pannkaka 15 Postad onsdag kl 16:56 (redigerade) Råkade av en händelse se Sjöfartsverkets räddningshelikopter på Flightradar. 240918, kl 1700. Om bilden visar ett skarpt SAR-uppdrag, så kan man undra vad man har för avsökningsmetod. Ett visst mönster hade man kanske väntat sig. Någon som vet mer? Redigerad onsdag kl 16:56 av pannkaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 317 Postad onsdag kl 17:10 (redigerade) Nog för att såna mönster finns, där man tar hänsyn till strömmar och vind, men i strömmen där ute är kanske en halv till en knop och vinden är svag, så det är inget man behöver bry sig om under ett så kort tidsperspektiv som den här flygturen. Dessutom flyger helikoptern i motsvarande motorvägsfart eller mer större delen av tiden. Bara några korta sekvenser tillbringas på låg höjd i låg fart. Gissningsvis följer man nåt förhållandevis snabbgående fartyg, kanske för att öva ombordsättning och upphämtning av räddningspersonal och "patienter". På bilden ser man tillfället när höjd och fart kan tyda på en landning på ett fartyg, alternativt stillastående över en punkt för att hissa nån. Detta var nog bara en övning. Om du använder en bättre flygspårningssida ser du också fler detaljer. Som:https://globe.adsbexchange.com/?icao=4aaa4b Redigerad onsdag kl 17:13 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 15 Postad onsdag kl 18:04 Intressant, tack! Övning verkar rimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 317 Postad onsdag kl 18:18 Att man flyger hem till basen på Säve direkt efter är nog också ett tecken på att det var övning. Hade man haft nån ombord som varit sjuk eller skadad hade man åkt till sjukhus. När den mördade tysken plockades upp utanför Hönö 1 augusti, flög SE-JRM, den sjöräddningshelikopter som vid tillfället var stationerad på Säve (jag vet inte varför de flyttar runt dem, men polisen gör likadant), direkt till Sahlgrenska och landade där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser