Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Tirill

Bränsle Finfilter Suzuki DF30

Rekommendera Poster

Jag har en Suzuki DF30 från 2016. Ok och välbyggd motor. 3 cylindrar och 500 cc.
Den är direktinsprutad och har då ett bränslesystem med 2 filter, ett på inloppet av motorn och ett på mellan separatorn och högtryckspumpen.
Detta är ju en normal konstruktion på direktinsprutade motorer förstår jag.
Nu har jag två gånger råkat ut för att det sk "finfiltret" har satt igen sig med starkt begränsat varvtal som resultat. 
Jag har hört att dessa filter inte tåler etanolen i bensinen, utan filterduken "svullnar" igen och tätar filtret. 
Sista gången detta hände tog jag ett litet PC kopplat mikroskop och granskade filterduken, och döm till min förvåning när jag fick se att duken var igensatt med nåt som kunde se ut som gipspulver eller fint mjör etc. Man ser väldigt tydligt på bilden att filret rätt och slätt är helt tätt på en stor del av ytan.

Undrar vad det kan vara som tätar detta filter, som tar sig förbi grovfiltret och fastnar i finfiltret. Hela bensinsystemet e ju helt rent enligt mej.
Lösningen kan ju vara att byta detta filter oftare, men vad kan orsaken vara??

Nån som har nån kunskap eller teorier??

filter 1.jpg

filter b.jpg

filter 4.jpg

32.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E det verkligen ingen som har nån teor om vad det kan vara som sätter igen mitt finfilter i Suzukin, trots synbart helt rent bränslesystem??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle kunna vara från bränslet i sig . E10 ?  prova tvätta filtret i alkylatbensin. kör på 98oktan som innehåller mindre etanol (5%)

alkylat är bra att köra med före längre uppehåll  . obs teori  B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...