annan sak. Hur ofta bör det göras nu för tiden?

Jag minns att förr i tiden gjordes det ganska frekvent. 
 

Förhoppningen är att kunna hitta en fullt utrustad båt, och den får gärna redan vara på plats, ettdera köper man den av en svensk som har båten i medelhavet, eller så köper man en utländsk båt lokalt. 
Hur går det till att köpa en båt utomlands? Vad ska man tänka på?

 

Det står ganska klart för oss nu att det är segelbåt/motorseglare vi ska titta efter. 
Med den nödvändiga utrustningen du räknade upp, kommer vi att klara vår budget då?

Behöver vi räkna med att måste köpa en båt för över miljonen, eller kan man köpa en vettig båt för 7-800.000:- och utrusta efter våra behov? Alltså får man en bra båt i bra mekaniskt skick som är tillförlitlig och säker för dom pengarna? Kosmetiska ”krigsskador” räknar jag med på en båt som kanske seglat runt halva jordklotet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar man att dyka och kan skrapa ofta kan man nog klara sig utan att måla ganska länge. I alla fall om man har en hård och bra bottenfärg i grunden som man inte skrapar bort direkt.

Konkreta exempel och mer specifika kostnader kan inte jag svara på. Jag har inte detaljstuderat detta utan svarade mer generellt. Jag utgår från att det finns sätt att få kontakt med andra som redan gjort samma "resa" och nu bor permanent på båt, och långfärdsseglare som också är mer eller mindre i samma situation, men kanske har mer fokus på, och behov av, seglingsdelen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG!

 

Jag skulle gå med i Oceanseglingsklubben https://www.oceanseglingsklubben.se i Stockholm eller Jordenruntseglarklubben https://jrsk.org i Göteborg för att få alla svar.

 

De ordnar "avseglarutbildningar" för de som ska ge sig av på längre seglingar och de hjälper även till med de formella utbildningar ni behöver. Ni kommer garanterat att få svar på alla era frågor.

Dessutom är det roligt att träffa likasinnade.

Det är nog dags att anmäla sig nu. Längden är nog drygt ett halvår och ska man iväg sommaren 2025 är det dags att börja nu.

 

Svenska kryssarklubben har en medelhavsavdelning som borde kunna ge er en del råd och tips, https://www.medelhav.se

Kanske finns det någon där som kan hjälpa er att hitta en båt eller som ni kan besöka för några veckors segling (mot lite betalning).

 

Jag och min fru har seglat som paying crew ett par gånger. Det är absolut lärorikt att segla med någon som har en någorlunda välutrustad båt och som skaffat sig erfarenhet av långsegling. Kostnaden för den erfarenheten är inte överväldigande, mellan 1500:- till 3000:- kr/vecka och ofta rör det sig om någon eller några månaders segling, så 30 000:- kronor per person som mest.

 

Det finns olika sätt att hitta de som erbjuder paying crew, men jag har ingen koll på var och hur. Vi har glidit in på bananskal och mönstrat på bara för att tillfälle gavs.

 

Saknar man erfarenhet av segling och båtliv, som din fru, så kan en tre till fyra dagar lång kurt för Seglarintyg 1 vara en bra start. https://www.kurser.se/kurs/segling

 

Min fru var nästan landkrabba för drygt 10 år sedan och vi har som sagt "oceanseglat" ett par gånger. Min fru kickstartade med denna kurs med Linda Lindenau som har mycket erfarenhet i bagaget.

https://tarodret.nu/praktisk-information-och-bokningsregler-sverige/

 

Det är nog det jag kan bidra med för att ni ska komma igång med era planer.

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Mackey!

Det var många bra och kloka råd. 
Nu ligger våra planer några år fram i tiden, så vi sonderar bara terrängen och försöker bilda oss en uppfattning om hur vi ska gå tillväga den dagen vi gör slag i saken. 
Vi ska absolut kolla upp dom länkar du gav oss. 
 

En sak som oroar mig mig är ekonomin…

Hur mycket kostar det att bo på en båt i Grekland?

Man ska ju ha mat, försäkringar, säkert betala lokala skatter (Grekland är lika förtjusta i konstiga skatter som Sverige), hamnavgifter ibland, lägga undan pengar i en ”reparationsfond” ifall någonting går sönder, osv. 
Om någon har erfarenhet av det vore vi evinnerligt tacksamma om ni delade med er av era erfarenheter. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på Youtube efter "Sailing SV Taipan", de seglar i medelhavet sedan några år och brukar redovisa sina månatliga kostnader. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Tristan_301:

Sök på Youtube efter "Sailing SV Taipan", de seglar i medelhavet sedan några år och brukar redovisa sina månatliga kostnader. 

Tack! 🙏 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tristan_301:

Sök på Youtube efter "Sailing SV Taipan", de seglar i medelhavet sedan några år och brukar redovisa sina månatliga kostnader. 

De har ju även en ganska vettig båt, med hyfsade utrymmen, finns många bra alternativ av båtar i den prisklassen. Jeanneau, Benetau Bavaria

många av dessa båtar är som klippt o skurna för medelhavs liv. Bra badplattformar, generösa sittbrunnar och bra innerutrymmen. Har seglat en del Bavaria 42 med bekanta, bra båt att bo i och att segla med

själva har vi en Jeanneau som funkar finfint både under tuffa förhållande till havs och i hamn, som vi är mycket nöjda med

 

mvh Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Comfort4:

De har ju även en ganska vettig båt, med hyfsade utrymmen, finns många bra alternativ av båtar i den prisklassen. Jeanneau, Benetau Bavaria

många av dessa båtar är som klippt o skurna för medelhavs liv. Bra badplattformar, generösa sittbrunnar och bra innerutrymmen. Har seglat en del Bavaria 42 med bekanta, bra båt att bo i och att segla med

själva har vi en Jeanneau som funkar finfint både under tuffa förhållande till havs och i hamn, som vi är mycket nöjda med

 

mvh Johan

Vad är modellbeteckningen på er Jeanneau?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-24 vid 17:57 skrev N_Blomqvist:

Vad är modellbeteckningen på er Jeanneau?

Hej

vi har en Jeanneau 439. den bor vi mer eller mindre hela tiden i mellan april o oktober. och alltid ute 4-5 veckor under semestern. vi har haft ett antal båtar genom åren, men denna är väldigt bekväm att bo i, samt att den går fint i lite tuffare väder med.

min åsikt är att man behöver upp till 40 fot och uppåt för att bo ok i båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Comfort4:

Hej

vi har en Jeanneau 439. den bor vi mer eller mindre hela tiden i mellan april o oktober. och alltid ute 4-5 veckor under semestern. vi har haft ett antal båtar genom åren, men denna är väldigt bekväm att bo i, samt att den går fint i lite tuffare väder med.

min åsikt är att man behöver upp till 40 fot och uppåt för att bo ok i båt.

Tack!

Ja, vi har landat i att mellan 40-50 fot nog är lagom, lite beroende på planlösning på båten.

Det låter som att ni är väldigt nöjda med er båt, och jag har sett att just Jeanneau Sun Odyssey är populär som långfärdsbåt. Vi ska titta närmare på dom modellerna som passar vår plånbok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag roade mig med att fråga ChatGPT "Hur mycket kostar det att ha en egen segelbåt på 40 fot om man seglar i den grekuska övärlden?"

 

ChatGPT sade:

ChatGPT

Att ha en egen segelbåt på cirka 40 fot och segla i den grekiska övärlden innebär olika kostnader beroende på faktorer som båtens ålder, din användning och underhållsnivå, samt hamn- och servicekostnader. Här är en ungefärlig uppdelning av vad du kan förvänta dig:

 

1. Inköp av segelbåt

Priset på en 40-fots segelbåt varierar kraftigt beroende på ny eller begagnad båt, märke och utrustning. För en ny båt kan du räkna med att betala runt 2–4 miljoner kronor. En begagnad båt kan kosta från 500 000 kronor upp till cirka 2 miljoner beroende på skick och ålder.

 

2. Underhåll och service

Årligt underhåll: Detta inkluderar rengöring, mindre reparationer, bottenmålning, byte av segel eller rigg och allmän service av motor och elektronik. Kostnaden kan ligga mellan 50 000 och 150 000 kronor per år beroende på båtens skick och hur ofta du seglar.

