Gelis 679 Postad 23 September Efter problem med varmgång (har dock aldrig kört så det kokar) och avgaser i värmeväxlaren vilket begränsat båtåkandet under flera säsonger så hittade jag äntligen orsaken. Första problemet hittades nästan omgående för 2 säsonger sedan. Impellerpumpen slut i pumphuset vilket resulterade i dåligt flöde. Andra problemet var att avgaslimpor och knän läckte i skarven mellan dessa, delarna var inte många år men passformen på packning resp knä och limpa var urusel detta resulterad i litet läckage som gjorde att topparnas avgasportar tog stryk. Tredje problemet var att det kom in avgaser i värmeväxlaren, här tog det en hel del klurande innan orsaken kom i dagen, topplocksskruvarna. Dessa hade jag inte bytt när topparna varit av vid flera tillfällen. Och i år så var varmgången borta och inget sot i växlaren, men man får inte vara glad . Helt plötsligt så börjar motorn ryka blått och lukta som en gammal 2-pluggare. Ryker på tomgång när den är varm och när man gasar på och släpper av, vid jämnt varvtal över tomgång så ryker det inget. Finns i princip två orsaker, kolvringar eller ventiltätningar. Tätningarna bytte jag när topparna var avmonterade. Var ju bara att börja analysera nu när båten kom upp på land. Komp.prov 10,5 kg på samtliga 6 burkar, kan inte bli bättre. Spec 10-11 kg Men komp.prov säger inte allt, så blev att göra ett leak-down test. också förvånansvärt bra 8-12 % läckage, allt ner i vevhuset. Diffar bara 4% mellan samtiga cylindrar Så här kliar man sig i skallen, känns inte som det är ringarna som är boven. Frågan är om jag klantade mig när jag monterade ventiltätningarna, dessa flyttades mellan dom gamla och nya (bättre beg) topparna ett antal gånger pga olika orsaker. Går ju att byta tätningar utan att lyfta topparna. Behövs lite andra verktyg än vad jag hade i garaget. Och här kommer vi till en annan del i historien. Hittade ett smidigt verktyg på Amazon (USA), perfekt. Skulle vara hemma på 10 dagar. Men strul blev det, helt plötsligt stannade spårningsuppdateringen. Fick mail från Amazon att dyker paketet inte upp inom 2 dagar så skulle pengarna betalas tillbaka, fan behöver ju verktyget. Men dagen efter så blippar det till i luren att jag har ett paket att hämta. Glad i hågen iväg till ombudet, körde med bank-id så paketet scannades i datorn innan snubben hämtade det. Han lämnade över paketet. men vad i helv.... det är ju tomt. Dåligt packat för verktyget hade troligtvis skurit upp postpåsen och ramlat ur. Tror paketet fastnat någonstans och helt plötslig så hittar man det trasiga paketet och skickar det vidare. Transport bolaget skiter alltså i att det är trasigt och tomt. Ombudet (i det här fallet Bring) fick göra en skadeanmälan. Och jag fick anmäla till Amazon, valde att fä ett nytt verktyg. Och vad händer, ja inte fick jag något verktyg. Fastnar i LA på flygplatsen i 1 vecka och skickas tillbaka till säljaren. Fick strula ett tag med Amazon men fick tillbaka pengarna. Nu tog jag saken i egna händer och tillverkade ett verktyg. vilket fungerade riktigt bra, och så var det gratis också. Så nu är tätningarna bytta. Nu återstår bara att se om blåröken är borta, blir under vinterkonserveringen. Mycket text blev det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 50 Postad 24 September Jag har aldrig meckat med en sådan V6 som du har, men ryckte nyligen av en topp på min V8, där går topplocksskruvarna ner i vattenkanalen men inte genom avgaskanalen vad jag kan minnas. Gör dem det på V6'an eftersom det kan läcka avgaser ut i kylvätskan? Eller finns det någon annan anledning till att topplocksskruvarna var boven i dramat som jag missar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 September Det är en 3.8 GM (Cheva) 229 i grunden. En lång historia kort. Topparna har varit av tror 5 gånger under årens (22år) lopp men har aldrig bytt topplocksskruvarna. Min teori är att dom gamla skruvarna var sträckta och utmattade så dom inte orkade stå emot förbränningstrycket och det läckte ut lite avgaser via topp-packningen till vatten kanal. Märktes en himla skillnad med dom nya vid momentdragning. Dom gamla "segade" medans dom nya verkligen höll emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser