Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Rolf_AB

fairline 37 corsica

Rekommendera Poster

Hur ser oljan ut på den rostiga maskinen?

Är oljekylaren hel med tanke på hur intercoolerhusen såg ut?

Oljekylare.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag kommer lufta alla spridare å gå in med kameran  

och turbon. 2 nya olje kyl har jag liggandes kommer bytta dom  

vad rekommenderar ni att jag borde kolla mer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag blev det nya impellrar / bytte även bulten till medling vingmutter 

Sedan lite uppfräschning av ventilocken

IMG20250107152933.jpg

IMG20250108170156.jpg

IMG20250109201551.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev det lite återställning 😊

 

Härnäst blir det demontering av olje kyl 

Rengöring och provtryckning 

Så får vi hoppas på det bästa 

IMG20250110093604.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar går ju fortfarande att plocka ur spridarna för att jag vill kunna filma ner i cylinder loppet Men risken är väl att man behöver byta spridarhylsor då är det någon som vet vart man köper pressverktyg och alla verktyg som behövs Jag behöver väl hona upp innan jag trycker i hylsorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Vad förväntar du att du skall se med kameran?

Mvh Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Ockle:

Hej 

Vad förväntar du att du skall se med kameran?

Mvh Jonas 

Förväntar mig inte så mycket jag vill bara se så att det är i bra skick så att inte rost eller repor eller mera .borde jag släppa det motorerna går runt det vet jag 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

600 h hade maskinerna gått, skruva ihop och provkör, 

 

Har 2 KAD med mycket mera timmar som går som en dröm, väl servade med olja, bränsle och remmar, går kanon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som ni vet så finns ju inte roder kvar och roder axlarna hade gått av

och det är ju något som måste lösas :P

IMG20250111141433.jpg

IMG20250111141422.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka 

 

 borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp 

svarvar även en reses

nu väntar jag på material   som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet 

sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70  

IMG20250111152718.jpg

IMG20250111152657.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad tror ni kommer det att hålla :blink:??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Rolf_AB:

sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70

Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ?  Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ?  Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder.....

 

det blir självklart stop skruvar och loctite 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det här är ju för att få tillbaka rätt längd på axsen igen

sedan behöver jag ju bygga nya roder och tätningar dom svarvar jag nog i oilon material 

IMG20250111163441.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Rolf_AB:

det blir självklart stop skruvar och loctite 

 

1115918-19483.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rolf_AB:

vad tror ni kommer det att hålla :blink:??

Varför inte göra som du tänkt plus borra ett hål från sidan, gänga och dra i en bult. Då låser du den mekaniskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rolf_AB:

 

1115918-19483.jpg

Missade detta inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rolf_AB:

min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka 

 

 borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp 

svarvar även en reses

nu väntar jag på material   som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet 

sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70  

IMG20250111152718.jpg

IMG20250111152657.jpg

Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra.
Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2025-01-03 vid 20:04 skrev IngemarE:

Nu har du ju redan köpt dem, men jag hade absolut gått på PSS-tätningar framför BlackJack på denna båt, motorer och axelstorlek.

Varför ? Har det något med farten att göra?:)  har själv 40mm axel och blackjack som 25år+ gammal och fortfarande i bra skick.. Nu byter vi den dock för det goda sinnets skull.

Redigerad av dawe_a
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra.
Lycka till!

tack uppskattas! motivationen är ju inte alltid på topp 

svårt att hitta tid för båten utanför familjen och jobb 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fick skjutit axeln  inte vad jag trodde att det skulle vara 

hade förväntat mig brons eller mässing 

 

kommer inte hitta en liknande ämne 

så kommer köra på EN 1.4404

IMG_20250113_184440.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PMI med eller utan RT?

Mycket nickel är det NiBrAl?

Blir bra med SS2238.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev NW355:

PMI med eller utan RT?

Mycket nickel är det NiBrAl?

Blir bra med SS2238.

Utan RT

80% cu = koppar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lördag då smäller det jag har bestämt mig jag kommer lyfta ut motorerna :blink::rolleyes:

ät tröt på att ligga där å skruva. kanske får för mig att riva motorerna för nöjets skull hahaha

kommer självklart passa på att tvätta och måla motorrummet

 

trevlig helg på er alla 

  bilder kommer på jobbet 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rolf_AB:

lördag då smäller det jag har bestämt mig jag kommer lyfta ut motorerna :blink::rolleyes:

ät tröt på att ligga där å skruva. kanske får för mig att riva motorerna för nöjets skull hahaha

kommer självklart passa på att tvätta och måla motorrummet

 

trevlig helg på er alla 

  bilder kommer på jobbet 

Imponerande energi du har. Modigt att lyfta motorerna när man börjar kunna ana våren i horisonten.

Har läst en del skräckhistorier om personer som renoverar KAD-motorer med piratdelar, t.ex. kolv och foder till pirat och så håller det inte. Kanske bra att ha i bakhuvudet.

Kör hårt och lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte hur väl du känner till 40-motorerna men de har en förkärlek till att läcka lite här och var. Har haft ur några och snyggat till genom åren. Precis haft ur mina 43.or och detta är vad jag bytte (se bild). 2005 med 700 timmar. 

Ska motorerna ur och du har trångt i motorrummet så skulle jag råda dig att byta tätningar limpa mot block och termostathus, tätningar vattenpump (ej mot block), packboxar sjövattenpumpar mm. Dessa ställen är de mest kritiska och läcker det inte lite där idag så kommer det göra så i framtiden. Ofta mindre läckage som kanske dunstar av värmen men blir så klart värre med åren

Jag svetsade även dit kopplingar i botten på oljetrågen och kopplade till elektrisk pump så man enkelt kan tömma oljan i framtiden

Lämna in spridare samt justera ventiler hade jag också gjort om jag var dig. Turbos borde vara dags att byta också om inte det är gjort

Många tusen att spara genom att köpa tätningar på alternativa ställen men Penta är inte dyrast på allt så jämför

Tätningar.jpeg

Redigerad av Capitan
Tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Capitan:

Vet inte hur väl du känner till 40-motorerna men de har en förkärlek till att läcka lite här och var. Har haft ur några och snyggat till genom åren. Precis haft ur mina 43.or och detta är vad jag bytte (se bild). 2005 med 700 timmar. 

Ska motorerna ur och du har trångt i motorrummet så skulle jag råda dig att byta tätningar limpa mot block och termostathus, tätningar vattenpump (ej mot block), packboxar sjövattenpumpar mm. Dessa ställen är de mest kritiska och läcker det inte lite där idag så kommer det göra så i framtiden. Ofta mindre läckage som kanske dunstar av värmen men blir så klart värre med åren

Jag svetsade även dit kopplingar i botten på oljetrågen och kopplade till elektrisk pump så man enkelt kan tömma oljan i framtiden

Lämna in spridare samt justera ventiler hade jag också gjort om jag var dig. Turbos borde vara dags att byta också om inte det är gjort

Många tusen att spara genom att köpa tätningar på alternativa ställen men Penta är inte dyrast på allt så jämför

Tätningar.jpeg

Tack för tipset Jag har 90 % av alla packningar till motorerna två nya turbos har jag köpt och då är det inpressade rostfria hylsor och lite sådär 

Tänker att jag kommer passa på att byta foder och kolvar bero på  hur de ser ut självklart då 

 

Mitt mål är ju fortfarande att få henne i havet i år 🙈🤪

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har artikelnummer på alla dina packningar du har bytt hade varit ett intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag sparat lite kvitton. Köpt från Penta, Olssons, Ebay samt lokal firma (packboxar) vill jag minnas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dagen resulterade i att  BB motor kom ur 

imorgon blir det SB  

IMG20250118122241.jpg

IMG20250118122711.jpg

IMG20250118122413.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...