Rolf_AB 3 Postad 23 September hej är ny på forumet och tänkte dela med mig om ett av mina projekt INFO fairline 37 corsica 1993 2X volvo penta kamd 42 båten har ståt på land i ca5 år efter hon kördes på grund 2018-08-01 axlarna blev då krökta roder sneda och hål och stora repor som resultat. motorerna blev efter det konserverade. och båten vakuumförpackades och tyvärr bortglömd ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 2024-05-20 fick jag möjlighet att köpa den jag har förhoppningar om att få hanne i havet om 1 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 23 September Välkommen och kul projekt! Kommer ABSOLUT att följa denna tråd OM du nu lägger upp bilder. Du är väl som jag, tidsoptimist, men en bra egenskap om man vill få något gjort. 1 år, kanske sjöduglig men långt från klar enligt mig, men vi alla har olika preferenser Tveka inte att ställa frågor, många besitter erfarenheter och hög kompetens på detta forum. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 23 September Hej Rolf om jag har förstått det rätt driver du ett företag med försäljning av båtar.Rätta mig gärna om jag har fel.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 235 Postad 23 September Ser fram emot att följa tråden. Innan vi köpte vår NordWest 355 var vi på väg att köpa en Fairline 37 Phantom med dubbla KAD42. Tyvärr så var båten möglig och fuktskadad invändigt, annars var den perfekt med rätt utrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 3 Postad 24 September 9 timmar sedan skrev Ronnienr10: Hej Rolf om jag har förstått det rätt driver du ett företag med försäljning av båtar.Rätta mig gärna om jag har fel.Ronnie Hej Nej det gör jag inte men det hade varit roligt . Jag driver ett svets och mekanisk företag men absolut 90 % av jobben vi gör är på fartyg eller på det Marina sidan i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 3 Postad 24 September 9 timmar sedan skrev Ronnienr10: Hej Rolf om jag har förstått det rätt driver du ett företag med försäljning av båtar.Rätta mig gärna om jag har fel.Ronnie 10 timmar sedan skrev patrikflink: Välkommen och kul projekt! Kommer ABSOLUT att följa denna tråd OM du nu lägger upp bilder. Du är väl som jag, tidsoptimist, men en bra egenskap om man vill få något gjort. 1 år, kanske sjöduglig men långt från klar enligt mig, men vi alla har olika preferenser Tveka inte att ställa frågor, många besitter erfarenheter och hög kompetens på detta forum. Lycka till! Tack. tidsoptimist är man ju absolut Det får man erkänna 🙈 Min preferens är ju självklart att få henne sköduglig återställa hela drivlinan och körbar såklart men det handlar även om att lägga nytt golv i hela båten inredningen ska göra iordning nytt kapell Motor rummet ska målas motoren ska gås över Ja och förmodligen tusen andra grejer 😄 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 3 Postad 24 September i dag blev det beställt nya propellrar (allubroms) 4 bladiga ändrat storlek och graderna lite jämfört med original. och nya axlar 40mm på dom nya jämfört med original som är 34mm om jag inte mins fel . LÅNG leveranstid axeltätning Talgpackning som siter original försvinner och black jack med vattenkylning kommer att installeras bild på gammal propeller bild på den nya adapterplatta eller vad man nu vill kalla det den behöver svarvas av och tigas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 24 September Kul projekt! Kan bli kanonfin om jag ser rätt på bilderna. Men en hel del jobb säkert. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 3 Postad 24 September Man är ju inte sysslolös 🤣 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 26 September Sådana här trådar följer jag med stort intresse och ser fram mot uppdateringar med bilder. Jobba inte ihjäl Dig för då får Du ingen glädje av Ditt arbete. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 26 September Spännande projekt - den här tråden följer jag gärna 😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolf_AB 3 Postad 26 September hej alla tänkte kasta ut en förfrågan om hjälp jag letar efter ritningar på roder till båten efter som att dom gamla ligger på havets boen har en tanke på att svetsa egna + här kommer en liten uppdatering på projektet alla lokor och dörrar är utplockade slipning till helgen har inte bestämt mig om jag ska lack eller måla allra helst vill jag ju olja eller lacka MEN! jag har fått till mig att faneren är soppas sliten att det kommer bli flammigt ? om någon har god kunskap om ämnet tar jag gärna tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 26 September INTE slipa luckorna. Köp en 3-kantskrapa och använd värmepistol, då får du bort lack/fernissa. Sen slipa lätt för hand till att börja med. Använder du maskin kommer du garanterat att slipa igenom faneren. Händer ALLA. Sen kan man lägga epoxi i 3 lager (rolla) sen slipa lätt och sen spruta 2-komp lack/fernissa på det i 3 lager. Själv lägger jag gärna sista lagret med halvmatt fernissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 26 September På bilden tycker jag att luckorna ser OK ut, dvs inte vattenskadade. Ett alternativ, om det är så i verkligheten också, är att bara slipa lite lätt för hand och sedan fernissa. Jag brukar lacka 6-10 lager med blank fernissa och 2-3 med matt på luckor och skåpsdörrar. Epoxi och 2-komponent verkar overkill tycker jag. Inte heller speciellt hälsosamt att arbeta med om man kan låta bli. Olja rekommenderar jag inte. Bästa grogrunden för mögel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 27 September Kul projekt. På Cybermarine finns en kille som heter Gasglad som gjorde nytt roder till sin båt om jag minns rätt. Olika båtar, men behöver du göra egna kan det vara bra att bolla med någon som redan gjort det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser