Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Stefantobias

Problem med backslaget mb10a Volvo penta

Rekommendera Poster

Hejsan, köpte en 530c slutet av sommaren, har åkt en del. Innan hade det gjorts service på motorn och backslaget med olja.

 

Sedan uppstod ett problem..när jag lägger i  framåt så slår det till och motorn stängs av direkt, startar jag med framåt i så snurrar bara remmen, går endast att starta med backen i, detta uppstod ute på sjön och fick backa hemåt i tre timmar till bryggan..men jag kom hem iallafall, kan backslaget gått sönder? Ägaren innan tror det har att göra med reglaget. Går att trycka in (knappen) så jag bara gasar men när jag sedan ska köra fram eller bakåt så är inte reglaget som tidigare att den klickar till mellan framåt och bakåt den går likadant fram och bakåt? Upptäckte också och båda styrvajer till gas och växel satt löst så hela vajern rörde på sig detta är nu åtgärdat så dom sitter fast.

 

Funderar att ta bort reglaget och kolla om något gått sönder, när jag monterar tillbaka, ska det vara i en viss ordning för båda vajer hur dom står i läge?

 

Detta är nytt för mig att skruva med just detta men känner ingen oro, jag har tålamod, och stor kunskap att skruva ner motorcyklar i molekyler mm. Alltid kul att lära sig mera, och dessa motorer är så små och enkla märker jag och gott om utrymme. Så blir bara kul med nytt att lära sig.

 

Hoppas inte växellådan är paj..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Stefantobias:

Hejsan, köpte en 530c slutet av sommaren, har åkt en del. Innan hade det gjorts service på motorn och backslaget med olja.

 

Sedan uppstod ett problem..när jag lägger i  framåt så slår det till och motorn stängs av direkt, startar jag med framåt i så snurrar bara remmen, går endast att starta med backen i, detta uppstod ute på sjön och fick backa hemåt i tre timmar till bryggan..men jag kom hem iallafall, kan backslaget gått sönder? Ägaren innan tror det har att göra med reglaget. Går att trycka in (knappen) så jag bara gasar men när jag sedan ska köra fram eller bakåt så är inte reglaget som tidigare att den klickar till mellan framåt och bakåt den går likadant fram och bakåt? Upptäckte också och båda styrvajer till gas och växel satt löst så hela vajern rörde på sig detta är nu åtgärdat så dom sitter fast.

 

Funderar att ta bort reglaget och kolla om något gått sönder, när jag monterar tillbaka, ska det vara i en viss ordning för båda vajer hur dom står i läge?

 

Detta är nytt för mig att skruva med just detta men känner ingen oro, jag har tålamod, och stor kunskap att skruva ner motorcyklar i molekyler mm. Alltid kul att lära sig mera, och dessa motorer är så små och enkla märker jag och gott om utrymme. Så blir bara kul med nytt att lära sig.

 

Hoppas inte växellådan är paj..

Vad händer om du tar bort växelvajern från backslaget och växlar manuellt på backslaget?

Vilket backslag har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har tagit bort reglaget nu, den är stum när den står uppåt, går inte att få den framåt eller bakåt, går att trycka in knappen så gasen rör sig, sen när jag drar den tillbaka och knappen kommer ut så blir den stum igen. Antar något är paj inuti? Ska skruva isär imorgon och kolla.

 

Redigerad av Stefantobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Stefantobias:

Har tagit bort reglaget nu, den är stum när den står uppåt, går inte att få den framåt eller bakåt, går att trycka in knappen så gasen rör sig, sen när jag drar den tillbaka och knappen kommer ut så blir den stum igen. Antar något är paj inuti? Ska skruva isär imorgon och kolla.

 

Gamla reglage kan vara utslitna, eller det du skriver om att reglagekablarnas höljen inte är fixerade i reglaget, då blir det ingen verkan av rörelsen i reglagarmen till armen på backslaget.

 

Precis som du skriver kan knappen som frikopplar växlingsrörelsen fastna, det kan vara slitage men också att mekanismen är i behov av rengöring och uppsmörjning.

 

Likaså kan reglagekablarna vara slitna eller skadade av fukt och korrosion. Reglagkablar anser jag är förbrukningsvara, att bytas ungefär vart tionde år eller så.

 

Men skruva isär reglaget, det är ingen high tech precis, utan rätt enkla grejer. Om reglaget funkar kanske det behöver rengöras inuti, tag bort gammalt härsket och stelnat fett och smörj in på nytt. Sedan ser du till att reglagekablarnas höljen sitter fast, och du kanske skall mäta dessa kablar och köpa nya, det brukar vara standardgrejer som säljs i många olika längder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Ska fortsätta imorgon och hoppas att det löser sig, vill gärna åka lite mera och fiska.

 

Ska ta bort dom två gamla vajers för båda är upprostade med hål mm, dom har ju funkat så kör med dom tills båten Ska upp om detta löser sig, blir ett vinterprojekt inne i garaget. Ska lyfta ur motorn och plocka isär den och byta kolvar lager mm måla upp den, har fått hela båten riktigt billigt så är värt att kosta på den lite. Och då vet jag efteråt vad som har gjort med den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska båda vajer monteras i ordning när det ska tillbaka? Om gasen/växel ska vara i ett viss läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stefantobias:

Hur ska båda vajer monteras i ordning när det ska tillbaka? Om gasen/växel ska vara i ett viss läge?

Har du kollat om backslaget funkar om du växlar på backslaget?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-12 vid 21:44 skrev Rascal:

Har du kollat om backslaget funkar om du växlar på backslaget?

Menar att starta motorn i neutral sen lägga i framåt och bakåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Stefantobias:

Menar att starta motorn i neutral sen lägga i framåt och bakåt?

Ja så menar nog @Rascal.

Ställ gasreglaget på motorn i tomgångsläget, armen till backslaget i friläget, och sedan likadant på reglaget, då vet du att det blir rätt från början.

Sedan spelar det ingen roll vilken vajer eller reglagekabel du ansluter först.

Bra om dessa reglagkablar kan ligga i så vida böjar som möjligt, då blir det mindre mekaniskt motstånd.

Men justerskruven på reglagekabeln som sitter fästad i "tärningen" en oftast cylindrisk liten grej som sitter i reglagarmarna, justerar du så att det blir litet glapp i friläget/tomgångsläget, om det är  stumt blir det svårt att framförallt växla.

Glöm inte att placera gummitutorna rätt och dra låsmuttrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Stefantobias:

Menar att starta motorn i neutral sen lägga i framåt och bakåt?

Jag menar att man kan kolla om backslaget funkar genom att med motorn på tomgång och båten fastknuten i bryggan med bortkopplade vajrar och reglage växla genom att vrida direkt på backslaget.

Om backslaget funkar och driver båten fram/neutral/back så är ju nästa steg att få vajrar och reglage att funka.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...