Alubatens 2 Postad 20 September Ny på forumet hoppas kunna få lite hjälp. Köpte en begagnad Buster från 2020 som jag dessvärre fått problem med korrosion på. troligen fanns problemet redan vid köp men mindre framträdande.. upptäckte vid upptag första året problem med korrosion (bild 1, närbild) Båten var målad vid köp - troligen med kopparfärg, men hade primer / grundfärg. Kan det ge upphov till så här stora skador? Lät måla om båten inför denna säsong då de grundade med 2 lager epoxi och sedan Trilux (koppar). Efter 1 månad såg botten ut såhär (bild 2) misstänkte elfel men har nu satt på en minusbrytare (dvs all el i båten slås av) och problemen kvarstår även när båten ligger stilla. Anoderna äts upp extremt snabbt och man ser att korrosion pågår även på skrovet. Tar gärna emot input på vad som kan vara fel? Kan det verkligen endast vara färgen som orsakat så stor skada, så snabbt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 973 Postad 20 September Modigt att måla på kopparbaserad färg. Ditt val eller rekommendation? Var båten bottenmålad från fabrik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 20 September 31 minuter sedan skrev Alubatens: Ny på forumet hoppas kunna få lite hjälp. Köpte en begagnad Buster från 2020 som jag dessvärre fått problem med korrosion på. troligen fanns problemet redan vid köp men mindre framträdande.. upptäckte vid upptag första året problem med korrosion (bild 1, närbild) Båten var målad vid köp - troligen med kopparfärg, men hade primer / grundfärg. Kan det ge upphov till så här stora skador? Lät måla om båten inför denna säsong då de grundade med 2 lager epoxi och sedan Trilux (koppar). Efter 1 månad såg botten ut såhär (bild 2) misstänkte elfel men har nu satt på en minusbrytare (dvs all el i båten slås av) och problemen kvarstår även när båten ligger stilla. Anoderna äts upp extremt snabbt och man ser att korrosion pågår även på skrovet. Tar gärna emot input på vad som kan vara fel? Kan det verkligen endast vara färgen som orsakat så stor skada, så snabbt? Varför väljer man att måla sin aluminiumbåt med kopparfärg en gång till när man redan upptäckt problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alubatens 2 Postad 20 September (redigerade) 2 minuter sedan skrev Kane: Modigt att måla på kopparbaserad färg. Ditt val eller rekommendation? Var båten bottenmålad från fabrik? Rekommendation från marinan. Jag tror det, men såldes på västkusten så jag misstänker att de lagt på ett lager VK-färg. tror du färgen är boven? Redigerad 20 September av Alubatens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 21 September detta får mig att undra hur hamnens elsystem mår eller om båten bredvid har dåligt elsystem med landström inkopplad? är helt okunnig på detta men har blivit rekommenderad att inte ligga längst in i våran hamn pga att anoderna äts upp..därinne är det byggt med tjocka korrigerade plåtar och elsystemet är väldigt utsatt. kan detta ha med alubatens problem att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alubatens 2 Postad 21 September 6 timmar sedan skrev Zaphir: detta får mig att undra hur hamnens elsystem mår eller om båten bredvid har dåligt elsystem med landström inkopplad? är helt okunnig på detta men har blivit rekommenderad att inte ligga längst in i våran hamn pga att anoderna äts upp..därinne är det byggt med tjocka korrigerade plåtar och elsystemet är väldigt utsatt. kan detta ha med alubatens problem att göra? Tror inte det är hamnen. Andra Alubåtar i familjen som ligger där utan problem… 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 21 September 1 timme sedan skrev Alubatens: Tror inte det är hamnen. Andra Alubåtar i familjen som ligger där utan problem… Vad har dom båtarna för bottenfärg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alubatens 2 Postad 21 September 9 timmar sedan skrev Rascal: Vad har dom båtarna för bottenfärg? Trilux, gjort på samma marina… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 21 September ”Måla aldrig en aluminiumbåt med kopparbaserad antifouling-färg. Färgen som innehåller koppar bildar tilsammans med aluminium ett elektrokemiskt par (galvaniskt par) och leder till att aluminiumet korroderar.” https://www.buster.fi/sv/malning-och-antifouling-behandling-av-aluminiumbatens-botten 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alubatens 2 Postad 22 September 22 timmar sedan skrev Freez: ”Måla aldrig en aluminiumbåt med kopparbaserad antifouling-färg. Färgen som innehåller koppar bildar tilsammans med aluminium ett elektrokemiskt par (galvaniskt par) och leder till att aluminiumet korroderar.” https://www.buster.fi/sv/malning-och-antifouling-behandling-av-aluminiumbatens-botten Ja, samtidigt finns det hundratals alubåtar som har just det med rätt grundjobb utan att få problem.. därför jag är osäker på att färgen är hela problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 23 September (redigerade) Kolla i FB-gruppen Buster boat owners om någon har liknande erfarenheter. Av det jag sett därifrån de senaste 5 åren så är det här ovanligt. Förklaringen som ligger närmast till hands är som andra skriver bottenfärgen och/eller krypströmmar. Edit: med det sagt kan det naturligtvis vara någon ovanligare orsak 🤷♂️ Apropå huvudbrytaren: länspumpen bör alltid vara inkopplad om du inte besöker båten ofta och länsar själv. Redigerad 23 September av Brunnsviken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 197 Postad 23 September Det är teoretiskt möjligt att "täta" en aluminiumbåt med t ex epoxy och sen måla med kopparfärg. Men får du en skada/repa där aluminiumen får konatkt med vattnet så börjar korrosionen. Det ser ut, på bild 2, som att en del av botten inte är målad utan som att den stod på ett stöd där och inte kunde målas. Då spelar epoxyn ingen roll längre. Jag vet att trollen här kommer att kommentera detta, men vi kör ändå. Ta bort kopparfärgen snarast! Sen målar du med vanlig alu-färg och blandar i 4/5 av en burk Cayennepeppar per liter bottenfärg. Efter att årligen ha tagit upp båten 3-4 ggr per år och tvättat av båten och ändå haft 100-tals med snäckor på hösten så är jag nu i pricip helt fri från det jobbet. I år sjösatte jag i slutet av mars och båten (Buster XL) toppade då 49,5kn. Utan att ha tagit upp den en enda gång i år så nådde jag 48,8kn förra veckan. Andra Bustrar och Silverbåtar, i samma hamn som min båt, har nu snäckor och massor med påväxt på sina båtar, medan min är i princip ren. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 23 September 10 timmar sedan skrev Alubatens: Ja, samtidigt finns det hundratals alubåtar som har just det med rätt grundjobb utan att få problem.. därför jag är osäker på att färgen är hela problemet. Båttillverkaren Buster är extremt tydlig. Varför chansa och riskera att första båten? Jag kan dessutom inte förstå hur en Marina kan rekommendera kopparfärg på en alubåt och trotsa tillverkarens skarpa råd, känns mycket oseriöst. Finns bara ett alternativ, ta bort färgen och måla med en godkänd färg. "Båtbottenfärger: aluminiumbåtens antifouling-behandling Måla aldrig en aluminiumbåt med kopparbaserad antifouling-färg. Färgen som innehåller koppar bildar tilsammans med aluminium ett elektrokemiskt par (galvaniskt par) och leder till att aluminiumet korroderar. Använd endast antifouling-färger avsedda för aluminiumbåtar. Vi rekommenderar Hempel AluSafe eller biocidfri Hempel Silic One eller Hempel Hempaspeed TF för behandling av aluminiumbåtar. Innan du använder antifouling-färg så grunda alla undervattensytor med ett tillräckligt tjockt, vattentätt lager epoxibaserad primer." 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alubatens 2 Postad 23 September Hoppas ni har rätt och att problemet försvinner när jag lägger typ 20.000 på att blästra bort och lägga på epoxi.. men är orolig att det skulle vara något annat mtp att det är flera andra båtar i skärgården som har denna färg utan problem. har svårt att se vad annat det kan vara som skulle ge så här stora skador dock. Tex att rostfri skruv användes vid något montage, borde väl inte kunna gå så här omfattande problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 104 Postad 23 September 1 timme sedan skrev Alubatens: Hoppas ni har rätt och att problemet försvinner när jag lägger typ 20.000 på att blästra bort och lägga på epoxi.. men är orolig att det skulle vara något annat mtp att det är flera andra båtar i skärgården som har denna färg utan problem. har svårt att se vad annat det kan vara som skulle ge så här stora skador dock. Tex att rostfri skruv användes vid något montage, borde väl inte kunna gå så här omfattande problem? Du kan väl inte lägga eventuellt ansvar på forummedlemmar som försöker hjälpa dig.Eventuella beslut är dina ingen annans.Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alubatens 2 Postad 23 September 20 minuter sedan skrev Ronnienr10: Du kan väl inte lägga eventuellt ansvar på forummedlemmar som försöker hjälpa dig.Eventuella beslut är dina ingen annans.Ronnie Vet inte hur du lyckades läsa in det, jag söker enbart råd i ärendet och tar gärna emot förslag på andra ev orsaker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 24 September (redigerade) 11 timmar sedan skrev Alubatens: har svårt att se vad annat det kan vara som skulle ge så här stora skador dock. Tex att rostfri skruv användes vid något montage, borde väl inte kunna gå så här omfattande problem? Rostfritt och aluminium är lite knepigt. Där själva skruven sitter korriderar aluminiumet, men det borde inte ge de skador dina bilder visar. Redigerad 24 September av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 24 September (redigerade) 2024-09-20 vid 22:54 skrev Alubatens: 2024-09-20 vid 22:52 skrev Kane: Modigt att måla på kopparbaserad färg. Ditt val eller rekommendation? Var båten bottenmålad från fabrik? Rekommendation från marinan. Jag tror det, men såldes på västkusten så jag misstänker att de lagt på ett lager VK-färg. tror du färgen är boven? Färgen är med all säkerhet boven, och även om det kan finnas andra orsaker också så har du ju nu sett att Buster starkt avråder från att använda kopparbaserad bottenfärg. Om ett företag rekommenderat den behandlingen din båt fått borde de ta sitt ansvar och åtgärda problemet utan kostnad för dig. Det påminner lite om att lämna in bilen på tvätt och helrekond och företaget använder saltvatten med lite grus i utvändigt och sockerlösning invändigt. Lite överdrivet, men ungefär lika fel. Jag skulle maila till Buster och beskriva hur din båtbotten är behandlad samt några foton och fråga vad de tror är problemet och hur det bör åtgärdas. Du kommer att få liknande svar som du fått här. Sedan tar du med svaret till de (idioter) som bottenmålat din båt och ber dem fixa det de ställt till med utan kostnad för dig. Lycka till! Mackey Redigerad 24 September av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 378 Postad 24 September Trilux är baserad på koppartiocyanat, som inte innehåller spår av metallisk koppar och är därför OK att måla ovanpå någon lämplig spärrfärg på en aluminiumbåt. Vanliga kopparbottenfärger innehåller andra kopparföreningar som vid sin tillverkning får kvar en del metallisk koppar, och de är skadliga för aluminiumskrov. Se bilaga från International.. Jag använder Biltemas spärrfärg och sen Trilux ovanpå det, på min buster sedan några år. Inga problem. Det verkar som om din båts botten har haft kvar annan kopparfärg under epoximålningen, och om denna är rollad slarvigt så kanske små porer blivit kvar så havsvatten kommer i kontakt med kopparfärgsresterna..... Copper Thiocyanate .pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alubatens 2 Postad 24 September 3 timmar sedan skrev Seawolf: Trilux är baserad på koppartiocyanat, som inte innehåller spår av metallisk koppar och är därför OK att måla ovanpå någon lämplig spärrfärg på en aluminiumbåt. Vanliga kopparbottenfärger innehåller andra kopparföreningar som vid sin tillverkning får kvar en del metallisk koppar, och de är skadliga för aluminiumskrov. Se bilaga från International.. Jag använder Biltemas spärrfärg och sen Trilux ovanpå det, på min buster sedan några år. Inga problem. Det verkar som om din båts botten har haft kvar annan kopparfärg under epoximålningen, och om denna är rollad slarvigt så kanske små porer blivit kvar så havsvatten kommer i kontakt med kopparfärgsresterna..... Copper Thiocyanate .pdf 34 kB · 2 downloads Intressant teori! Så kan det kanske vara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alubatens 2 Postad 24 September En lustig grej är att det verkar som att korrosionen tilltagit sedan jag flyttade båten till ÖK från VK där den tidigare låg i en sötvattenså. Undrar om det kan vara salthalten i havet som accelererat problemet - eller om det är för liten skillnad för att ge sådan effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 378 Postad 24 September 5 timmar sedan skrev Alubatens: En lustig grej är att det verkar som att korrosionen tilltagit sedan jag flyttade båten till ÖK från VK där den tidigare låg i en sötvattenså. Undrar om det kan vara salthalten i havet som accelererat problemet - eller om det är för liten skillnad för att ge sådan effekt. Saltvatten är en starkare elektrolyt än sötvatten, så en galvanisk korrosion mellan två olika metaller blir kraftigare i saltvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 6 Postad 26 September För att metallen ska ätas upp så här måste det finnas något i vattnet eller anslutet till ditt skrov som gör att din båt offrar sig. Mät spänningen mellan din låskätting och flytbryggan för att se om det finns en spänningscell som din båt är del av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alubatens 2 Postad 26 September 36 minuter sedan skrev least: För att metallen ska ätas upp så här måste det finnas något i vattnet eller anslutet till ditt skrov som gör att din båt offrar sig. Mät spänningen mellan din låskätting och flytbryggan för att se om det finns en spänningscell som din båt är del av. Hur gör jag det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 6 Postad 26 September Lossa på kättingen så att båten inte är "inkopplad" mot bryggan. Mät sedan spänningen mellan din båt och metallen på bryggan. Då bör en eventuell skillnad i potential kunna visas på multimetern, det lär dock inte vara några stora skillnader i spänning, så ställ instrumentet på att visa så hög mätnogrannhet som du kan. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser