Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Tippler69

Hål i skrovet på mindre Terhi 430R tips

Rekommendera Poster

Hej.

 

Tog upp båten förra året och såg att det var hål i botten mitt på kölen. Tänkte det skulle vara skoj att ge mig på att laga detta, har jag tänkt rätt om jag gör på detta sätt?

 

Alternativ 1:
1. Slipa ner ordentligt så det inte finns något löst i och en 5cm utanför skadan.

2. Tvätta ordentligt rent med aceton.

3. Börja med polyester, sedan varva med matta och polyester och se till att använda rikligt med polyester och se till att alla luftbubblor är borta.

4. När allt är uppbyggt och slipat så går jag på med Gelcoat något lager för att sedan avsluta med topcoat (gelcoat med vax), eller skall jag istället använda epoxiprimer då den ändå skall bottenmålas sedan? Räcker det med epoxiprimer eleer blir det bättre med topcoat?

 

Alternativ 2:

1. Slipa ner ordentligt så det inte finns något löst i och en 5cm utanför skadan.

2. Tvätta ordentligt rent med aceton.

3. Laga skadan med epoxispackel, frågan är om epoxispackel sitter kvar, har hört att polyester och epoxi inte riktigt fäster med varandra bra. Några funderingar?

4. När allt är uppbyggt och slipat så går jag på med Gelcoat något lager för att sedan avsluta med topcoat (gelcoat med vax), eller skall jag istället använda epoxiprimer då den ändå skall bottenmålas sedan? Räcker det med epoxiprimer eleer blir det bättre med topcoat?

 

Bifogar lite bilder på skadan:

 

Hål1.jpg

Hål1 översikt.jpg

Hål1 vänster.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tippler69:

Hej.

 

Tog upp båten förra året och såg att det var hål i botten mitt på kölen. Tänkte det skulle vara skoj att ge mig på att laga detta, har jag tänkt rätt om jag gör på detta sätt?

 

Alternativ 1:
1. Slipa ner ordentligt så det inte finns något löst i och en 5cm utanför skadan.

2. Tvätta ordentligt rent med aceton.

3. Börja med polyester, sedan varva med matta och polyester och se till att använda rikligt med polyester och se till att alla luftbubblor är borta.

4. När allt är uppbyggt och slipat så går jag på med Gelcoat något lager för att sedan avsluta med topcoat (gelcoat med vax), eller skall jag istället använda epoxiprimer då den ändå skall bottenmålas sedan? Räcker det med epoxiprimer eleer blir det bättre med topcoat?

 

Alternativ 2:

1. Slipa ner ordentligt så det inte finns något löst i och en 5cm utanför skadan.

2. Tvätta ordentligt rent med aceton.

3. Laga skadan med epoxispackel, frågan är om epoxispackel sitter kvar, har hört att polyester och epoxi inte riktigt fäster med varandra bra. Några funderingar?

4. När allt är uppbyggt och slipat så går jag på med Gelcoat något lager för att sedan avsluta med topcoat (gelcoat med vax), eller skall jag istället använda epoxiprimer då den ändå skall bottenmålas sedan? Räcker det med epoxiprimer eleer blir det bättre med topcoat?

 

Bifogar lite bilder på skadan:

 

Hål1.jpg

Hål1 översikt.jpg

Hål1 vänster.jpg

Har du koll på vad det är för material i ditt skrov?

Jag har en Terhi 440 och den är inte gjord i glasfiber så det krävs specialgrejer för lagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Rascal said:

Har du koll på vad det är för material i ditt skrov?

Jag har en Terhi 440 och den är inte gjord i glasfiber så det krävs specialgrejer för lagning.

Hörde detta också, men vad jag kan se så är botten iaf gjord med glasfibermatta, men hörde att Terhi båtar vanligen är i ABS plast, men då borde det inte vara glasfibermatta eller? Tittar man på den översta bilden så ser man att det är glasfibermatta, eller kan det vara glasfibermatta och ABS plast?

Redigerad av Tippler69

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet har Theri bara tillverkat båtar i ABS. KAn det möjligen vara en gammal skada som lagats och som nu kommit fram?

Repsats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...