Lajjas 0 Postad 18 September Hej! Jag är en nybliven båtägare där det är en, vad jag kan härleda från bildgoogling, volvo penta md6a som är installerad. Denna motor skulle behöva ses över och funktionstestas och jag undrar egentligen hur man lättast plockar ut motorn eller om det är bäst att göra så mycket som möjligt på plats? Mvh, Elias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 18 September Allmänt, eller ur en specifik båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajjas 0 Postad 18 September (redigerade) Hej, sorry, ur en specifik båt. Det är en "Myra 22 snipa" om jag förstår beteckningen rätt. Från 1974 om det hjälper? Bifogar en bild på motorn där den är nu. Redigerad 18 September av Lajjas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 18 September (redigerade) Det brukar sitta en lyftögla i en av de bakre topplocksbultarna, precis där dekompressionshandtaget sitter, där balanserar motorn hyffsat bra. Öglan ser dock ut att saknas på din motor. På denna sprängskiss är det nummer 11 https://marinepartseurope.com/sv/dealer/other/category/marine diesel engines/product/md6a/explodedview/54146672?catalog=7742080&functiongroup=Motor&img=49900.png&header=Motor och installationskomponenter Och så här ser du den monterad på en annan motor. Sen behöver du ju någon form av vinsch för att lyda den, motor med backslag väger ju ändå omkring 175kg vill jag minnas. Redigerad 18 September av No_jah 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajjas 0 Postad 18 September Tack för hjälpen! Ska se om det finns någon ögla någonstans man kan lyfta den, annars får vi hitta på ett annat sätt att få upp den. On/off topic: Vet ni något bra ställe att försöka hitta reservdelar? Har en känsla av att lite saker på den här kommer behöva bytas ut. Avgasröret inte minst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 18 September (redigerade) 12 minuter sedan skrev Lajjas: Tack för hjälpen! Ska se om det finns någon ögla någonstans man kan lyfta den, annars får vi hitta på ett annat sätt att få upp den. On/off topic: Vet ni något bra ställe att försöka hitta reservdelar? Har en känsla av att lite saker på den här kommer behöva bytas ut. Avgasröret inte minst... Avgaskrök Sotningssats Redigerad 18 September av excel319 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 18 September Går det att vrida svänghjulet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 18 September Och när och om du lyfter ur motorn, lägga alla brickor mm i en påse för varje motorfäste och märk påsen, så har du något att börja med när motorn ska på plats igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 18 September Oavsett ska motorn riktas in mot propelleraxeln typ flera gånger, första tiden efter sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 18 September 1 timme sedan skrev Lajjas: Tack för hjälpen! Ska se om det finns någon ögla någonstans man kan lyfta den, annars får vi hitta på ett annat sätt att få upp den. On/off topic: Vet ni något bra ställe att försöka hitta reservdelar? Har en känsla av att lite saker på den här kommer behöva bytas ut. Avgasröret inte minst... Lyftöglan sitter mellan spridarna på din motor. Syns på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajjas 0 Postad 18 September 1 hour ago, Hybro said: Går det att vrida svänghjulet? Japp, den går att vrida om manuellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajjas 0 Postad 18 September 1 hour ago, Hybro said: Och när och om du lyfter ur motorn, lägga alla brickor mm i en påse för varje motorfäste och märk påsen, så har du något att börja med när motorn ska på plats igen. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajjas 0 Postad 18 September 1 hour ago, Hybro said: Oavsett ska motorn riktas in mot propelleraxeln typ flera gånger, första tiden efter sjösättning. Är det något man märker av att man ska göra eller bör det ske med jämna mellanrum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajjas 0 Postad 18 September 14 minutes ago, Rascal said: Lyftöglan sitter mellan spridarna på din motor. Syns på bilden. Ha! Ja där är den jäkeln! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 473 Postad 19 September 2024-09-18 vid 15:25 skrev Lajjas: Denna motor skulle behöva ses över och funktionstestas och jag undrar egentligen hur man lättast plockar ut motorn eller om det är bäst att göra så mycket som möjligt på plats? Om vi återgår till orsaken till att du vill plocka ur motorn. Vad är det för saker som ska ses över och funktionstestas som görs bättre med motorn urplockad? Ska du plocka ner den i smådelar, köra den hemma i garaget, lämna in den på verkstad, eller vad är det som du ska göra som man inte kan/vill göra i båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajjas 0 Postad 19 September 42 minutes ago, ABC said: Om vi återgår till orsaken till att du vill plocka ur motorn. Vad är det för saker som ska ses över och funktionstestas som görs bättre med motorn urplockad? Ska du plocka ner den i smådelar, köra den hemma i garaget, lämna in den på verkstad, eller vad är det som du ska göra som man inte kan/vill göra i båten? Jag vill egentligen bara gå igenom den och se vad för kärlek den behöver för att gå igång. Bara misstänkte att det skulle vara enklare om man plockade upp den och hade i en vagga eller liknande i garage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 20 September En träbåt ändrar sig naturligt när den ligger i vattnet till skillnad mot en av plast/glasfiber eller stål. Min av plast/glasfiber ha rak axel, och den kollar jag varje sommar. Kanske nån gång per säsong är lämpligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 20 September 1 timme sedan skrev Hybro: En träbåt ändrar sig naturligt när den ligger i vattnet till skillnad mot en av plast/glasfiber eller stål. Min av plast/glasfiber ha rak axel, och den kollar jag varje sommar. Kanske nån gång per säsong är lämpligt. Hur ofta märker du att något har ändrat sig som kräver justering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 143 Postad 20 September (redigerade) Du menar min av plast / glasfiber. I början när jag köpt båten för 18 år sedan, kollade jag typ två ggr per säsong. Och de första gångerna låg inte motor/backslag i linje med den raka propelleraxeln. Tror det kom sig av att förre ägaren helrenoverade motorn och monterade då nya motor kuddar, två år innan båten blev min. Senaste 10 åren har jag kollat typ en gång/säsong. Ingen större ändring. Jag började att kolla att propelleraxeln låg mitt i trumman med delad koppling. Går fint att göra med båten i sjön. Det ska s a s gå att röra axeln lika mycket åt alla håll innan den tar i trumman. Kilar fast axeln så den ligger mitt i trumman och för ihop kopplingshalvorna. Går de inte ihop, då blir det att grovjustera motor med backslag. Sen kommer finliret med bladmått. - Ja, när kollar man på en träbåt med reak axel? Gissningsvis vid sjösättningen och så några gånger per säsong? Trä är i högsta grad levande. Redigerad 20 September av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 49 Postad 20 September När jag hade träbåt med rak axel och en oflexibel koppling så skruvade man isär vid upptagning, sen satte man ihop axelkopplingen efter att båten svällt ihop på våren och kollade linjeringen. Den stämde varje år, så även om trä är ett levande material så är det nog mer hur mycket motorkuddarna sjunker ihop som ger behov av att justera linjeringen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 591 Postad 20 September (redigerade) 21 timmar sedan skrev Lajjas: Jag vill egentligen bara gå igenom den och se vad för kärlek den behöver för att gå igång. Bara misstänkte att det skulle vara enklare om man plockade upp den och hade i en vagga eller liknande i garage. Det mesta som har med att motorn inte startar att göra kan du göra med motorn i båten. Det är dessutom oftast t.o.m. bättre, eftersom en del av bränslesystemet - som ju är en viktig del i att få motorn att starta - är och förblir kvar i båten även om du plockar ur motorn. Om den däremot har internt skrammel eller liknande som tyder på vevaxellagringar eller kolvhaveri kan det kanske vara nödvändigt att plocka ur den. Men t.o.m. plocka ner toppen är ofta enklare att göra med motorn i båten. Du skriver inget om motorn eller vad du vet om den, mer än att den "inte startar". Du har just köpt båten, gick den i förra ägarens ägo ? Vad fick du med för information ? Drar startmotorn runt motorn ? Har den komp ? Kommer det bränsle om du lossar spridare ? Bara så det inte är så enkelt att filtren är igensatta, kanske p.g.a. gojs i tanken. O.s.v. Finns massor du inte bara kan utan också bör göra, innan du beslutar att motorn måste lyftas ur. Redigerad 20 September av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 21 Postad 20 September Köra en motor på land är ganska värdelöst om man inte har en bromsbänk att köra den i. Det är när motorn belastas slitage och problem upptäcks. Men vist, det är klart roligare att pyssla i garaget än att böka i en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajjas 0 Postad 20 September 1 hour ago, IngemarE said: Det mesta som har med att motorn