Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Rekommendera Poster

Hej jag har en VP 2003 !

 ska byta kylarvätskan i motorn men det kommer inte ut något ifrån bottenavtappningen jag har skruvat bort hela ventilen som är i två delar, jag har petat och skrapat i hålet utan resultat rakt in i hålet är det metall så vattnet borde komma ut på sidorna, men hur ser det ut där var ska jag skrapa lite hårdare ?

Någon som kan vägleda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vilken motor du har men jag hade personligen problem med att få ut kylarvätskan ur en VP D4 2006. När jag tog bort pluggen från utloppet från den lägsta punkten så  kom det inte ut så mycket vätska. 
Då tog jag en ballongpump och blåste lite luft in i slangen vilket ledde till att en rostplugg släppte så att en rödgrönvätska rann ut. 
Det funkar kanske också på din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Jag vet inte exakt vilken motor du har men jag hade personligen problem med att få ut kylarvätskan ur en VP D4 2006. När jag tog bort pluggen från utloppet från den lägsta punkten så  kom det inte ut så mycket vätska. 
Då tog jag en ballongpump och blåste lite luft in i slangen vilket ledde till att en rostplugg släppte så att en rödgrönvätska rann ut. 
Det funkar kanske också på din motor.

Hej anuba!

tack för att du svarade , jag ska pröva att blåsa med tryckluft och se om det släpper 🤔😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev rackarhulda:

Hej anuba!

tack för att du svarade , jag ska pröva att blåsa med tryckluft och se om det släpper 🤔😃

Jag behövde inte pumpa så mycket. Ballongpumpen blev sedan full med glykol när pluggen släppte.. 
Det är bra att köra igenom några omgångar med vanligt vatten i motorn innan du fyller på med den slutgiltiga kylarvätskan. Man har ofta mycket rost kvar i motorn.
Jag använde en oljebytarpump för att får ut glykolen och vatten lite snabbare.
Det kan också vara bra att tömma ut glykolen på alla kranar du kan hitta. När jag bara har tömt längst ner har jag har haft problem med att jag inte får ut alla liter av kylarvätska. När jag sedan skall hälla i den färdigblandade glykolen spädes den ut och jag fick rätt hög fryspunkt. Om man kör med Volvo Penta original kylarvätska säljs den bara i 40/60-blandning som inte tål mer utspädning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat att skrapa och blåst med tryckluft skiten släpper inte?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev rackarhulda:

Jag har nu provat att skrapa och blåst med tryckluft skiten släpper inte?

Vilken motor har du? Är du säker på att du pillar i rätt hål?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev rackarhulda:

Motorn heter 2003 årsmodell 1990

Aha! Trodde du menade Volvo Penta årsmodell 2003. 
Då var jag inte mycket till hjälp.
Jag sökte lite på den motorn och hittade den här bilden. På den verkar det som borde kunna tömma "färskvattensystemet" vid den röda ringen. Men det är bara en gissning.

https://www.hisse-et-oh.com/store/medias/sailing/622/3e6/d60/original/6223e6d6040dbf0b6e0ecf75.pdf

image.png.7ecb3bcd6d166b7d7ce0f7fec38b5301.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah det stämmer, men lägsta punkten är på motorblocket .

punkt 21 och 23 är kopplad till varmvattenberedaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-11 vid 14:59 skrev rackarhulda:

Hej anuba!

tack för att du svarade , jag ska pröva att blåsa med tryckluft och se om det släpper 🤔😃

Har du inte tryckluft, så prova med tryckvatten från trägårdsslangen. Korta pulser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...