Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Marina16GT

Bua/Stavder till Anholt

Rekommendera Poster

Fick ett infall och tänkte köra till Anholt, från Bua/Stavder (där jag kan lägga i båten) med min 15-fots öppna styrpulpetare, med 40 hk utombordare... Tänker en förbrukning på 18 liter/h i 20 knop, så jag tar med två 20 literstankar plus 10 till. 

 

Vad säger ni? Do and dont´s? Hur långt är det? Hur lång tid tar det i låt säga 18 knop? Görbart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så som du ställer frågan skulle jag avråda dig från att göra det och skaffa dig kunskap nog att själv kunna avgöra om detta är ett klokt val eller inte.
Börja med förarbevis och sen kustskepparen då kommer du sannolikt att ha åtminstone teoretiska kunskaper. Jag vill inte vara dryg jag vill bara ditt eget bästa och att sjöräddning ska slippa att leta efter dig.
Men det är ca 38NM och tar ca 2,5 timme med ett snitt på 15 knop.
 

Redigerad av Makro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Makro:

Så som du ställer frågan skulle jag avråda dig från att göra det och skaffa dig kunskap nog att själv kunna avgöra om detta är ett klokt val eller inte.
Börja med förarbevis och sen kustskepparen då kommer du sannolikt att ha åtminstone teoretiska kunskaper. Jag vill inte vara dryg jag vill bara ditt eget bästa och att sjöräddning ska slippa att leta efter dig.

 

Tänker köra med C-map och Lowrance, så jag hittar nog... har dessutom seglat till såväl Anholt som Läsö, men undrar om det är görbart och njutbart i en sådan liten båt med tvåtaktare på 40 hk, och om mitt bränsleantagande är korrekt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då borde du ju ha kunskaperna, sen om det är njutbart i just din båt är ju svårt att säga men kör du en dag med bleke så borde det ju inte vara några problem. Ta med en VHF om mobilen inte har täckning.
I min ungdom åkte vi från öarna utanför Göteborg till både Skagen och Läsö i småbåtar när det var riktigt bra väder, annars är det ju inte roligt att sitta och studsa i två timmar för det behövs ju inte mycket till sjögång innan man behöver slå av på farten med en sån liten båt. Håll koll på vädret och använd DMI, danska vädret...
Förbrukningen får du räkna på själv 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Makro:

Ja då borde du ju ha kunskaperna, sen om det är njutbart i just din båt är ju svårt att säga men kör du en dag med bleke så borde det ju inte vara några problem. Ta med en VHF om mobilen inte har täckning.
I min ungdom åkte vi från öarna utanför Göteborg till både Skagen och Läsö i småbåtar när det var riktigt bra väder, annars är det ju inte roligt att sitta och studsa i två timmar för det behövs ju inte mycket till sjögång innan man behöver slå av på farten med en sån liten båt. Håll koll på vädret och använd DMI, danska vädret...
Förbrukningen får du räkna på själv 🙂

Tack! Precis sådan input jag söker... görbart men kanske inte behagligt alltså..  båten väger 375 kg, till skillnad från Bavarians 9.8 ton,  så allt över 2 Beaufort gör ju att man studsar om man inte trimmar ner (= mer bränsle). Bränslet räknar jag på 0.4 l/hk och timma i marschfart ( 18 - 20 knop) vilket bör resultera i 16 l/h och med 38 nm således runt 35 liter enkel resa, Någon kanske tycker annorlunda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...