NW355 250 Postad 7 Januari Hur ser oljan ut på den rostiga maskinen? Är oljekylaren hel med tanke på hur intercoolerhusen såg ut? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad 8 Januari ja jag kommer lufta alla spridare å gå in med kameran och turbon. 2 nya olje kyl har jag liggandes kommer bytta dom vad rekommenderar ni att jag borde kolla mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad 9 Januari I dag blev det nya impellrar / bytte även bulten till medling vingmutter Sedan lite uppfräschning av ventilocken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad fredag kl 14:07 Idag blev det lite återställning 😊 Härnäst blir det demontering av olje kyl Rengöring och provtryckning Så får vi hoppas på det bästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad fredag kl 14:13 Mina tankar går ju fortfarande att plocka ur spridarna för att jag vill kunna filma ner i cylinder loppet Men risken är väl att man behöver byta spridarhylsor då är det någon som vet vart man köper pressverktyg och alla verktyg som behövs Jag behöver väl hona upp innan jag trycker i hylsorna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockle 12 Postad fredag kl 17:56 Hej Vad förväntar du att du skall se med kameran? Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad fredag kl 18:05 4 minuter sedan skrev Ockle: Hej Vad förväntar du att du skall se med kameran? Mvh Jonas Förväntar mig inte så mycket jag vill bara se så att det är i bra skick så att inte rost eller repor eller mera .borde jag släppa det motorerna går runt det vet jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockle 12 Postad fredag kl 18:50 600 h hade maskinerna gått, skruva ihop och provkör, Har 2 KAD med mycket mera timmar som går som en dröm, väl servade med olja, bränsle och remmar, går kanon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad lördag kl 17:39 som ni vet så finns ju inte roder kvar och roder axlarna hade gått av och det är ju något som måste lösas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad lördag kl 17:52 min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp svarvar även en reses nu väntar jag på material som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 VID20250111152942_(1).mp4 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad lördag kl 17:54 vad tror ni kommer det att hålla ?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad lördag kl 18:13 14 minuter sedan skrev Rolf_AB: sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ? Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad lördag kl 18:15 1 minut sedan skrev IngemarE: Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ? Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder..... det blir självklart stop skruvar och loctite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad lördag kl 18:26 det här är ju för att få tillbaka rätt längd på axsen igen sedan behöver jag ju bygga nya roder och tätningar dom svarvar jag nog i oilon material Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad lördag kl 18:50 34 minuter sedan skrev Rolf_AB: det blir självklart stop skruvar och loctite 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad lördag kl 21:19 3 timmar sedan skrev Rolf_AB: vad tror ni kommer det att hålla ?? Varför inte göra som du tänkt plus borra ett hål från sidan, gänga och dra i en bult. Då låser du den mekaniskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad lördag kl 21:21 2 timmar sedan skrev Rolf_AB: Missade detta inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad lördag kl 21:27 3 timmar sedan skrev Rolf_AB: min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp svarvar även en reses nu väntar jag på material som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 VID20250111152942_(1).mp4 Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 3 Postad lördag kl 22:27 (redigerade) 2025-01-03 vid 20:04 skrev IngemarE: Nu har du ju redan köpt dem, men jag hade absolut gått på PSS-tätningar framför BlackJack på denna båt, motorer och axelstorlek. Varför ? Har det något med farten att göra? har själv 40mm axel och blackjack som 25år+ gammal och fortfarande i bra skick.. Nu byter vi den dock för det goda sinnets skull. Redigerad lördag kl 22:29 av dawe_a 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad söndag kl 08:13 10 timmar sedan skrev ChristerN: Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra. Lycka till! tack uppskattas! motivationen är ju inte alltid på topp svårt att hitta tid för båten utanför familjen och jobb 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad måndag kl 18:05 jag fick skjutit axeln inte vad jag trodde att det skulle vara hade förväntat mig brons eller mässing kommer inte hitta en liknande ämne så kommer köra på EN 1.4404 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 250 Postad måndag kl 23:31 PMI med eller utan RT? Mycket nickel är det NiBrAl? Blir bra med SS2238. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 13 Postad tisdag kl 06:06 6 timmar sedan skrev NW355: PMI med eller utan RT? Mycket nickel är det NiBrAl? Blir bra med SS2238. Utan RT 80% cu = koppar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser