NW355 250 Postad 7 Januari Hur ser oljan ut på den rostiga maskinen? Är oljekylaren hel med tanke på hur intercoolerhusen såg ut? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 8 Januari ja jag kommer lufta alla spridare å gå in med kameran och turbon. 2 nya olje kyl har jag liggandes kommer bytta dom vad rekommenderar ni att jag borde kolla mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 9 Januari I dag blev det nya impellrar / bytte även bulten till medling vingmutter Sedan lite uppfräschning av ventilocken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 10 Januari Idag blev det lite återställning 😊 Härnäst blir det demontering av olje kyl Rengöring och provtryckning Så får vi hoppas på det bästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 10 Januari Mina tankar går ju fortfarande att plocka ur spridarna för att jag vill kunna filma ner i cylinder loppet Men risken är väl att man behöver byta spridarhylsor då är det någon som vet vart man köper pressverktyg och alla verktyg som behövs Jag behöver väl hona upp innan jag trycker i hylsorna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockle 12 Postad 10 Januari Hej Vad förväntar du att du skall se med kameran? Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 10 Januari 4 minuter sedan skrev Ockle: Hej Vad förväntar du att du skall se med kameran? Mvh Jonas Förväntar mig inte så mycket jag vill bara se så att det är i bra skick så att inte rost eller repor eller mera .borde jag släppa det motorerna går runt det vet jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockle 12 Postad 10 Januari 600 h hade maskinerna gått, skruva ihop och provkör, Har 2 KAD med mycket mera timmar som går som en dröm, väl servade med olja, bränsle och remmar, går kanon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 11 Januari som ni vet så finns ju inte roder kvar och roder axlarna hade gått av och det är ju något som måste lösas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 11 Januari min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp svarvar även en reses nu väntar jag på material som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 VID20250111152942_(1).mp4 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 11 Januari vad tror ni kommer det att hålla ?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 658 Postad 11 Januari 14 minuter sedan skrev Rolf_AB: sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ? Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 11 Januari 1 minut sedan skrev IngemarE: Om jag fattat det rätt är det då bara gänglåsningen som kommer hindra/låsa den skarvade roderaxeln från att skruva ur sig (och släppa funktionen) när du svänger åt ena hållet ? Hoppas jag missuppfattade, för det hade jag aldrig vågat lita på, inte på ett roder..... det blir självklart stop skruvar och loctite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 11 Januari det här är ju för att få tillbaka rätt längd på axsen igen sedan behöver jag ju bygga nya roder och tätningar dom svarvar jag nog i oilon material Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 11 Januari 34 minuter sedan skrev Rolf_AB: det blir självklart stop skruvar och loctite 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 11 Januari 3 timmar sedan skrev Rolf_AB: vad tror ni kommer det att hålla ?? Varför inte göra som du tänkt plus borra ett hål från sidan, gänga och dra i en bult. Då låser du den mekaniskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 11 Januari 2 timmar sedan skrev Rolf_AB: Missade detta inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 11 Januari 3 timmar sedan skrev Rolf_AB: min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp svarvar även en reses nu väntar jag på material som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 VID20250111152942_(1).mp4 Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 4 Postad 11 Januari (redigerade) 2025-01-03 vid 20:04 skrev IngemarE: Nu har du ju redan köpt dem, men jag hade absolut gått på PSS-tätningar framför BlackJack på denna båt, motorer och axelstorlek. Varför ? Har det något med farten att göra? har själv 40mm axel och blackjack som 25år+ gammal och fortfarande i bra skick.. Nu byter vi den dock för det goda sinnets skull. Redigerad 11 Januari av dawe_a 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 12 Januari 10 timmar sedan skrev ChristerN: Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra. Lycka till! tack uppskattas! motivationen är ju inte alltid på topp svårt att hitta tid för båten utanför familjen och jobb 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 13 Januari jag fick skjutit axeln inte vad jag trodde att det skulle vara hade förväntat mig brons eller mässing kommer inte hitta en liknande ämne så kommer köra på EN 1.4404 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 250 Postad 13 Januari PMI med eller utan RT? Mycket nickel är det NiBrAl? Blir bra med SS2238. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 14 Januari 6 timmar sedan skrev NW355: PMI med eller utan RT? Mycket nickel är det NiBrAl? Blir bra med SS2238. Utan RT 80% cu = koppar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 16 Januari lördag då smäller det jag har bestämt mig jag kommer lyfta ut motorerna ät tröt på att ligga där å skruva. kanske får för mig att riva motorerna för nöjets skull hahaha kommer självklart passa på att tvätta och måla motorrummet trevlig helg på er alla bilder kommer på jobbet 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 17 Januari 9 timmar sedan skrev Rolf_AB: lördag då smäller det jag har bestämt mig jag kommer lyfta ut motorerna ät tröt på att ligga där å skruva. kanske får för mig att riva motorerna för nöjets skull hahaha kommer självklart passa på att tvätta och måla motorrummet trevlig helg på er alla bilder kommer på jobbet Imponerande energi du har. Modigt att lyfta motorerna när man börjar kunna ana våren i horisonten. Har läst en del skräckhistorier om personer som renoverar KAD-motorer med piratdelar, t.ex. kolv och foder till pirat och så håller det inte. Kanske bra att ha i bakhuvudet. Kör hårt och lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 18 Januari (redigerade) Vet inte hur väl du känner till 40-motorerna men de har en förkärlek till att läcka lite här och var. Har haft ur några och snyggat till genom åren. Precis haft ur mina 43.or och detta är vad jag bytte (se bild). 2005 med 700 timmar. Ska motorerna ur och du har trångt i motorrummet så skulle jag råda dig att byta tätningar limpa mot block och termostathus, tätningar vattenpump (ej mot block), packboxar sjövattenpumpar mm. Dessa ställen är de mest kritiska och läcker det inte lite där idag så kommer det göra så i framtiden. Ofta mindre läckage som kanske dunstar av värmen men blir så klart värre med åren Jag svetsade även dit kopplingar i botten på oljetrågen och kopplade till elektrisk pump så man enkelt kan tömma oljan i framtiden Lämna in spridare samt justera ventiler hade jag också gjort om jag var dig. Turbos borde vara dags att byta också om inte det är gjort Många tusen att spara genom att köpa tätningar på alternativa ställen men Penta är inte dyrast på allt så jämför Redigerad 18 Januari av Capitan Tillägg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 18 Januari 10 minuter sedan skrev Capitan: Vet inte hur väl du känner till 40-motorerna men de har en förkärlek till att läcka lite här och var. Har haft ur några och snyggat till genom åren. Precis haft ur mina 43.or och detta är vad jag bytte (se bild). 2005 med 700 timmar. Ska motorerna ur och du har trångt i motorrummet så skulle jag råda dig att byta tätningar limpa mot block och termostathus, tätningar vattenpump (ej mot block), packboxar sjövattenpumpar mm. Dessa ställen är de mest kritiska och läcker det inte lite där idag så kommer det göra så i framtiden. Ofta mindre läckage som kanske dunstar av värmen men blir så klart värre med åren Jag svetsade även dit kopplingar i botten på oljetrågen och kopplade till elektrisk pump så man enkelt kan tömma oljan i framtiden Lämna in spridare samt justera ventiler hade jag också gjort om jag var dig. Turbos borde vara dags att byta också om inte det är gjort Många tusen att spara genom att köpa tätningar på alternativa ställen men Penta är inte dyrast på allt så jämför Tack för tipset Jag har 90 % av alla packningar till motorerna två nya turbos har jag köpt och då är det inpressade rostfria hylsor och lite sådär Tänker att jag kommer passa på att byta foder och kolvar bero på hur de ser ut självklart då Mitt mål är ju fortfarande att få henne i havet i år 🙈🤪 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 18 Januari Det är inte så att du har artikelnummer på alla dina packningar du har bytt hade varit ett intressant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 18 Januari Ska se om jag sparat lite kvitton. Köpt från Penta, Olssons, Ebay samt lokal firma (packboxar) vill jag minnas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 34 Postad 18 Januari dagen resulterade i att BB motor kom ur imorgon blir det SB 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser