zumpen 2 Postad 17 Augusti , 2005 En löjligt lätt fråga antagligen.. ska hjälpa en polare att dra el i sin båt imorrn.. den har en utombordare på en 7-10 häst typ.. frågan är bara vad det är för kabel som går ut från motorn?? den har ju ingen generator så inte kan det vara laddström till batteriet?? eller är det så att dom små utombordarna ger ut laddström dom med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 17 Augusti , 2005 Tydligen inte så lätt endå.. =/ är det verkligen ingen med liten utombordare som kan dela sina teorier med mig?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Morgan Postad 17 Augusti , 2005 Hej, Inte hur enkelt som helst. Hade en 35-hästare en gång i tiden. Den gav faktiskt lite ström men man var tvungen att sätta in en likriktare i motorn för att få ordning på strömmen. Även på en Tohatsu på 9.8 hkr från 70-talet ska kunna ge ström tillräckligt för lanternor enligt instruktionsbok. Vet ej om någon likriktare är tvungen att införskaffas även till den. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 17 Augusti , 2005 Det sitter batteri i båten och det är ju frågan om den orkar ladda det.. men men jag får väl mäta o greja lite.. hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 17 Augusti , 2005 Hejsan. Själv har jag en gammal 6 hk evinrude (-76) som har ett uttag (Har dock ej mätt upp om den ger ngn. spänning). Det står även märkt generator på den, så det är nog möjligt att det är så även på din. Mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 17 Augusti , 2005 Kolla om den har någon koppling till stopp knappen. Då kan det vara kabel till nödstopp eller stoppknapp eller så kör Du motorn och mäter på kabeln om det kommer ut någon likspänning från den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser