Hammarfilm 0 Postad 22 September Jag har en fråga om kopplingarna som är gjorda i min båt jag köpte förra året. En 90-talare. Jag har just nu 4 batterier i båten. 2 st förbrukning som är ihopkopplade. 1 st start. 1 st till bogpropellern. Jag upptäckte att det var något märkligt när jag kopplade in en victron batteriövervakare. Den mäter 2 batterier och det funkade inte att mäta startbatteriet. När jag följde det kopplingschemat så behövde jag byta en del. Start och förbrukning var ihopkopplade på plussidan. Så jag gjorde enligt skissen men nu blev det ännu märkligare. Fortfarande så mäter den inte starten. Men det som är värst är att nu spelar det ingen roll vilket strömbrytare som jag slår om. Förbrukningen funkar med bara starten på. Och båten startar med bara förbrukningsbatteriet på. Så det spelar ingen roll vad jag gör med brytarna. De blir samma resultat. Jag har kollat att brytarna funkar. Och startbrytaren sitter innan generator och startmotor. Förbrukningsbrytaren sitter innan förbrukningen. Sen vet jag inte exakt var de kablarna går då de alla försvinner långt in båten. Sen sitter det ett gäng till sladdar på förbrukningen. 2 av dem är laddningen från solcell och landström. Direkt från startbatteriet går också en separat kabel till bogproppens batteri. Och en till ankarspelet. Min tanke var att installera ett skiljerelä efter jag fått övervakaren att funka. Men nu vet jag absolut inte var den ska sitta. Och inte heller om det kanske redan finns ett långt inne i båten. Jag är uppenbart nybörjare och vet inte exakt hur det ska vara i en båt. Men jag tycker det är märkligt att jag kan starta båten med startbatteriet urkopplat exempelvis. Vad kan jag göra för att få rätsida på allt detta? Några smarta tips på felsökning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 23 September Inte ovanligt att man ställs inför en massa frågor om hur det är kopplat i en nyköpt båt. Som jag ser det så finns det egentligen bara en säker väg att lösa ditt problem och det är att göra en ordentlig skiss på hur allt är kopplat idag. Hittar du själv inte var felet/felen är så lägg ut här så finns det flera som kan hjälpa till. När du ritar ditt kopplingsschema så se till att rita in minus också. Har sett för många schemor med bara plus inritat och då ser det rätt ut men felen fanns ändå. Att rita ett schema innebär ofta en hel del jobb och att krypa runt i trånga utrymmen. Ett hjälpmedel där är att fotografera innan man tränger sig förbi en kabelhärva tex. Om jag tolkar din text rätt så sitter såväl plus som minus från laddare och regulator direkt på förbrukarbatteriet och så ska det inte vara. All minus ska gå från batteriet via shunten och vidare till laddare och förbrukare. Välkommen till MG! 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser