Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Batsmans

Lyfta av utombordare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Funderar på att köpa utombordare men tycker det verkar svårt att ta av den för vinterförvaring.

går det att göra själv? Isåfall vad behöver man? Gäller en motor på 125 hk

Redigerad av Batsmans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver en lyftögla som du enkelt kan lyfta i. Jag köpte min av Mercury handlare på nätet.

Sen behöver du en ställning att fästa din talja i. Sen är det bara att lossa alla bultarna och hänga av motorn. Du lär behöva en kraftig motorbock också då den är bra tung...

Hade själv en Mariner 135 som jag gjorde detsamma med. Lite pill med silicon på våren när den skulle monteras men det gick hyfsat lätt. Jag flyttade båten på trailer när motorn va i luften.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver du en motorbock på hjul, hör av dig via pm. Billig 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat på att hänga av min motor och ha i garaget i vinter. Tänkte då skaffa en verkstadslyft som har kan rulla fram till garageporten. 

Först tänkte jag hänga av den på en motorbock, men kom sen på att varför inte bara ta av drevet och sen ställa ner den på golvet. 
 Den måste ju inte hänga på en bock tänker jag ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-09-23 vid 14:07 skrev johan_sjobjorn:

Jag har funderat på att hänga av min motor och ha i garaget i vinter. Tänkte då skaffa en verkstadslyft som har kan rulla fram till garageporten. 

Först tänkte jag hänga av den på en motorbock, men kom sen på att varför inte bara ta av drevet och sen ställa ner den på golvet. 

Ja då kan du ju enkelt kolla impellern varje år. Vilket kanske inte blir av annars.

Men istället kan du väl lägga motorn på golvet (på rätt håll). Åtminstone om garaget är rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 9/23/2024 at 2:07 PM, johan_sjobjorn said:

Hmm, intressant tanke. Min första tanke var att det låter vanskligt att helt sonika ställa motorn på riggen utan underhus. Tänk om man råkar putta omkull den. Kan ju bli tragedi både för motorn och den/det den ramlar på.

Men tänk att man bygger en stadig vagn på vilken man bultar fast motorn utan underhus och sedan gör ett fäste för underhuset på samma vagn så att motor och underhus med axeln står bredvid varandra.

Vagnen är så klart stadigt byggd och med hjul så man kan flytta den.

Lätt att byta/kontrollera impeller och förvaring av vagnen på sommaren blir relativt enkel.

Underhuset skruvar man av medan motorn är kvar på båten på trailern.

Just nu känns det som en ganska attraktiv idé.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-09-21 vid 12:56 skrev Batsmans:

Funderar på att köpa utombordare men tycker det verkar svårt att ta av den för vinterförvaring.

går det att göra själv? Isåfall vad behöver man? Gäller en motor på 125 hk

Varför ta bort den?

Läs på hur du konserverar din typ av motorn. Skiljer mellan 4T och 2T och med förgasare eller sprut. Servicen skall göras på hösten!. Spraya gärna 6-66 som rostskydd även innanför kåpan på torr motor.

OBS töm förgasare eller VST om det är en EFI.. Koppla bort batteriet och ladda det fullt. Förvaras kallt, gärna utomhus, kan stå kvar i båten, men skall då absolut vara laddat. Underhållsladda vid nyår och innan sjösättning. 

Ansluta med att skruva bort växelhuset. Förvara detta på stöldsäker plats. Kolla gärna impellern under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog en lösning med vagga där jag ställer den på riggen, vaggan gör lösningen tippsäker.

Nu måste jag bara lista ut hur man kopplar bort växelwire och övriga anslutningar på ett enkelt sätt. Det känns som det svåra i det hela men det beror kansken på att jag inte gjort detta tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...