Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
Kolan08

Powerhead sitter fast på Yamaha utombordare.

Rekommendera Poster

Hej,

har en Yamaha utombordare 150hk från 93 där jag försökt ta bort Powerheaden. Men den sitter som berget. Har lossat alla skruvar men den rör sig inte. Motorn har en del år på nacken så misstänker att det ärjat fast en del. Men känns som det sitter fast lite väl hårt.

Har försökt bända, har även spänt med en vinsch för att lyfta den rakt upp. Är svårt att få in rostlösning då motorn sitter kvar på båten.

Är det någon som har tips på hur man kan få det att lossna? Kanske varit med om liknande. Eller måste jag montera ner den helt för att komma åt?

Jo jag vet att motorn är gammal men den går bra fortfarande. Tyvärr gick växelstången av och därför måste PH av.

 

Tacksam för tips!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, föreslår att du stoppar arbetet med att lyfta powerhead direkt. Räcker att du plockar av förgasarna och beställer en shiftshaft istället. Har monterat ett par och det är en sjukt enkel lösning. 

https://www.shiftshaft.com/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har redan lossat alla bultar och även haft av två så försent att vända om nu… tyvärr. Shiftshaft hade varit en enklare och smidigare lösning helt klart!

 

Har lossat 3 långa på vardera sida. Två i bakre delen och 4 i främre delen(visste inte om det bara var 2 eller alla som behöver vara loss). Ser inga fler och enligt handboken så ska det vara alla.

 

Jobbar vidare och ser om det lossnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid kul att se hur det ser ut inuti.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Alltid kul att se hur det ser ut inuti.

 

 

Kul?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul är i det här fallet synonymt med intressant 😌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...