Gå till innehåll
måndag 30 september 2024
bovil

Åsikter och råd vid förstagångsköp (Linjett 32)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Vi är i startgroparna för att köpa vår första egna segelbåt och skulle behöva alla råd och tips vi kan få. 😀

 

Kortfattad bakgrund: jag har varit med och seglat en del som ung (mestadels S30) och säkert snappat upp ett och annat men mest följt med, men har på senare år fått ett ökat intresse varit ute och seglat en del på kompisars båtar och har de senaste tre åren även delat på en IF som jag och min sambo spenderat ett antal dagar på de senaste somrarna. Min sambo hade inte seglat något innan IF-båten men lärde sig snabbt och vi har känt oss bekväma att tillsammans hantera IFen i Stockholms skärgård (där vi håller till).

 

Då IF båten numera är borta ur bilden tänkte vi ta steget och bli båtägare på egen hand, men då kvarstår såklart frågan: vilken båt ska man ha?

 

Vår tilltänkta budget är ca 150–250 och är ute efter en båt som ger lite mer komfort än IFen som även seglar väl och gärna får vara estetiskt tilltalande (m.a.o. ok med lite sämre ståhöjd om man i gengäld får en vackrare båt att titta på).

 

Efter att ha promenerat i varenda hamn vi passerat i sommar och läst en del gamla tester och även här på forumet har vi fastnat för tre båtar:

  • Linjett 32
  • Contrast 33
  • Comfortina 32

Men där vi av framför allt kostnadsskäl lutar åt L32 (Contrasten springer lätt iväg i pris om man vill ha ett lite nyare exemplar med den nya planlösningen och Comfortinan ligger även den strax utanför budget oftast).

 

Så slutligen:

Finns det några generella eller specifika råd när vi tittar på just Linjett 32? Problem i konstruktionen, saker som ofta behöver åtgärdas etc?

Det aktuella exemplaret är från 84 med partialrigg och vad jag antar är original VP 2002 med sötvattenkylning.

 

Tack på förhand!

Redigerad av bovil
Felskrivning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bovil:

Contrasten springer lätt iväg i pris om man vill ha ett lite nyare exemplar med den nya planlösningen och Comfortinan ligger även den strax utanför budget oftast

Om du använder båtarna som ligger på Blocket som prisreferens så betänk att de i princip aldrig slutligen säljs för det utsatta priset, utan mer eller mindre under detta.

De båtar du ser är dessutom annonser som är kvar, dvs de som ännu inte är sålda. Eller lite mer krasst  - som har ett pris ingen köpare hittills varit beredd att betala.

 

Vad jag vill säga är att du mycket väl kan intressera dig även för båtar strax utanför budget. Utbudet på begagnade båtar är stort, många säljare hoppas på för mycket och det är oftast förhandlingsläge. Har t ex en båtplatsgranne med just en sådan Comfortina i helt ok skick köpt häromåret - inom din budgetram. Så kontakta säljaren och lägg ett bud du anser du har råd med, när du ser något intressant.

 

(Sedan finns det givetvis undantag både när det gäller båtar och bilar, dvs säljare som sätter ett helrätt eller t.o.m. lågt pris direkt. Ofta för att sälja snabbt. Men då går det också oftast just snabbt, så de annonserna hinner inte många se).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det gäller Linjett 32 så finns både varvsbyggda och amatörbyggda båtar. De varvsbyggda båtarna är i grunden mycket välbyggda men ändå, av olika skäl, ha blivit misskötta under alla de år som förflutit. De amatörbyggda båtarna kan variera stort, de kan vara mycket välbyggda eller slarvigt hopsatta i olika delar. 
Tipset är att hitta en så fin båt du kan för pengarna. Ifall du ser en del konstigheter då du tittar på en båt, tänk då på att det troligen finns fler konstigheter som du missat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt kan sägas att för båtar äldre än säg 10 år så är ett bekymmer tätmassor och gummilister. De åldras och börjar läcka vatten. Håll mao utkik efter vattenskador innombords, under ventiler och fönster. Distansmaterial i däck kan också bli svampigt av vatten, varför det brukar vara bra att kliva runt på däck och överbyggnad och lyssna efter knaster. Man kan också leta efter tunna sprickor i gelcoat runt beslag och skruvar. Botten bör vara TBT-sanerad, annars blir det bekymmersamt med vinter- och sommarplats på båtklubb. Bälgen till S-drevet bör väl vara bytt åtminstone en gång, kan ju vara bra att känna till datum för senaste bytet. Mycket annat som trasslar på en äldre båt går hyggligt lätt att åtgärda själv, som byte av gamla genomföringar, byte av elsystem eller instrument. Pumpar är också hyggligt lätt att byta, komplettera. Något som kostar förvånansvärt mycket pengar är ny sprayhood, kan vara värt att lägga in i budgeten. En bra och inspirerande bok i sammanhanget är ju Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test. Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om möjligt, försök hitta en sötvattenseglad. Allt mår bättre av att slippa saltvatten. Sedan finns det misskötta båtar men det är en annan fråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev IngemarE:

Vad jag vill säga är att du mycket väl kan intressera dig även för båtar strax utanför budget. Utbudet på begagnade båtar är stort, många säljare hoppas på för mycket och det är oftast förhandlingsläge. Har t ex en båtplatsgranne med just en sådan Comfortina i helt ok skick köpt häromåret - inom din budgetram. Så kontakta säljaren och lägg ett bud du anser du har råd med, när du ser något intressant.

Vettig poäng, det känns dessutom som att många av de annonserna jag följt under sommaren legat kvar väldigt länge utan att bli sålda. Kanske är det en kombination av ett bakslag efter covid-toppar och högre räntor (om än sjunkande). Comfortinan kanske får tas tillbaka i ekvationen helt enkelt :)

 

Då blir frågan istället vilka för och nackdelar har L32 och Comfortina 32 jämfört med varandra och vilken borde då vara det bättre valet?

 

17 timmar sedan skrev Mambo:

Då det gäller Linjett 32 så finns både varvsbyggda och amatörbyggda båtar. De varvsbyggda båtarna är i grunden mycket välbyggda men ändå, av olika skäl, ha blivit misskötta under alla de år som förflutit. De amatörbyggda båtarna kan variera stort, de kan vara mycket välbyggda eller slarvigt hopsatta i olika delar. 
Tipset är att hitta en så fin båt du kan för pengarna. Ifall du ser en del konstigheter då du tittar på en båt, tänk då på att det troligen finns fler konstigheter som du missat. 

Har funderat på detta också, förvånansvärt få L32 saluförs som varvsbyggda vilket fått mig att fundera på förhållandet mellan varvsbyggda och 1/2-3/4 fabrikat?

Sen blir det ju såklart också intressant hur stor del som färdigställdes av självbyggarna? Var det främst inredning, eldragning etc. eller kvarstod det kritiska delar av konstruktionen som de glada självbyggarna färdigställde på egen hand? Det förstnämnda är ju mera sannolikt åtgärdat under båtens livstid medans det senare kanske är svårare att kontrollera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev twfrisk:

Rent generellt kan sägas att för båtar äldre än säg 10 år så är ett bekymmer tätmassor och gummilister. De åldras och börjar läcka vatten. Håll mao utkik efter vattenskador innombords, under ventiler och fönster. Distansmaterial i däck kan också bli svampigt av vatten, varför det brukar vara bra att kliva runt på däck och överbyggnad och lyssna efter knaster. Man kan också leta efter tunna sprickor i gelcoat runt beslag och skruvar. Botten bör vara TBT-sanerad, annars blir det bekymmersamt med vinter- och sommarplats på båtklubb. Bälgen till S-drevet bör väl vara bytt åtminstone en gång, kan ju vara bra att känna till datum för senaste bytet. Mycket annat som trasslar på en äldre båt går hyggligt lätt att åtgärda själv, som byte av gamla genomföringar, byte av elsystem eller instrument. Pumpar är också hyggligt lätt att byta, komplettera. Något som kostar förvånansvärt mycket pengar är ny sprayhood, kan vara värt att lägga in i budgeten. En bra och inspirerande bok i sammanhanget är ju Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test. Lycka till! 

Tack för bra input! Lägger till ytterligare några saker som ska kollas vid nästa intressanta objekt.

Som du säger vill man ju undvika de mest omfattande och dyraste reparationerna men utgår från att lite fix och pyssel behöver göras, vilket också kan vara en del av charmen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Om möjligt, försök hitta en sötvattenseglad. Allt mår bättre av att slippa saltvatten. Sedan finns det misskötta båtar men det är en annan fråga.

Valid point! Tänker att du menar en ostkustbåt, då urvalet kanske blir lite väl snävt om man enbart tittar efter båtar seglade i våra större sjöar i landet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bovil:

Valid point! Tänker att du menar en ostkustbåt, då urvalet kanske blir lite väl snävt om man enbart tittar efter båtar seglade i våra större sjöar i landet?

Man ska inte underskatta mängden båtar i Vänern och Vättern. Men det är klart att ostkusten har fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Comfortina 32 i jämförelse med L32. Linjettbåtarna är byggda med lite snyggare finish i inredningen. Comfortinans skrov känns stabilare. 
Bägge är bra kryssbåtar. Comfortinan har stor volym då du kommer in i båten och fungerar alldeles utmärkt i hamn då man inte behöver trängas, men lite sämre under kryssbogar då bredden invändigt gör att man t.ex inte når köket. 
Men bägge båtar är bra segelbåtar, jag tror att Linjetten är utvecklad för ostkustens skärgård och Comfortinan för västkusten. 
(Contrasten, som kanske inte är aktuell längre, är en annan typ av båt. Snabbare och vekare)

Redigerad av Mambo
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Mambo:

Comfortina 32 i jämförelse med L32. Linjettbåtarna är byggda med lite snyggare finish i inredningen. Comfortinans skrov känns stabilare. 
Bägge är bra kryssbåtar. Comfortinan har stor volym då du kommer in i båten och fungerar alldeles utmärkt i hamn då man inte behöver trängas, men lite sämre under kryssbogar då bredden invändigt gör att man t.ex inte når köket. 
Men bägge båtar är bra segelbåtar, jag tror att Linjetten är utvecklad för ostkustens skärgård och Comfortinan för västkusten. 
(Contrasten, som kanske inte är aktuell längre, är en annan typ av båt. Snabbare och vekare)

Bra sammanfattning, tack!

 

Vi går sällan för motor annat än in och ut ur hamn så alltid trevligt att den kryssar bra (känns alltid som att man har vinden mot sig oavsett vilket håll man ska haha).

 

Jämfört med IFen så lär väl allt uppfattas rymligt i hamn men gillar helt klart att toaletten är placerad vid trappan istället för mellan salong och förpik på Comfortinan och att det går att stänga om stickkojen.

 

Av alla C32-annonser på blocket är denna överlägset billigast och nästan 100k lägre an de andra.

Förutom de gamla bilderna, är det något jag missar som gör den mycket mindre värd än de andra?
https://www.blocket.se/annons/uppsala/comfortina_32_86/1401196428

Redigerad av bovil
Förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika för all del på en Contrast 33 också och bilda en uppfattning om hur ni tycker den känns jämfört med alternativen. Med lite prutmån får man väl ändå säga att de ligger i ungefär samma prisklass. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Partialrigg och självslående fock skall ni ha. Så ofantligt mycket enklare att kryssa och därmed gör man det oftare.

Har ingen egen erfarenhet av nämda båtar. När jag tittar på bilder så ser Comfortinan bäst ut.

Toalett akteröver och en stor sittbrunn utan något ivägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comfortinan på Blocketannonsen ser rätt OK ut. Årsmodell 86 innebär att den har en sittbrunn som sitter lite högre för att få mer utrymme i akterkoj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du letar efter en god kryssbåt så gör du ett bra val med en L32. Jag seglade L32 i 25 år och är kanske lite partisk men uppfattade den som en väldigt välseglande och välbyggd båt. Min var delvis självbyggd men jag lyckades aldrig få reda på i vilken omfattning "delvis" innebar. Kvaliten på både inredning och installationer var i alla fall av väldigt god standard. Båten hade 7/8-delsrigg och var byggd på senare delen av 80-talet (alltså ett ganska sent exemplar).

 

De första exemplaren hade mastheadrigg. Det ändrades efter några år till 7/8-rigg med samma mastplacering som för mastheadriggen (med stötta under masten inne i salongen). Lite senare flyttades masten föröver och blev genomgående (masten står framför huvudskottet inne vid toaletten). Tidiga årgångar kan ha en lite klen infästning av vantfästena. På senare årgångar finns det ordentliga förstärkningsknän. På båtar med masten framför huvudskottet kan det rinna ner regnvatten inne i masten som fortsätter från mastfoten till huvudskottet så det börjar ruttna nere vid mastfoten. Om det är en mindre skada är det bara att gräva ur, fylla upp med t.ex. epoxyspackel och bygga upp en kant mellan mast och skott så vattnet istället leds framåt och ner genom dräneringshålen under skottet. (En sådan avledning bör nog göras även om skottet inte är skadat...) Om det är en större skada som gått högre upp i skottet så bör man nog ta hjälp av besiktningsman för att avgöra eventuellt mer omfattande reparationsbehov.

 

Inredningslösningen har även den ändrats från pentry o toalett på styrbord sida så har bådadera efterhand flyttats till babords sida. Kylbox är i en del båtar under kartbordet som går att lyfta upp och i en del båtar vid pentryt (pentryfacket finns nog alltid men är ibland inte kylt).

 

Motormässigt så har äldre båtar Pentamotor och yngre båtar Yanmar. Vilken som är bäst tvistar "de lärde" om, själv har jag varit nöjd med mina två Yanmarmotorer men jag har ingen erfarenhet av Penta.

 

Självbygge var rätt vanligt på 70-80-talet. För Linjettens del innebar det att skrov o däck levererades till varvet. Båtköparen åkte oftast till varvet och deltog vid montering av huvudskott o lite annat i båten, annars gjordes de momenten av varvets byggare. Rosättra gjorde på det sättet för att självbyggaren skulle få de konstruktionsmässigt viktiga delarna på rätt plats och korrekt monterade. Flexibiliteten har alltid varit stor vid varvet och kunden kunde välja olika stadier av fortsatt arbete vid varvet innan självbygget tog vid. En del båtar är nästan helt självbyggda (det finns även helt varvsbyggda) och i en del har kunden endast gjort installationerna (vatten, el mm) själv. Som påpekats så kan kvaliten på båtarna därmed variera en del men grunden är alltid god med varvets policy om de initiala byggstegen. Som alltid så finns det mer eller mindre händiga självbyggare. En del självbyggda L32 är t.o.m. mer välbyggda än de varvsbyggda. Jag såg även en del riktigt dåliga självbyggda båtar när jag letade båt i slutet av 80-talet men det var rätt tydligt vilka som var välbyggda och vilka som var slarvigt byggda.

 

Angående oron för allt som behöver bytas på en begagnad båt...

 

Jag har bytt en bälg på ett ca 25-årigt Yanmardrev. Det fanns inga skador eller annat gick att se på den bälgen. När jag tittade på placeringen så insåg jag att bälgen suttit så högt upp i skrovet att det sannolikt stått en luftbubbla under bälgen när båten låg i vattnet. Dessutom satt det en yttre gummiskiva mot skrovet runt drevet så inget solljus hade kommit åt bälgens undersida. På Yanmarmotorn sitter dessutom en inre tunnare bälg ovanför den kraftiga. Det är för att skapa ett extra skydd för bälgen och ge möjlighet till ett vattenlarm mellan de två bälgarna. Den inre bälgen skyddar dessutom huvudbälgen mot att det kommer t.ex. olja på den.

 

Bottengenomföringar på L32 ska inte bytas om de inte utsatts för yttre skador. Rosättra installerade och levererade genomföringar av brons. De håller i evigheter. Att byta till nya mässingsgenomföringar är enligt mig en kvalitetsförsämring. Sen kan kranar så klart bli slitna och behöva bytas men det är ett mindre omfattande arbete.

 

De mekaniska fotpumparna som monterades är rätt kass. De spricker efter några års trampande och börjar läcka (det är nog rätt likvärdigt på de många 70-80-talsbåtar som hade den modellen av fotpump så egentligen inte modellskiljande). Pumparna är rätt enkla att byta och kostar ingen förmögenhet. Mot slutet hade jag alltid en reservpump liggande i båten...

 

Materialvalet till installationerna var av bra kvalitet. Toa-slangen som många t.ex. brukar klaga på dofter från var på min båt original från bygget och släppte inte ifrån sig någon odör. Jag tror att en del prylar från den tiden helt enkelt hade bättre grundkvalitet.

 

Skrovet är byggt i enkellaminat så ingen risk för delaminering. Distansmaterialet i däcket på min båt var divinycell som inte ruttnar men otäta skruvhål kan så klart läcka in vatten som frostspränger om man inte håller koll på tätningen under beslag o liknande.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för den ordentliga genomgången @Lintott, mycket matnyttig information minst sagt!

 

12 timmar sedan skrev Lintott:

Tidiga årgångar kan ha en lite klen infästning av vantfästena. På senare årgångar finns det ordentliga förstärkningsknän.

Den båten vi tittat på är från 84 och har med andra ord 7/8-rigg med genomgående mast framför huvudskottet. Vet du när infästningen av vantfästerna blev förbättrade så man vet om det är något man borde hålla utkik efter, eller syns det tydligt om de är förstärkta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bovil:

Stort tack för den ordentliga genomgången @Lintott, mycket matnyttig information minst sagt!

