Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Nimbus300R

En bransch utan support

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har varit borta från det marina livet i många år, pga jobb, barn och inte minst arbete på land och i luften. 

Äntligen köpte vi båt och på köpet allt som måste köpas för att kunna ha och bruka båt.
Men det som slår mig är inte vågor och vind, utan total avsaknad av support från de företag som lever på oss som har sjön/havet som intresse.

Jag skall inte peka ut någon företag, utan låter er som ev svarar och kommenterar mitt inlägg stå för det. Det finns kanske företag som har en bra support och då vill jag och säkert många fler med mig veta, vilka dessa är. Det som får mig till att skriva detta, är att jag på bara två månader, upplever att det skiljer sig så otroligt mycket mellan båtbranschen och andra branscher som jag dels jobbat inom och dels köpt ifrån, att jag nästan är i chock över att det inte skrivs mer om detta.
Men kanske är "båtfolket" ett folk med mycket tålamod och acceptans 😶

Jag tillhör i alla fall inte den skaran och vill ha full valuta för vad jag betalar för eller/och support för de produkter jag köpt eller tagit över vid ett köp.

Fick med en välkänd ganska ny och modern plotter (garantin har precis gått ut) och har försökt få support från företaget som står bakom. Har sökt över hela internet och inte funnit ett enda telefonnummer till detta företag. (det finns ganska många företag inom denna ägargruppen) Jag har skickat meddelande på alla deras hemsidor, som jag hittat på nätet och jag har inte fått ett enda svar. 

Inom samma koncern finns ett företag som säljer digitala sjökort och sak samma gäller för detta. Inte ett enda svar. 


Jag har köpt andra produkter som handlar om säkerhet och inte heller dessa svarar på support ärenden. 
De har dessutom helt andra regler vad gäller återköp, än vad som är kutym inom andra brancher. De följer inte ens svensk konsumentlag. 

 

Har kontaktat återförsäljare och de försöker, men tydligt är att de upplever samma sak, men lever i förnekelse för att få sålt sina varor.
De försöker, men räcker inte till. 

Hur kan en branch vara så genomrutten och varför är det inte fler som skriver om detta. Att det är så, behöver man som sagt inte många veckor på sig för att upptäcka. När det gäller support eller att finna kunskap om en produkt, så är det forum som detta eller YouTube som gäller, där privatpersoner delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Men när det gäller företagen bakom produkterna, så har de ett gemensamt. Total tystnad och osynlighet. 

När det gäller båtar, så byter de modeller och beteckningar som vi byter kallingar och trosor. De har i vissa fall inte ens en rimlig förklaring till varför de byter till det ena eller det andra. Det liknar nästan blöj branschen som ni som haft barn sista 30 åren säkert känner igen. 

Ser fram emot era erfarenheter och tips

 

Redigerad av Nimbus300R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget unikt för marina produkter. Samma problem finns överallt. Det bara märks mest där man själv har intresset.

 

Företag kan i vissa lägen ha så gynnsamma marknadspositioner att man kan uppföra sig väldigt illa och ändå fortsätta få kunder. En kombination av att ha ett produktutbud som är eftertraktat och att man kanske saknar starka konkurrenter (antingen för att man kraftigt dominerar en marknad eller för att man låser in sina kunder i ett slutet ekosystem, som t ex Apple). Det kan också bero på att man kallt räknar med att de flesta inte klagar högljutt, utan gnäller lite för sig själva och sen är det inte mer med det. Man förlorar en framtida kund, men inte mycket mer. Och eventuella klagomål som faktiskt får mer luft under vingarna drunknar ändå ofta i bruset, särskilt när det gäller förstagångsköpare på en marknad som inte är känd för den stora allmänheten, som marin elektronik.


Generellt har det varit en trend under årtionden att företag mer och mer avvecklar eller helt avskaffar support. Sannolikt bygger detta på att man gjort detaljerade analyser och sett att det kostar mindre att ha en liten andel missnöjda kunder än att betala för en stor supportverksamhet för att göra de sista procenten nöjda.

Och att företag gör sig okontaktbara är också en stark trend. Inte bara företag, utan nästan alla verksamheter. Vårdcentraler, t ex, är nästan omöjliga att få kontakt med om man inte kan passa telefonen och svara på några sekunder om de ringer. Företag kan ha telefontider, men då så snäva att bara pensionärer, arbetslösa och nattskiftsarbetare kan få tag i dem (10.45 till 11.15, tisdagar och torsdagar, udda veckor, typ...). Det är inte mycket att göra åt det. All makt ligger hos dessa företag och verksamheter eftersom i princip alla gör likadant. Man kan inte byta till nån som sköter det bättre eftersom såna inte längre finns.

 

När det gäller rena reklamationer så är det återförsäljaren man går till om det är inom reklamationstiden. Återförsäljaren får då hantera företaget - det ska du som kund inte behöva ta hand om. Om de inte löser det får man eskalera det. En plotter är dyr nog för att det ska hanteras av ARN eller liknande om det inte löser sig. ARN har en bra guide för hur man ska ta sig framåt.
https://www.arn.se/konsument/
 

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket nöjd med Garmin.

 

Duger åt mig när jag seglar på Vänern.

 

Vilka märken är det du skriver om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Nimbus300R:

Hur kan en branch vara så genomrutten

Jag förstår Din frustration. Men, om jag förstår Ditt situation rätt så vill jag påstå att Din reaktion och aktion är missriktad.

 

Låt mig ta ett exempel. Du köper en begagnad båt, i den båten sitter en plotter av märket Simrad. Du anser att plottern inte är tillfyllest enligt Dina önskemål och vill därför ha support. Vem ska Du vända Dig till för att för att få support gällande plottern? Vem har Du i detta fall ingått ett avtal med? Jo, säljaren av Din båt och där har Du leverantören som Du skall söka supporten hos.

 

Du kommer inte att få för Dig tillfredsställande support vare sig från Brunswick eller Navico Group, eller Simrad Group, eller Simrad Sverige, eller BiJaKa, eller Byggplast-Båtprylar, eller Hjertmans. Du är helt enkelt inte kund till någon av dessa leverantörer. Däremot får Simrad Sveriges återförsäljare i Sverige support av Simrad Sverige som i sin tur får support av Simrad Group, som i sin tur och i förekommande fall får support av Navico Group. Båtbranschen är i detta fall inte konstigare än exempelvis bilbranschen. Inte kontaktar man väl Volvo Personvagnar AB om man har funderingar gällande funktionen på ljusreglaget i sin XC40. Företagen stänger inte ner sin supportavdelning, de ger support till sin kund.

 

Sen kan man förvisso ifrågasätta de mjuka värdena i detta "kedjebrev", men i den alltmer globaliserade och nätbaserade marknaden kommer detta agerande och därtill hörande "problem" bli mer och mer vanligt förekommande. Men varför ska Simrad Sverige bekosta support för produkter som köpts exempelvis av Amazon eller Ebay?

 

Förvisso finns det företag som i ren goodwill svarar på både tokigt och slugt, men de blir allt färre fullt naturligt. För en tid sedan läste jag en utredning som ett institut gjort gällande bl.a. goodwill och av den utredningen framgick med all önskvärd tydlighet att värdet av de affärer som goodwill gav var mikroskopiskt om ens mätbart. Många konsumenter sätter tyvärr missbruk av denna goodwill i system. Allt handlar om pengar, i alla led och på alla sidor om bordet.

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev raol:

Inget unikt för marina produkter. Samma problem finns överallt. Det bara märks mest där man själv har intresset.

Vi är på samma våglängd och har fattat situationen. Det är precis som du säger en trend inom alla yrkesgrenar att göra sig oanträffbar och därmed också möjlighet för konsument att få svar på frågor och allra minst support. 
 

6 timmar sedan skrev Hybro:

 

Vilka märken är det du skriver om?

Som sagt, vill jag inte hänga ut varesig fabrikat eller återförsäljare, då det inte är viktigt i det stora hela. Men det finns säkert Stjärnor som inte sviker kunderna och just din plotter verkar ha en bra organisation bakom sig och det är lätt att finna mycket information. 
 

1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Jag förstår Din frustration. Men, om jag förstår Ditt situation rätt så vill jag påstå att Din reaktion och aktion är missriktad.

Tror att du missade att läsa in vad jag menade
Självklart skall du kunna få support även på begagnade produkter. 
Ta tex Apple. Jag får support på produkter som nästan är 10 år gamla och oftast utan att behöva betala en krona. (har många apple produkter)
Men i mitt fall och i min text handlar det bara om en begagnad produkt och resten är helt nytt.

Att inte kunna finna instruktioner, manualer osv utan att behöva leta i flera timmar på nätet, är mycket dålig service. Framför all då det gäller produkter som inte ens har gått ur tiden. 
Att det inte finns ett enda telefonnummer att ringa är katastrof
Att man inte ens besvarar de meddelande som är skickade till alla avdelningar som man kan finna tex en mailadress eller formulär att fylla i, är inte bara dåligt utan rent ut sagt urbota dumt om man vill vara kvar på marknaden i framtiden. 

När det gäller begagnat, så skall inte återförsäljare behöva ta all support och framför allt inte om produkten inte ens är köpt av dom. 

Vi får se hur och vad de svarar på mässan i Göteborg februari 2025
Då skall jag ställa vissa leverantörer och tillverkare mot väggen och fråga dom hur de tänker om just framtiden och kunder som förmodligen väljer bort dessa, när det är dags att köpa nytt. 

Jag har jobbat i mer än 40 år på både den utländska som den nordiska marknaden inom många olika segment och förstår vad det är som krävs för att behålla och ta marknadsandelar. Inte konstigt att så många företag inom det marina blir uppköpta och läggs i en korg av stora företag om man inte förstår att man måste kämpa mer om man är liten och sedan när de ligger i korgen, då blir produkten bara en i mängden och ägarna förstår ofta inte marknaden, då de allt som oftast inte ens känner marknaden, utan bara har pengarna att investera.

Så det är upp till kunderna att ställa krav och som jag skrev tidigare, är det mycket som behöver sägas och krävas i just denna branschen. Tycker jag ... 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-13 vid 23:46 skrev raol:

Generellt har det varit en trend under årtionden att företag mer och mer avvecklar eller helt avskaffar support. Sannolikt bygger detta på att man gjort detaljerade analyser och sett att det kostar mindre att ha en liten andel missnöjda kunder än att betala för en stor supportverksamhet för att göra de sista procenten nöjda.

 

Håller med, det är en väldigt tydlig trend. Tyvärr tror jag att vi (eller åtminstone jag) själva till viss del bär skulden. De gånger det har hänt att jag faktiskt har varit missnöjd med ett företags support har jag ofta lovat mig själv att aldrig mer köpa någonting av just det företaget, detta händer åtminstone någon gång om året. Man svär över dåligt eller obefintligt bemötande och lovar sig själv en total bojkott. Problemet är att några år senare har man glömt detta och när företaget ploppar upp som billigast på produkt X i prisjämförelserna så faller man ändå. Det skulle behövas en total bojkott. Sedan är väl förstås problemet att i vissa branscher så skulle det innebära att man inte alls kan köpa produkt X för alla företag är lika kassa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Sen kan man förvisso ifrågasätta de mjuka värdena i detta "kedjebrev", men i den alltmer globaliserade och nätbaserade marknaden kommer detta agerande och därtill hörande "problem" bli mer och mer vanligt förekommande. Men varför ska Simrad Sverige bekosta support för produkter som köpts exempelvis av Amazon eller Ebay?

