Comfort4 82 Postad 21 September Hej tänkte få lite tips inför en segling till Shetland vilken tidpunkt är vettigast? Har hört att man pratar om efter midsommar, om det stämmer vad är skälet ? Historiskt bättre vindar? Lugnare vindar ? sen vilja sjökort rekommenderas, tänkte köpa de över Shetland samt Norges syd/väst kust sksll även beställa reeds almanacka Kom gärna ned mer tips mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 10 December (redigerade) En seglarbekant som gastade på en trygg Malö i somras med siktet inställt på: * Plan A Skottland * Plan B Shetlands öarna De försökte i juni 2024 och fick enbart se norska västkusten för de fann inget lämpligt väderfönster, vill minnas att tidigt på säsongen typ juni brukar ha bäst väder för Skottland/Shetland. Kompisen skrev: "Vi hann med ca 750 distans, hade på mig merinounderställ, fleecebyxor och Henri Lloyd sjöställ 14 av 17 dagar." Boktips: CCC Sailing Directions Orkney and Shetland Islandshttps://clydecruisingclub.org/page/sailing-directions Vår approach är säkerhet kombinerat med KISS : * Navionics på iPad/iPhone (4 devicer) * Kartplotter * Översiktskort på papper * Pilotböcker/Sailing Directions för närnavigering * Reeds När vi 2018 seglade på skotska västkusten utanför 4G internet räckvidd behagade Navionics plötsligt säga att vi saknade sjökort, när vi fick internet återställdes Navionics. Utöver mina 4 punkter ovan hade vi även skotska båtsportkort. Fler och fler av långfärdsseglare går över till digitala navigering men tänk på hur du kan navigera säkert efter ett åsknedslag eller annat elfel. Översiktskort + pilotböcker är vårt sätt att kunna navigera om allt elektriskt är utslaget. Hade skrivit ut ett antal tidvattengrafer för lämpliga referenshamnar som vi aldrig använde, körde tidvatten på Navionics. Det viktigaste tycker jag var att ha kontroll på tidvattenströmmarna. Djupet var en fråga enbart för hamnar/ankarvikar. Skottland/Orkney hade många flytbryggor, blev bara några nätter på svaj. Ett tips är att ha en fungerande värmare mtp komforten ombord, just 2018 var det okej mtp onormalt varm sommar (28 grader i Bohuslän, 18 grader längs Skotska kusten). Redigerad 10 December av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 473 Postad fredag kl 17:56 2024-12-10 vid 21:29 skrev skippeer: Fler och fler av långfärdsseglare går över till digitala navigering men tänk på hur du kan navigera säkert efter ett åsknedslag eller annat elfel. Extra dator eller pada inpackad i folie och gärna dessutom inlagd i båtens kassaskåp eller bara i en plåtlåda. Vissa slänger in sakerna i ugnen vid risk för åska, men glöm inte att ta ut dem före matlagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad igår kl 11:53 hej på er kul med lite svar vi har nog elektronik så det räcker, 2 gps plotters, en ipad med wärtsilä sjökort samt navionics i telefonen har även REEds, blir att köpa ny nu efter nyår tidvattnet har vi hyfsad koll på, men vet att jag sett lite böcker med ström kartor, vart finner man dessa ? har koll på Weilbach för köp av sjökort, finns det mer bra ställen ? tänker mig nåt översikts kort över större delar, sen ett kort över Shetland samt Norges västkust kom gärna med tips. Tanken är att ha nog med sjökort för at ta sig hem om något otrevligt händer med el o elektronik. men nog mest en försiktighets åtgärd har några pilotböcker sen tidigare, från imray , kanske finns andra ? ska bli kul att ta sig lite längre västerut, även om vi inte når våra mål pga väder o liknande. Vi är medvetna om att det kan bli semester på norska västlandet , men det blir bra det också i sådana fall bra värmare har vi och rejäl batteribank, så det borde gå att få till en hyfsad komfort i båten under vägen mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser