Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Michael-O

Problem med vattenkylning på land

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Yamaha 200hk från 2006 där jag har problem att få vattenkylningen att fungera. Jag har testat att sätta en muff på vattendraget men jag ser inget kylvatten komma ut.

Jag har även testat att sätta drevet in stor balja så att vattenintaget hamnar under vattenytan Till sist testade jag att koppla en trädgårdsslang till min mustycket precis under kåpan. I inget av fallen kan jag se något kylvatten komma ur motorn. Det känns som jag gör något general-fel. Någon som har tips på lösning. Jag tänkte lösa vinterkonserveringen själv i år. Det börjar inge vidare...

/Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och du startade motorn kort vid dina försök?

Viktigt att impellern får vatten omgående i så fall annars är det stor risk att den förstörs.

Går kanske t o m sönder och delar blockerar vattenvägar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller körning i balja är det viktigt att vattenintaget är en bra bit under vattenytan, åtminstone en 10-15 cm, gärna mer om det är möjligt.

impellern sitter ofta en bit upp och klarar inte så värst stor sughöjd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag inser att jag inte har full koll på detta.
Det år skvallerstrålen som inte syns. Kanske kylningen fungerar ändå trots att denna stråle inte syns.

Vid körning i sjön har jag inga problem med denna.
Jag har bara kört motorn kanske 5 s innan jag stängt av den och sedan väntat ett tag.

Baljan jag kör i är nog inte tillräckligt djup. Det är inte 15 cm vatten ovanför insuget.

Jag vet inte om överhettningslarmet är inkopplat och om jag kan lita på detta.
Kan det vara så att kylningen fungerar trots att ingen stråle syns? 

Går det att se att se att kylvatten kommer ut på annat ställe (tillsammans med avgaserna)

Jag vill bara köra motorn varm med Sta-Bil 360 (eller motsvarande)  i tanken.

Om jag förstått det rätt ger det samma effekt som att dimbildningsolja sprutas in i insuget. (se nedan inlägg)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Michael-O:

Jag vet inte om överhettningslarmet är inkopplat och om jag kan lita på detta.
Kan det vara så att kylningen fungerar trots att ingen stråle syns? 

Går det att se att se att kylvatten kommer ut på annat ställe (tillsammans med avgaserna)

Jag vill bara köra motorn varm med Sta-Bil 360 (eller motsvarande)  i tanken.

Om jag förstått det rätt ger det samma effekt som att dimbildningsolja sprutas in i insuget. (se nedan inlägg)

 

För små motorer kan hålet för skvallerstrålen var igensatt av salter. Pröva att peta in en ståltråd in i hålet för skvallerstrålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall köra med spolmuff måste du gasa upp motorn ett par gånger så den suger brukar ta typ en halv minut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...