Det där är ju ett lite annat problem, även om det är ett stort problem. Detta att man har lager på lager på lager med grossistled och lokala verksamheter, som bara fördyrar utan att ge ett uns av mervärde för kunden. Och att man har olika budgetar för det. Har man ett märke, låt oss kalla det "Vrubbex", så ska det självklart inte finnas ett Vrubbex Italia, ett Vrubbex France, ett Vrubbex Nederland, ett Vrubbex Suomi, ett Vrubbex Türkiye och ett Vrubbex Sverige. Utan ett Vrubbex. Som tar ansvar för produkten, levererar produkten och hanterar produkten som en enhet, oavsett var i världen kunden befinner sig. Har jag köpt en Vrubbex GN201 i Thailand, så ska jag få hjälp med den även efter att jag flyttat till Guatemala.

 

Detta upplägget med grossister lokalt kanske var vettigt före globaliseringen av handeln, kanske så sent som på 80-talet, men därefter är det bara till nackdel. Från min tid inom cykelvärlden minns jag hur galet det var att Shimano (en av de största tillverkarna av cykelkomponenter i världen) hade en extremt uppdelad grossiststruktur, och med heeelt olika prissättning för dem. För runt 15 år sen kunde jag som slutkund köpa Shimano-komponenter från en återförsäljare i Tyskland, inklusive moms och frakt, för ett lägre pris än vad en svensk återförsäljare kunde köpa samma vara för från Shimanos svenska grossist, som de då sen behövde lägga på egna marginaler och moms på.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Seglade ned" en B&G och kontaktade generalagenten i Sverige. Skickade dit den men de fick tyvärr inte igång den igen utan de skickade den vidare till Europa. Då plottern var mindre år två år fick jag 50 % ny-prisrabatt på köp hos en återförsäljare i hemstaden vid uppvisande av mejl och kontakt med generalagenten. Försäkringsbolaget betalade ut 75 % av av mitt nypris (vid uppvisande av mejlkonversationen med generalagenten). Således en ny plotter för 50%*25% = 12,5 % av nypriset efter självriskavdraget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En solskenshistoria som omväxling. När jag för en hel del år sen kontaktade Telenor om min krånglande router svarade supporten "om du kan komma hit så kan du få min, det går snabbare".

Så knöt man en kund till sig för många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller på lite

Ett av företagen (stort företag) skickade idag ett mail och frågade vad jag tycker om deras support. Ett autosvar

de har inte ens besvarat mina frågor 😂

 

Trot som sagt att de har mycket att jobba med 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu det är så dåligt med support och manualer, dålig kvalitet, dyrt pga av långa led av grossister m.m. på den Svenska marknaden.

Då måste det väl vara smart att beställa direkt från Kina.

Då är man garanterad.

Ingen support.

Taskiga manualer om ens några.

Dålig kvalitet.

Bättre priser.

Kortare grossistled.

Kanske ibland olidligt långa leverans/frakt tider.

🤔😂😂

Synd bara att allt inte finns på den Kinesiska marknaden.......

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Om nu det är så dåligt med support och manualer, dålig kvalitet, dyrt pga av långa led av grossister m.m. på den Svenska marknaden.

Då måste det väl vara smart att beställa direkt från Kina.

Hade det varit en ursäkt för att man suger på support i västvärlden i denna branschen, så hade jag kunnat köpa den förklaringen. 
Men helt ärligt, så ligger det mycket i den bild som vi redan har fått av RAOL och det är trist att det är och har blivit så. 

Kina tillverkar nog det mesta av det vi köper, även om det kommer i kartong med fint märke och från ett land i väst. Så visst hade det varit bra om man kunnat köpa därifrån direkt rent ekonomiskt. Men som du säger, så hade vi väl knappt ens fått en manual på begripligt språk. 
Men med de priser man tar på produkter från de Marina Drakarna, så borde de ha marginal nog till att kunna anställa någon som kunde svara i en chat eller på mail. Men inte ens det klarar de av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...