Försäkring: Båtförsäkring för en 40-fots båt kan kosta mellan 10 000 och 30 000 kronor per år, beroende på båtens värde, utrustning och användning.

 

3. Hamnavgifter

Grekland är relativt prisvärt när det gäller hamnavgifter. För en 40-fots segelbåt kan du betala runt 200–400 kronor per natt i populära hamnar, medan mer avlägsna områden kan vara billigare. Om du vill ha en fast plats för hela säsongen kan kostnaden vara mellan 20 000 och 50 000 kronor per år, beroende på hamnens standard och läge.

 

4. Bränsle och förbrukningsvaror

Även om segling inte kräver mycket bränsle jämfört med motorbåtar, kan du räkna med kostnader för diesel när du använder motorn, särskilt när vinden är svag eller när du navigerar i hamnar. Bränslekostnader kan variera beroende på hur mycket du använder motorn, men räkna med runt 5 000–15 000 kronor per år.

 

5. Levnadskostnader och förnödenheter

Under segling behöver du också budgetera för mat, dryck, samt eventuella inköp av vatten, el och andra förnödenheter när du ligger i hamn. Detta kan variera beroende på din livsstil, men för ett par kan kostnaderna ligga på 10 000–30 000 kronor per månad beroende på hur ofta ni äter ute eller köper dyrare varor i turistområden.

 

6. Oförutsedda kostnader

Det är viktigt att budgetera för oförutsedda reparationer, reservdelar och eventuella problem som kan uppstå under segling. Ett säkerhetsmarginal på runt 20 000–50 000 kronor per år kan vara klokt.

 

Total årlig kostnad:

Inklusive alla faktorer kan du förvänta dig en total årlig kostnad på cirka 150 000 till 400 000 kronor, beroende på hur mycket du använder båten, vilka hamnar du stannar i och vilken nivå av service och underhåll som krävs.

Om du hyr ut din båt under perioder du inte använder den, kan du dessutom minska dina kostnader betydligt.

 

ChatGPT kan begå misstag. Kontrollera viktig inform

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack, Mackey!

Du är till mycket stor hjälp ska du veta. 😀

 

Jag har hittat några Jeanneau, Bavaria och Nauticat i rätt prisklass.
Båten kommer att köpas kontant utan lån, så den utgiften slipper vi.
Vi har räknat ut att vi kommer att ha en inkomst genom pension på gemensamt ca 300.000:-/år, så då ser vi ju faktiskt ut att kunna klara oss väldigt bra. 
 

För att hålla nere kostnaderna har vi tänkt rusta båten så att den blir så självförsörjande som möjligt på el och vatten med ordentligt med solfångare och watermaker. 
Diska och tvätta kläder tänker jag att det går att göra i saltvatten och skölja i sötvatten på båten eller i land. 
 

Vi har idag drygt 6.000:-/månaden i avgift på bostadsrätten och drygt 4.000:-/månaden i leasingavgift på bilen, sedan tillkommer elräkning, bilförsäkring, etc, så bara där har vi över 120.000:- per år som vi kan lägga på båten istället. 
Kostnaden för mat handlat i en vanlig affär är ungefär densamma i Grekland som i Sverige. 
 

Ju mer vi räknar och tänker på det, ju mera inser vi att det faktiskt är möjligt! 🇬🇷

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten detalj. Seglat hem en 50 fotare från Medelhavet. Den hade alldeles bakom  ankarboxen ett utrymme med toa, två kojer för gastar å handfat å en tvättmaskin.  Sedan fanns diesel generator som gav nog med 220V~samt 12V=. Vi kunde tävtta i färskvatten med 4 tankar om 400 liter. Skall jag bo i båten hela tiden vill jag nog inte vara utan de sakerna.

Jo å så var toa-dusch helplastad så man kunde stänka ner mycket man ville, dubbelbotten för golvavlopp. Går inte överskatta nyttan. Bara några tips som sagt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

utrustar du båten på ett bra sätt så har ni än större möjlighet att bo of grid under perioder. Kan rekommendera Lithium batterier och solceller ihop med en inverter, Då blir det bekvämt som hemma. Just lithium batterier har blivit en positiv förändring, då de i princip håller båten ut 3-5000 cykler . sen klara de större belastningar utan spänningsfall. Uppladdningen går på rekord tid, o de väger mindre

vi satta in 525 ah lithium och 250 watt solceller, detta räcker ej helt men kan ligga ute ca en vecka . Men har 2 st 100watts  fällbara i stuven, får man på de så klarar man sig gott.

skall man köra watermaker och lite kyl o frys osv så är det gott att ha lite batteribank i båten

 

idag är ju lithium batterier bra prissatta med så ingen stor utgift längre

 

finns även små fina tvättmaskiner man kan köra på invertern som drar lite vatten o ström

Daewoo DWD-CV701PC Mini tvättmaskin,, en sådan här köpte vi, men finns ännu enklare. Jag skulle ej rekommendera att tvätta i saltvatten

men sök lite på tvättmaskiner finns många enklare modeller. finns viljan o ett bra ankare kan man nog få långa perioder som blir rätt billiga, som givetvis följs av lite dyrare perioder med lite hamn o stadsliv

 

Men låter som en fin plan

kolla även i Atticus de har åkt en hel del runt medelhavet o besökt fina platser

 

mvh Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När vi valde pensionärsbåt valde vi en segelbåt under 12 m mtp hamnavgifter och skatter när man vistas lång tid i vissa länder i Medelhavet.

Skrovet målat med miljövänlig Coppercoat mtp att det på en del varv inte är tillåtet med eget arbete tex bottenmålning och liten miljöpåverkan.

 

Medlem i JRSK, OSK och SXK Medelhav för att förkovra oss.

 

Kolla in hamnavgifter tex i Balearerna för en tänkt båtstorlek i Navily.

 

Gammal tumregel är att årlig driftkostnad blir i snitt 10% av inköpspriset.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev skippeer:

När vi valde pensionärsbåt valde vi en segelbåt under 12 m mtp hamnavgifter och skatter när man vistas lång tid i vissa länder i Medelhavet.

Tack. 🙏

Finns det en gräns vid 12 meter? Blir båtar under just 12 meter mycket billigare?

En annan sak jag har funderat mycket på är hur bränslet i tanken/tankarna mår i värmen. 
Hur länge håller sig diesel användbar utan att den blir förstörd eller att det börjar växa alger i tanken?

Det vore ju inte så kul om man tankade 200 liter diesel som man fick pumpa ur och destruera…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev N_Blomqvist:

Tack. 🙏

Finns det en gräns vid 12 meter? Blir båtar under just 12 meter mycket billigare?

En annan sak jag har funderat mycket på är hur bränslet i tanken/tankarna mår i värmen. 
Hur länge håller sig diesel användbar utan att den blir förstörd eller att det börjar växa alger i tanken?

Det vore ju inte så kul om man tankade 200 liter diesel som man fick pumpa ur och destruera…

I arbetet med att förbereda båten för permanentboende kan man för ganska små pengar bygga en "bränsletvätt". Man kopplar helt enkelt på ett sugrör som går ner till botten av tanken, en bränslepump, sen ett grovfilter med vattenavskiljare och sen ett finare filter och därefter en ledning tillbaks till tanken. Sen kan man köra den lite då och då för att se till att bränslet hålls i gott skick.


Det kan se ut t ex så här:
759593406_Fuelpolisherandcats080-4159686812.thumb.jpg.a122845f924a5670c92e3ae40efbcd9e.jpg

Redigerad av raol
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

I arbetet med att förbereda båten för permanentboende kan man för ganska små pengar bygga en "bränsletvätt". Man kopplar helt enkelt på ett sugrör som går ner till botten av tanken, en bränslepump, sen ett grovfilter med vattenavskiljare och sen ett finare filter och därefter en ledning tillbaks till tanken. Sen kan man köra den lite då och då för att se till att bränslet hålls i gott skick.


Det kan se ut t ex så här:
759593406_Fuelpolisherandcats080-4159686812.thumb.jpg.a122845f924a5670c92e3ae40efbcd9e.jpg

Se där ja! 
Smart.
Det ska vi absolut ha i åtanke. 
Tack!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorseglare har generellt (men vi pratar ju lite större båtar nu så skillnaden minskar ju större båt) har oftast betydlig större bränsletankar än de som anges som "segelbåt". Men en dieselvärmare på båten kan man då vara off-grid betydligt lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...