Ainars 10 Postad 22 September Hej! Min båt har 3 förbrukningsbatterier som får laddning bl.a. från solceller (110 W) och 1 startbatteri som har ingen koppling till solceller. I vintras lämnade jag förbrukningsbatterierna i båten och de klarade sig bra till våren. Startbatteri tog jag hem och laddade ett par gånger. Nu funderar jag om man kan lämna startbatteri i båten med ifall man gör en tillfällig koppling så att även den för viss laddning från solceller. Vad tror ni om det? V g s bilden nedan. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 22 September Bör gå utmärkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 24 September (redigerade) 2024-09-22 vid 15:55 skrev Ainars: Nu funderar jag om man kan lämna startbatteri i båten med ifall man gör en tillfällig koppling så att även den för viss laddning från solceller. Så gör vi, men du borde/måste ladda minst en gång under vintern om allt är inkopplat som vanligt. Det finns några små strömtjuvar som drar något/några 10-tal mA som tex; minne i bilradio, gasollarm, själva solcellsregulatorn, motorstyrning och elektroniskt skiljeŕelä. Även det som bara drar 10 mA (0,01 A) blir mycket under den solfattiga vintern (november tom. februari) 0,01 A x 4 månader x 30 dagar/månad x 24 timmar/dag = 28,8 Ah Även med bortkopplade batterier behövs ofta en uppladdning under vintern pga. batteriernas självurladdning. Med det sagt så om det funkar att lämna allt utom startbatteri hela vintern borde det funka även med ett inkopplat startbatteri. Redigerad 24 September av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 24 September 1 timme sedan skrev Mackey: Så gör vi, men du borde/måste ladda minst en gång under vintern om allt är inkopplat som vanligt. Det finns några små strömtjuvar som drar något/några 10-tal mA som tex; minne i bilradio, gasollarm, själva solcellsregulatorn, motorstyrning och elektroniskt skiljeŕelä. - - - - - Även med bortkopplade batterier behövs ofta en uppladdning under vintern pga. batteriernas självurladdning. Fast om TS har båten ute under ljus presenning - som jag fattat det - så fixar solcellerna detta, även med den begränsade ljusmängd som blir (om båten inte ligger i norra Norrland, förstås). Men om den ligger under mörk presenning eller inne ger ju naturligtvis solpanelerna ingenting och påpekandet är högst relevant. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 27 September (redigerade) 2024-09-24 vid 07:29 skrev IngemarE: Fast om TS har båten ute under ljus presenning - som jag fattat det - så fixar solcellerna detta, även med den begränsade ljusmängd som blir (om båten inte ligger i norra Norrland, förstås). Vi har båten i Stockholm med en 100 W panel under en genomskinlig presenning och vi måste ladda en gång på vintern för att inte komma ner i allt för låg spänning. Båten ligger soligt, men horisonten är inte fri åt söder. Vissa år är det väldigt få soltimmar eller så ligger det kvar snö på presenningen, andra år hade nog batterierna klarat sig utan att bli alltför urladdade. Man bör ju titta till båten då och då under vintern och då kan man ju passa på att kolla om det behövs någon laddning. Redigerad 27 September av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser