Kenneth_S 136 Postad 13 September Hallo. Jag är relativt ny med vinterkonservering på 4-taktare, och undrar om detta nedan räcker: Service och vinterkonservering Tohatsu 4-takt 30 hk: Ta bort propellern så att den inte blir stulen. Smörj propelleraxeln med propelleraxelfett Skölj genom motorn med sötvatten, runt 10 minuter Töm motorolja och fyll på med ny olja, 1,8 liter semi-syntet 10W-30. Töm växelhusolja och fyll på med ny olja, GL-5 SAE 80. Byt packningarna på pluggarna Ta bort tändstiften och häll i en dutt olja så att kolvarna inte rostar. Dra runt motorn kort genom att vrida på startny.ckeln. Detta så att oljan smörjer kolvloppet ordentligt. Byt tändstift, NGK DCPR6E. 3 st Frågar då jag på 2-taktarna sprutade in konserveringsspray i förgasarna, behövs det här oxå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 13 September Jag skulle köra igenom glykol oxå, den har rostskyddande egenskaper även om en utombordare dränerar sig själv. Hur tänkte du göra med impeller? Den bytes ju ibland. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 13 September Jag brukar köra några minuter med alkylatbensin så det inte ligger någon vanlig soppa i förgasare/insprutningssystem. Denna ”kläggar” ofta igen där man inte vill det. Jag brukar inte hälla någon olja i cylindrarna vilket jag gjorde med 2-taktarna. Vet inte varför… Med undantag av att jag inte vet specarna för din motor, tex vilka tändstift den ska ha, så tycker jag att du i övrigt har fått med det viktigaste. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 13 September (redigerade) Kolvarna är väl av nån slags aluminium, rostar inte. Kolvringar däremot av stål och skulle kunna rosta. Hoppas nån svarar och vet om motorn är helt själv dränerande på sjövatten. Det är inte inombordare, så jag får köra i glykol blandat vatten. Redigerad 13 September av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 13 September Oooops, flera hann att svara före mig. Men om propellern är lossad, är det väl bara att stoppa ned nederdelen av utombordaren i en säck eller avskuret 20 liters fat och starta motorn. Skvallerstrålen lär ju bli färgad av glykol, till att börja med. Impellern / vattenpump mm får frysskydd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 13 September 28 minuter sedan skrev Kenneth_S: - - - Ta bort propellern så att den inte blir stulen. - - - Jag skulle rekommendera att ta bort hela motorn och förvara den hemma, eller på annat betryggande ställe, så slipper du köpa ny motor till våren...... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 13 September 41 minuter sedan skrev Kenneth_S: Ta bort tändstiften och häll i en dutt olja så att kolvarna inte rostar. Dra runt motorn kort genom att vrida på startny.ckeln Att hälla i en dutt olja i en cylinder som arbetar horisontellt lär väl bara ge smörjning/rostskydd av någon mm. längst ner på kolven och ringarna. Spray genom insuget ger en oljedimma som täcker betydligt mer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 September 2024-09-13 vid 15:44 skrev gusvo085: Hur tänkte du göra med impeller? Den bytes ju ibland. Dags för impellerbyte efter nästa säsong tänkte jag. Kollar dock till våren hur stråle är samt om den är kall, ljummen eller varm 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 September 2024-09-13 vid 15:59 skrev Lintott: Jag skulle rekommendera att ta bort hela motorn och förvara den hemma, eller på annat betryggande ställe, så slipper du köpa ny motor till våren...... Då detta gäller en 4-hästars 4-takt så är motorn bortplockad och satt i säkert förvar 😁 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 September 2024-09-13 vid 16:16 skrev Rascal: Att hälla i en dutt olja i en cylinder som arbetar horisontellt lär väl bara ge smörjning/rostskydd av någon mm. längst ner på kolven och ringarna. Spray genom insuget ger en oljedimma som täcker betydligt mer. Jag har kvar den konserveringssprayen jag hade till 2-taktarna. Gör nog som du skriver, och sprayar in lite i loppet 👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 September 4 timmar sedan skrev Kenneth_S: Jag har kvar den konserveringssprayen jag hade till 2-taktarna. Gör nog som du skriver, och sprayar in lite i loppet 👍 Den sprayen fungerar lika bra till 4-taktare. Dieselolja eller en tunnare motorolja som man sprutar in med en oljekanna i tändstiftshålen under tiden som man dra runt motorn, brukar också fungera bra. Vitsen är ju att man får en fet fuktavstötande och smörjande hinna inuti cylindrarna, i loppen, på kolvarna och runt kolvringarna. Glöm inte att skruva i tändstiften efteråt, så att man inte får ner "främmande föremål" i cylindrarna. Du har redan fått tipset att antingen tappa ur den etanolblandade bensinen ur förgasaren eller att köra en stund med etanolfri alkylatbensin, detta då etanolen lämnar efter sig en vit beläggning som kan sätta igen munstycken etc. i förgasarens då bensinen avdunstar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 16 September 2024-09-13 vid 15:28 skrev Kenneth_S: Service och vinterkonservering Tohatsu 4-takt 30 hk: 10 timmar sedan skrev Kenneth_S: Då detta gäller en 4-hästars 4-takt så är motorn bortplockad och satt i säkert förvar 😁 Tänk om någon stjäl de återstående 26 hästarna då..? 😳 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Oktober 2024-09-16 vid 21:26 skrev Peter_K: Tänk om någon stjäl de återstående 26 hästarna då..? 😳 Den förtjänade jag lite faktiskt 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser