Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Alubatens

Korrosion på aluminiumbåt

Rekommendera Poster

Ny på forumet hoppas kunna få lite hjälp. Köpte en begagnad Buster från 2020 som jag dessvärre fått problem med korrosion på. 
 

troligen fanns problemet redan vid köp men mindre framträdande.. upptäckte vid upptag första året problem med korrosion (bild 1, närbild) Båten var målad vid köp - troligen med kopparfärg, men hade primer / grundfärg. Kan det ge upphov till så här stora skador? 

 

Lät måla om båten inför denna säsong då de grundade med 2 lager epoxi och sedan Trilux (koppar). Efter 1 månad såg botten ut såhär (bild 2) 
 

misstänkte elfel men har nu satt på en minusbrytare (dvs all el i båten slås av) och problemen kvarstår även när båten ligger stilla. Anoderna äts upp extremt snabbt och man ser att korrosion pågår även på skrovet. 
 

Tar gärna emot input på vad som kan vara fel? Kan det verkligen endast vara färgen som orsakat så stor skada, så snabbt? 

IMG_9565.jpeg

IMG_9564.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modigt att måla på kopparbaserad färg. Ditt val eller rekommendation?

Var båten bottenmålad från fabrik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Alubatens:

Ny på forumet hoppas kunna få lite hjälp. Köpte en begagnad Buster från 2020 som jag dessvärre fått problem med korrosion på. 
 

troligen fanns problemet redan vid köp men mindre framträdande.. upptäckte vid upptag första året problem med korrosion (bild 1, närbild) Båten var målad vid köp - troligen med kopparfärg, men hade primer / grundfärg. Kan det ge upphov till så här stora skador? 

 

Lät måla om båten inför denna säsong då de grundade med 2 lager epoxi och sedan Trilux (koppar). Efter 1 månad såg botten ut såhär (bild 2) 
 

misstänkte elfel men har nu satt på en minusbrytare (dvs all el i båten slås av) och problemen kvarstår även när båten ligger stilla. Anoderna äts upp extremt snabbt och man ser att korrosion pågår även på skrovet. 
 

Tar gärna emot input på vad som kan vara fel? Kan det verkligen endast vara färgen som orsakat så stor skada, så snabbt? 

IMG_9565.jpeg

IMG_9564.jpeg

Varför väljer man att måla sin aluminiumbåt med kopparfärg en gång till när man redan upptäckt problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Kane:

Modigt att måla på kopparbaserad färg. Ditt val eller rekommendation?

Var båten bottenmålad från fabrik?

Rekommendation från marinan. Jag tror det, men såldes på västkusten så jag misstänker att de lagt på ett lager VK-färg. 
 

tror du färgen är boven? 

Redigerad av Alubatens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...