Michael-O 0 Postad 18 September Hej, jag har en Yamaha 200hk från 2006 där jag har problem att få vattenkylningen att fungera. Jag har testat att sätta en muff på vattendraget men jag ser inget kylvatten komma ut. Jag har även testat att sätta drevet in stor balja så att vattenintaget hamnar under vattenytan Till sist testade jag att koppla en trädgårdsslang till min mustycket precis under kåpan. I inget av fallen kan jag se något kylvatten komma ur motorn. Det känns som jag gör något general-fel. Någon som har tips på lösning. Jag tänkte lösa vinterkonserveringen själv i år. Det börjar inge vidare... /Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 18 September (redigerade) Och du startade motorn kort vid dina försök? Viktigt att impellern får vatten omgående i så fall annars är det stor risk att den förstörs. Går kanske t o m sönder och delar blockerar vattenvägar. Redigerad 18 September av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 18 September Vad gäller körning i balja är det viktigt att vattenintaget är en bra bit under vattenytan, åtminstone en 10-15 cm, gärna mer om det är möjligt. impellern sitter ofta en bit upp och klarar inte så värst stor sughöjd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michael-O 0 Postad 18 September Hej, Jag inser att jag inte har full koll på detta. Det år skvallerstrålen som inte syns. Kanske kylningen fungerar ändå trots att denna stråle inte syns. Vid körning i sjön har jag inga problem med denna. Jag har bara kört motorn kanske 5 s innan jag stängt av den och sedan väntat ett tag. Baljan jag kör i är nog inte tillräckligt djup. Det är inte 15 cm vatten ovanför insuget. Jag vet inte om överhettningslarmet är inkopplat och om jag kan lita på detta. Kan det vara så att kylningen fungerar trots att ingen stråle syns? Går det att se att se att kylvatten kommer ut på annat ställe (tillsammans med avgaserna) Jag vill bara köra motorn varm med Sta-Bil 360 (eller motsvarande) i tanken. Om jag förstått det rätt ger det samma effekt som att dimbildningsolja sprutas in i insuget. (se nedan inlägg) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 412 Postad 19 September 14 timmar sedan skrev Michael-O: Jag vet inte om överhettningslarmet är inkopplat och om jag kan lita på detta. Kan det vara så att kylningen fungerar trots att ingen stråle syns? Går det att se att se att kylvatten kommer ut på annat ställe (tillsammans med avgaserna) Jag vill bara köra motorn varm med Sta-Bil 360 (eller motsvarande) i tanken. Om jag förstått det rätt ger det samma effekt som att dimbildningsolja sprutas in i insuget. (se nedan inlägg) För små motorer kan hålet för skvallerstrålen var igensatt av salter. Pröva att peta in en ståltråd in i hålet för skvallerstrålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrik-honda 3 Postad 19 September Om du skall köra med spolmuff måste du gasa upp motorn ett par gånger så den suger brukar ta typ en halv minut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser