Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
N_Blomqvist

Vilken båt, och vad krävs? Bo permanent på båt.

Rekommendera Poster

Jag och hustrun håller på att planera vår pension, och har insett att vi egentligen inte har så mycket som håller oss kvar i Sverige. 
Tanken är att skaffa oss en bostad utomlands. 
Vi har funderat på lägenhet/hus, husbil eller båt. 

Alla har sina för- och nackdelar, men vi har landat i att en tillräckligt stor båt antagligen är det mest ekonomiska om man som oss kanske vill ut och se sig om ibland eftersom vi inte har några enorma pensioner att se fram emot, kanske sammanlagt 25.000:- i månaden, eftersom en båt inte behöver(?) skattas, besiktas, betalas hyra för, tankas om det är en segelbåt, osv. 

När vi sålt av det vi har i Sverige och betalat våra lån så har vi kanske 1,5 miljoner sek. 
Kan man köpa en tillräckligt stor båt för permanentboende om vi satsar runt miljonen av dom pengarna?
Ska vi satsa på en segelbåt eller motorbåt? Kanske en motorseglare? En motorbåt är väl oändligt mycket dyrare i drift än en segelbåt, så ur den synvinkeln så är väl segelbåt att föredra? En motorseglare är ju en kompromiss av dom båda och är väl egentligen inte superbra på varken att segla eller att gå med motor?
Jag är uppvuxen med segelbåt på runt 30 fot, och är säker på att framföra den, men hustrun har aldrig varit på en båt större än en medelstor fritidsbåt i hela sitt liv. 
Kustskepparintyg är ju också ett måste. Är det fler utbildningar som krävs för att framföra en båt på 40-50 fot internationellt?

Vad bör vi tänka på när vi letar båt?
Vad kan vi räkna med för slitage på en båt i medelhavet som ytterst sällan eller aldrig tas upp ur vattnet? 
Är solens UV-strålning en faktor att ta i beräkningen på en plastbåt?
Vilka båtar är lämpliga för åretruntboende med en godtagbar levnadsstandard?

Vi kommer inte att röra oss några enorma sträckor, och vi kommer till största delen av tiden att ligga stilla och utnyttja båten som boende, men vid enstaka tillfällen vill vi kunna röra oss kortare sträckor inom den grekiska övärlden. Ska vi satsa på en båt där vi prioriterar goda sjöegenskaper eller ska vi leta efter en båt där utrymmen och planlösning är så bra som möjligt?
Jag antar att medelhavet kan erbjuda en hel del stökigt väder, å andra sidan lär vi aldrig vara ute då, men det kan ju vara bra med en sjösäker båt om man överraskas av dåligt väder. 

Och, som sagt, den stora frågan: Segelbåt eller motorbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får mycket mer innerutrymme för samma pengar med en segelbåt jämfört med motorbåt. Jag vet inte riktigt varför skillnaden är så brutal, men en motorbåt för runt miljonen kan ha samma boyta som en segelbåt för en tredjedel av det. Då menar jag förstås begagnade båtar. Nyproducerade är mycket mer jämbördiga.

Visst, man betalar ingen skatt eller hyra för en båt, men service behövs då och då, inte minst att få botten skrapad och med några års mellanrum även ommålad med ny bottenfärg, hamnavgifter kostar, säkerligen betydligt mycket mer i Medelhavet än här uppe. Även om man seglar mycket går det ändå bränsle för transport in till och ut ur hamnar, och när vädret inte samarbetar. Har man dessutom en dieselgenerator och kanske även en dieselvärmare på vintern, går det åt en del där. Segel har inte oändlig livslängd och en ny uppsättning segel till en båt i storleken det förmodligen handlar om går lätt på 130-150 tusen från lågprisleverantörerna.

Båtens plast tar inte strukturell skada av UV-strålning. Över lång tid kan ytan bli ful, men det är bara kosmetiskt. Segel, däremot, skadas av UV över tid. Skydd på när de inte används är absolut krav, skulle jag säga.

Bra köksdel, bra toa med dusch som är rymlig och bekväm. Full ståhöjd med lite marginal överallt där man tillbringar mer än nån minut i taget (salong, kök, badrum och så).


Nästan alla segelbåtar är motorseglare. I den aktuella storleksklassen har alla en rejäl inombordare som får upp båten i "skrovfart" i (nästan) alla väder. En båt som är konstruerad som motorseglare har väl fördelar i form av ett rymligare skrov för sin storlek och mindre djupgående, och kanske lite starkare motor, men det är klena fördelar och inga ni lär ha behov av.

Köper man en typiskt utrustad semesterbåt i Sverige får man nog räkna med att behöva lägga flera hundra tusen på att anpassa den och få dit utrustning man behöver. Massvis med solpaneler, kanske på en stor båge i aktern eller på ett tak över sittbrunnen. Ett fräscht elsystem som har friska kablar och anslutningar, och förmodligen en rejält inverter för att få "vanlig" ström i uttag för diverse vardagsprylar. En stor batteribank med moderna batterier. Kanske en så kallad "water maker", dvs en apparat som tar in havsvatten och filtrerar ut rent dricksvatten med hjälpt av speciella filter och en högtryckspump. Brandvarnare, brandsläckare, kolmonoxidvarnare, ev gasvarnare (om man har gas ombord), och lite annan säkerhetsutrustning som är ny och fräsch. Sen kanske man vill få motor och relaterade delar genomgångna av kvalificerade mekaniker, så pålitligheten ökar. Skaffa ett litet lager av slitdelar och viktiga reservdelar. En uppsättning verktyg anpassade till båtens behov.

Jag vet också att delar av den totala pensionen inte betalas ut om man inte bor i Sverige. Hur man folkbokför sig om man drar till Medelhavet och bor permanent på båt vet jag inte, men att fortsätta vara skriven i Sverige är brottsligt med fängelse i straffskalan sen en tid, så pensionen ni räknar med kanske inte blir den ni tänkt i det läget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. 
Pensionerna och reduceringen av desamma är vi medvetna om, därav skrev jag att vi inte har några större pensioner att se fram emot. 
Inkomstgrundad pension och inkomstpensionstillägg får man ta med sig om man flyttar inom EU/EES eller Schweiz. 
 

Skrapa botten på båten kan jag göra själv. (Är dykare så jag kan göra det i vattnet). 
ommålning av skrovet är en annan sak. Hur ofta bör det göras nu för tiden?

Jag minns att förr i tiden gjordes det ganska frekvent. 
 

Förhoppningen är att kunna hitta en fullt utrustad båt, och den får gärna redan vara på plats, ettdera köper man den av en svensk som har båten i medelhavet, eller så köper man en utländsk båt lokalt. 
Hur går det till att köpa en båt utomlands? Vad ska man tänka på?

 

Det står ganska klart för oss nu att det är segelbåt/motorseglare vi ska titta efter. 
Med den nödvändiga utrustningen du räknade upp, kommer vi att klara vår budget då?

Behöver vi räkna med att måste köpa en båt för över miljonen, eller kan man köpa en vettig båt för 7-800.000:- och utrusta efter våra behov? Alltså får man en bra båt i bra mekaniskt skick som är tillförlitlig och säker för dom pengarna? Kosmetiska ”krigsskador” räknar jag med på en båt som kanske seglat runt halva jordklotet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar man att dyka och kan skrapa ofta kan man nog klara sig utan att måla ganska länge. I alla fall om man har en hård och bra bottenfärg i grunden som man inte skrapar bort direkt.

Konkreta exempel och mer specifika kostnader kan inte jag svara på. Jag har inte detaljstuderat detta utan svarade mer generellt. Jag utgår från att det finns sätt att få kontakt med andra som redan gjort samma "resa" och nu bor permanent på båt, och långfärdsseglare som också är mer eller mindre i samma situation, men kanske har mer fokus på, och behov av, seglingsdelen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...