karlnik 0 Postad 17 September Tjena på er, nu i fredags var jag ute med min gamla crescent 465, och helt plötsligt slutade styrningen fungera. Först kunde jag bara styra vänster, men sedan frös ratten helt. Fick ro tillbaka. Nu undrar jag om någon har varit med om detta? Styrvajern ska ha varit i bra skick när jag fick båten, så jag tänker att det kan vara något med styrsnäckan. Några tips? Ha det fint! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 17 September Är ingen expert på styrningar men har du testat att koppla bort vajern från styrsnäckan för att kunna utesluta vajern? Att en säljare påstår något inför en försäljning är garanterat ingen garanti för att det är så… Tänker också att om det är helt stopp så borde det vara styrsnäckan. Trasiga vajrar brukar kunna ge lite spel, inbillar jag mig att jag varit med om. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 17 September Sådana där styrningar har ju en viss livslängd. "Styrsnäckan" rattväxeln, eller vad den heter, består av ett hjul med ett spiralformat spår som styrvajern rullas upp i. Det letar sig in fukt i alla skrymslen och vrår, vanligt vad jag sett, är att vajern rostar fast i sitt hölje vanligen alldeles i början akterut eller just där höljet möter denna styrsnäcka. Det var väl kanske 40 år sedan nu jag råkade ut för detta i en styrpulpetbåt, och då stod den på land. Men jag tänkte att det kanske hjälper med "litet" våld, så jag tog ett stadigt tag om ratten, tog spjärn minns jag mot insidan av bordläggningen med fötterna och vred ratten allt vad jag orkade, jodå det lossande, på durken under styrpulpeten låg det nu en massa skrot av metall i någon aluminiumlegering, omgivet av ett vitt pulver. Det var bara att köpa nya grejer. Rostlösningsolja och sådant i all ära, men jag tror nog ändå att det bästa för dig är att köpa en helt ny komplett styrning. I sådana här fall brukar ju också hydraulstyrningar rekommenderas, och dom är ju klart mycket bättre än de mekaniska, men så kostar en sådan bra mycket mer, mer pengar än vad du kanske vill lägga ut på den båten. Men koppla först loss motorn från styrningen och förvisa dig om att motorn går att svänga utan större mekanisk tröghet. Men det var nog det som @ChristerN menade. För även runt motorns rigg kan det ju fastna ordentligt om man glömt bort att trycka in fett i smörjnipplarna. Biltema har ju en del grejer till överkomliga priser, men jag vågar inte uttala mig om kvalitén på dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 18 September Jag har flera gånger råkat ut att pga. rost i styrröret så slutar styrningen fungera. Bytte till hydraulisk styrning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 197 Postad 20 September Jag har själv haft brott på styrvajer och som sjöräddare har haft ett par kunder med samma problem som jag dragit hem. Min rekommendation är att byta vajern med 3-4 års mellanrum för att undvika problem. Om vajern brister i fart kan det bli otrevligt. I det läget du är nu så föreslår jag att du byter både styrsnäcka och vajer så du vet att båda är i skick. Sen börjar du byta vajer med några års mellanrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser