P8ntmaster 0 Postad 22 September Hejsan! nybliven båtägare och ganska ny på båtmotorer i allmänhet! Har en Yamaha 40hk 2-takt på båten och den har gått i ca 25knop innan men nu kommer man inte över 15 knop. Motorn går som den ska upp till 15 men gasar man på mer så varvar motorn bara men det verkar inte som propellern snurrar fortare! Dålig förklaring kanske men hoppas ni fattar vad jag menar. Vad kan detta bero på lr var kan jag börja felsöka? Motor skrot lr något som går att reparera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 22 September Ett alternativ är att propellern slirar lite mot navet pga utsliten gummipackning (tror inte det heter packning men just nu kommer jag inte ihåg). Pröva att sätta ett streck mellan navet och proppen och kör en repa och kolla sen om proppen har slirat. Ett annat alternativ är att du har fått skrovet eller propellern bevuxna med tulpaner eller slem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P8ntmaster 0 Postad 22 September 18 minuter sedan skrev ChristerN: Ett alternativ är att propellern slirar lite mot navet pga utsliten gummipackning (tror inte det heter packning men just nu kommer jag inte ihåg). Pröva att sätta ett streck mellan navet och proppen och kör en repa och kolla sen om proppen har slirat. Ett annat alternativ är att du har fått skrovet eller propellern bevuxna med tulpaner eller slem. ok tack ska kolla detta..:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 22 September Propellernav, hub 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 22 September 1 timme sedan skrev Hybro: Propellernav, hub Tack! Är lite trög i skallen ibland 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 23 September Är båten och propellern rena från beväxning? Behövs inte så mycket för att påverka prestandan. Specielt om det sitter på propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P8ntmaster 0 Postad 23 September 2 timmar sedan skrev LuminaL: Är båten och propellern rena från beväxning? Behövs inte så mycket för att påverka prestandan. Specielt om det sitter på propellern. ja där e en del visste dock inte att det kan påverka på d viset men ska åtgärda o se om d fixar problemet! tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser