Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
skippeer

Varning för Biltema butangasbehållare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Av snålhet köpte jag för några år sedan Biltema 450 gr butangasbehållare, art nr #17-614, till min Magma grill.

Igår tog ”original gasolbehållaren” slut mitt under grillningen, inga problem jag har en oanvänd butangasol behållare…

 

Går inte att få på Magma ventilen på Biltemas butanburk även med mildare våld.

Verkar vara olika diametrar på fästet, diffar kanske 1 mm.

 

 

IMG_3655.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Biltemas gastub av typen du visar på bild till min lilla Weber i många år (många olika burkar) och det har fungerat utmärkt. Om inte Magma av någon outgrundlig anledning har sin egen gänga/infästning måste det vara något fel på den gastub du fått.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tog fram skjutmåttet och mätte, Campingaz behållarens runda ”mittpuck”:har diametern 10mm.

Biltemas ”mittpuck” har diametern 10.5mm vilket förklarar motståndet.

Biltemas mittpuck har små fina gängor troligen för fastsättning av gasolkranen som bygger ca 0.5mm.

 

Magma använder en gul klämring som trycks ovanpå behållarens topp och sedan sätter man på gasolkranen och vrider 0.4 varv.

 

Känner inte för att slipa bort gängorna på Biltemas behållaren mtp riskerna utan det blir recyclestationen i nästa marina 🥴

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finnas två olika standarder för 450g flaskan.

Bajonettfattning och 7/16 gänga.


Hjertmans skriver;

"Denna flaska har anslutning är av typen "bajonettfattning" och passar inte exempelvis Cobbgrillen.

 

Söker du istället en flaska med 7/16" gänga, som passar exempelvis Cobbgrillen, se under fliken Varianter."

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/bocker-present/grillar/grillar-grillar/gastub-campingaz-450-g-cv470#:~:text=Denna flaska har anslutning är,Cobbgrillen%2C se under fliken Varianter.

 

Det finns kanske någon adapter att köpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skippeer:

Av snålhet köpte jag för några år sedan Biltema 450 gr butangasbehållare, art nr #17-614, till min Magma grill.

Igår tog ”original gasolbehållaren” slut mitt under grillningen, inga problem jag har en oanvänd butangasol behållare…

 

Går inte att få på Magma ventilen på Biltemas butanburk även med mildare våld.

Verkar vara olika diametrar på fästet, diffar kanske 1 mm

Tror, liksom andra, inte det beror på att burken kommer från "Biltema" 😉

 

Jag har kört med deras variant i de olika storlekarna till flera portabelgrillar samt "blåslampor" jag använder i verkstaden för att värma lager innan påkrympning o.s.v. och har aldrig råkat ut för att de inte passat. Men de har alla har en gängfattning som är kompatibel med "burken".

 

7 minuter sedan skrev anuba:

Det finnas två olika standarder för 450g flaskan.

Bajonettfattning och 7/16 gänga

Låter ju som att du verkar ha (den antagligen ganska ovanliga ?) bajonettfattningen på din grill och inte gänga. Har själv inte mig veterligen ens råkat på bajonettfattningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev IngemarE:

Låter ju som att du verkar ha (den antagligen ganska ovanliga ?) bajonettfattningen på din grill och inte gänga. Har själv inte mig veterligen ens råkat på bajonettfattningen.

Campingaz har alltid haft sin "gängfria" lösning. Väldigt vanlig längre ner i Europa. Jag lärd mig den hårda vägen när jag var på cykelsemester i Holland för länge sedan. Då var alla gasolflaskor gängfria medans mitt Primuskök ville ha en gänga. 


Här vill man kalla Campingaz-anslutningen för Click-on,
https://fogas.se/shop/1674---19-CV470-engångsbehållare-med-click-on-ventil-450g/

image.thumb.png.7232155b986378437104b72412c8dd44.png

Redigerad av anuba
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte, vad är varningen som nämns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Livets hårda skola suger kraft.

 

Tack för info om 2 olika standards för små butanbehållare.

Magma grillarna har click-on fäste vilket jag i min naivitet trodde var den enda standarden.

Hade varit bra med tydligare skyltning i butikerna.

 

Admin får gärna korrigera min rubrik.


När det gäller 2, 3, 11 kg mfl storlekar känner jag till vad som fungerar utanför Sveriges gränser. Kör med blå Campingaz 3 kg.

Har bytt flaskor i Skottland, Danmark, Holland, Frankrike, Portugal och Spanien.

 

Om EU vill åstadkomma något positivt vore det att standardisera alla dessa lokala gasolkopplingar. Grovleken på sanden i sandlådorna kan Bryssel släppa 😉

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev least:

Jag förstår inte, vad är varningen som nämns?

Att man skall ta reda på vilken infästning man skall ha på gasolflaskan innan man köper den så man inte köper fel och skyller på Biltema på ett båtforum. 
Tror jag. 😊

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Om EU vill åstadkomma något positivt vore det att standardisera alla dessa lokala gasolkopplingar.

Det kommer då sannolikt innebära att en väldig massa båtar får bygga om anslutningarna för sina gasolflaskor då. 
Det blir säkert poppis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, tror inte Biltema har butiker där jag sakta guppar omkring så det blir originalet för grillen dvs Campingaz click-on.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Peter_K:

Det kommer då sannolikt innebära att en väldig massa båtar får bygga om anslutningarna för sina gasolflaskor då. 
Det blir säkert poppis. 

Inte bara båtar, utan husbilar, husvagnar, bostäder med gasolspisar, gasolvärnare,  osv, osv, osv, osv, osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-11 vid 12:04 skrev skippeer:

 

Känner inte för att slipa bort gängorna på Biltemas behållaren mtp riskerna utan det blir recyclestationen i nästa marina 🥴

 

Känns ju väldigt trist att slänga gasolen. Är det inte bättre att ge bort den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Dava:

 

Känns ju väldigt trist att slänga gasolen. Är det inte bättre att ge bort den?

Visst känns det bättre om någon kunde använda den, misstänker att det som  @anuba skrev om Holland stämmer även i där jag är dvs standard med click-on.

Kan fråga i båtbutiken som jag skall besöka för Campingaz inköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-09-11 vid 14:52 skrev skippeer:

Om EU vill åstadkomma något positivt vore det att standardisera alla dessa lokala gasolkopplingar. Grovleken på sanden i sandlådorna kan Bryssel släppa 😉

Då kommer jag verkligen ta fram popcornen. Det kommer bli ändlösa trådar och raseriutbrott på nätet om att EU lägger näsan i blöt i onödan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Eld-:

Då kommer jag verkligen ta fram popcornen. Det kommer bli ändlösa trådar och raseriutbrott på nätet om att EU lägger näsan i blöt i onödan. 

Men vilken standard då EU välja? 😉

Det finns antagligen fler om men tittar på större flaskor.

Biltema säljer typ 1 och 4 har jag sett.

image.png.e255ff72c9c384f2821b95b38d8d7315.png

 

https://thenextchallenge.org/guide-camping-gas-canisters/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...