 

Den båten vi tittat på är från 84 och har med andra ord 7/8-rigg med genomgående mast framför huvudskottet. Vet du när infästningen av vantfästerna blev förbättrade så man vet om det är något man borde hålla utkik efter, eller syns det tydligt om de är förstärkta?

Nej jag vet inte årtalen för alla förbättringar. Om du tittar inne i skåpen under däck så ser du om röstjärnsfästena fortsätter ner i förstärkningar som är fastplastade mot skrovet (det kan vara lite olika utförande på förstärkningen). Å så sitter de bultade rakt igenom ett tvärsskott.

 

De allra äldsta hade bara vantinfästningen direkt under däck och det var ingen lyckad lösning.

 

Om du är osäker så lägg in en bild på utförandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-25 vid 15:53 skrev Lintott:

Om du tittar inne i skåpen under däck så ser du om röstjärnsfästena fortsätter ner i förstärkningar som är fastplastade mot skrovet (det kan vara lite olika utförande på förstärkningen). Å så sitter de bultade rakt igenom ett tvärsskott.

Så var fallet. Det var rostfria röstjärn bultade igenom den fastplastade delen av skottet, litet klokare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nu varit och tittat på både en Comfortina 32 och en Linjett 32 efter varandra i helgen. Svåra val!

Rent spontant dras vi mot Linjetten med den betydligt mer genomarbetade inredningen, smalare och lägre skrov med mer klassiska linjer.

Den saknar å andra sidan Comfortinans praktiska egenskaper som bo-båt med stängbar akterruff och toalett vid nedgången, men känns å andra sidan lite trång i förpiken och mindre rymlig kring sofforna (sen är frågan om man egentligen inte oftast är på utsidan).

 

För att göra det svårare har Comfortinan utbytt motor till en VP D1 från 07 medans Linjetten har en VP 2002 från 84 med allt vad det innebär i form av huvudbry.

 

Inga lätta val...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår känslan helt!

Det är just det här man ställs inför när man tittar på båtar i verkligheten. 
Mitt enda råd i detta läge är att KÄNNA EFTER. Kanske ett besök till i båtarna för att känna känslan. Den brukar infinna sig och att man då känner vad som är rätt.

 

Det finns säkert en del praktiska råd från erfarna ägare angående motorerna här.

Vad jag tänker angående dem är att en nyare motor är känsligare, men mer pålitlig och drar mindre soppa. En äldre motor är ofta lättare att serva och mecka med själv - om det finns reservdelar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår också känslan. Minns när vi letade vår nuvarande båt för 10 år sedan. Blocket, marinor, titta på båtar ... Efter ett tag kändes det som att man höll på att tappa det helt. Men det blev bra till slut. Bävar för nästa gång man ska byta båt ...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt i det @ChristerN och där lutar nog ändå känslan åt L32 trots att den kanske inte är det mest praktiska alternativet...

Hade det funnits ett liknande exemplar men med utbytt motor hade nog saken varit klar, men då hade väl mest troligt priset också varit ett annat...

Framförallt finns det ingen sån båt till salu nu och vi vill ju även säkra seglingen inför nästa sommar :)

 

Frågan är om man borde kors-posta i mek & teknik för motor-råd. Men utgår och är inställd på att VP-motorn behöver lite om vårdnad och kärlek men iom att den går bra och startar lätt i dagsläget kan den inte vara allt för illa däran (båten är dessutom väl omhändertagen på det stora hela med endast en tidigare ägare sen 84).

 

Det som jag har kommit att bli mest orolig över är slitaget på splinesen mellan vevaxeln och växellådan som tydligen äts upp med tiden och där det kit som tidigare såldes av VP för att åtgärda konstruktionsmissen inte längre säljs.
Frågan är vad för alternativ man har om de visar sig vara slitna eller om man blir illa tvungen att byta motorn på grund av det även om den går bra i övrigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, bovil said:

Frågan är om man borde kors-posta i mek & teknik för motor-råd.

Det behövs inte. Tror att de allra flesta (alla?) som hänger här bevakar senaste inlägg och ser på så sätt alla inlägg oavsett kategori.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev rejas:

Det behövs inte. Tror att de allra flesta (alla?) som hänger här bevakar senaste inlägg och ser på så sätt alla inlägg oavsett kategori.

Sant, men de kanske inte blir lockade av rubriksättningen :D

Skämt åsido, sitter ner i båten och avvaktar lite hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...