inte startar att göra kan du göra med motorn i båten. Det är dessutom oftast t.o.m. bättre, eftersom en del av bränslesystemet - som ju är en viktig del i att få motorn att starta - är och förblir kvar i båten även om du plockar ur motorn. Om den däremot har internt skrammel eller liknande som tyder på vevaxellagringar eller kolvhaveri kan det kanske vara nödvändigt att plocka ur den. Men t.o.m. plocka ner toppen är ofta enklare att göra med motorn i båten. Du skriver inget om motorn eller vad du vet om den, mer än att den "inte startar". Du har just köpt båten, gick den i förra ägarens ägo ? Vad fick du med för information ? Drar startmotorn runt motorn ? Har den komp ? Kommer det bränsle om du lossar spridare ? Bara så det inte är så enkelt att filtren är igensatta, kanske p.g.a. gojs i tanken. O.s.v. Finns massor du inte bara kan utan också bör göra, innan du beslutar att motorn måste lyftas ur. Startmotorn ligger just nu på mitt arbetsbord i garaget och jag fick vara infon om att de inte fungerade. Avgaskröken är helt genomrostad och har gått av. Eftersom jag är helt rudis på båtar och motorer i allmänhet så undrar jag om det finns någon bra källa/checklista för genomgång av motorns alla funktioner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 20 September 5 timmar sedan skrev Tristan_301: När jag hade träbåt med rak axel och en oflexibel koppling så skruvade man isär vid upptagning, sen satte man ihop axelkopplingen efter att båten svällt ihop på våren och kollade linjeringen. Den stämde varje år, så även om trä är ett levande material så är det nog mer hur mycket motorkuddarna sjunker ihop som ger behov av att justera linjeringen. Exakt så gör jag med min träbåt varje år! Jag skjuter även ihop kopplingen på prov någon gång på vintern för att se att pallningen av båten inte är felaktig. I mitt fall finns inga motorkuddar, motorn som är en rak bensin sexa, sitter skruvad direkt i motorbädden för så ville Gideon Forslund ha det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 591 Postad 21 September (redigerade) 21 timmar sedan skrev Lajjas: Startmotorn ligger just nu på mitt arbetsbord i garaget och jag fick vara infon om att de inte fungerade. Avgaskröken är helt genomrostad och har gått av. Eftersom jag är helt rudis på båtar och motorer i allmänhet så undrar jag om det finns någon bra källa/checklista för genomgång av motorns alla funktioner? Börja med att fixa det uppenbara, till det behöver du ingen checklista. Byt m a o avgaskröken. och annat du ser inte är ok. Vet du att det verkligen är fel på startmotorn, var det du som demonterade den eller kom den med lös när du köpte båten ? För minst lika ofta som fel på själva starten är det nämligen något i elsystemet (okontakt eller allmänt kassa anslutningar, brytare och ibland t.o.m. batteriet) som är orsak till att "startmotorn inte fungerar". Men starten kan du ju kolla ganska lätt på en arbetsbänk (eller lämna den till en bilelektrisk firma). Visst kan du plocka ur motorn, skruva ner den, "se över" och byta saker för säkerhets skull. Men dels börjar det bli lite svårt att hitta reservdelar, dels kostar det snabbt väldigt mycket att byta saker på en båtmotor som denna. Så börja med det uppenbara och se till att du kan dra runt den på starten. Därefter kan vidare felsökning ta vid. Redigerad 21 September av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajjas 0 Postad 21 September 4 hours ago, IngemarE said: Börja med att fixa det uppenbara, till det behöver du ingen checklista. Byt m a o avgaskröken. och annat du ser inte är ok. Vet du att det verkligen är fel på startmotorn, var det du som demonterade den eller kom den med lös när du köpte båten ? För minst lika ofta som fel på själva starten är det nämligen något i elsystemet (okontakt eller allmänt kassa anslutningar, brytare och ibland t.o.m. batteriet) som är orsak till att "startmotorn inte fungerar". Men starten kan du ju kolla ganska lätt på en arbetsbänk (eller lämna den till en bilelektrisk firma). Visst kan du plocka ur motorn, skruva ner den, "se över" och byta saker för säkerhets skull. Men dels börjar det bli lite svårt att hitta reservdelar, dels kostar det snabbt väldigt mycket att byta saker på en båtmotor som denna. Så börja med det uppenbara och se till att du kan dra runt den på starten. Därefter kan vidare felsökning ta vid. Startmotorn var demonterad när jag fick båten. Fick bara höra av säljaren att den var trasig. Jag får kolla upp på nätet hur man kan testa startmotorn. Kan ju vara elfel som du säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser